خانه درختی/ گروه معماری 6a

خانه درختی/ گروه معماری 6a

 

1

معماری خانه درختی/ گروه معماری 6a ؛ خانه درختی در پاسخ به نیازهای مادر یک خانواده پرمشغله ساخته شده است که انجام فعالیت‌های روزمره او متکی بر استفاده از صندلی چرخدار است و همچنین در گذر زمان محدود به ماندن در فضایی ثابت خواهد بود.

1

معماران: گروه معماری 6a

مکان پروژه: انگلستان

تیم طراحی: Stephanie Macdonald, Tom Emerson, John Ross, Alice Colverd, Cécile David

مساحت پروژه: 57 مترمربع

سال ساخت پروژه: 2013

عکاس:  Johan Dehlin

 

معماری و طراحی داخلی خانه درختی
معماری و طراحی داخلی خانه درختی
معماری و طراحی داخلی خانه درختی
معماری و طراحی داخلی خانه درختی

خانه او متشکل از دو کلبه آجری درجه 2 متعلق به دهه 1830، بود که در دهه 1970 و در طرح حمایت از خانه این دو کلبه به یکدیگر متصل شدند. اتاق‌های طبقه همکف این دو کلبه روی دو سطح متفاوت قرار دارند و هر دو دارای نیم طبقه‌ای در قسمت بالای حیاط پشتی هستند.

 

 (پلان طبقات)
(پلان طبقات)

دسترسی به حیاط این ساختمان به وسیله ایوانی که با داربست ساخته شده است، صورت می‌گیرد. این داربست بر روی ستون‌های بتنی ضخیمی قرار دارد و میراثی از صاحب قبلی این خانه است که یک سازنده بوده است. در طراحی این ساختمان امکان مشاهده باغچه‌ها و حیاط برای کارفرما فراهم شده است و او می‌تواند از فضای زیر شاخه‌های پربرگ درخت انگور به سوی باغچه‌های پر از گل خانه دید داشته باشد. این باغچه‌ها در قسمت جنوبی حیاط قرار دارند و به یکدیگر متصل شده‌اند و دارای فضایی برای گرد هم آمدن اعضای خانواده هستند.

 

5

طرح ما این بود که راهی برای اتصال اتاق‌های طبقه همکف اصلی بیابیم و اتاق خواب والدین جدیدی را تامین کنیم و سرویس و حمامی را در طبقه همکف طراحی کنیم. این اتاق میبایست دسترسی مستقیم به حیاط ساختمان داشته باشد و در عین حال حالت غیر رسمی مسکن خانواده موجود را حفظ کند. ما می‌خواستیم نیازهای دسترسی این ساختمان عامل محرک مثبتی باشد که این ساختمان را به شکلی بهتر از آن چیزی که در گذشته بوده است تبدیل کند. برای این منظور ما کل خانه جدید را مجددا در مرکز حیاط قرار دادیم.

6

خانه درختی مانند باد در اطراف درختان می‌پیچد، و گویی خود را مانند کمربندی دور درخت سماقی که در مرکز حیاط قرار دارد، محکم بسته است و دوباره امتداد پیدا می‌کند و اتاق خواب و حمامی بزرگ را زیر درخت اکالیپتوس، در خود جای می‌دهد. اتاق خواب بر روی سطحی ساخته شده است که در مجاورت حیاط است. حجم خانه درختی تا ستون‌های بتنی قدیمی که از قبل وجود داشته‌اند ادامه می‌یابد. از این ستون‌های قدیمی برای نگه داشتن چهارچوب جدید پنجره‌های ایوان استفاده شده است. رمپی در این ساختمان، طبقه همکف دو خانه‌ای را که در سطوح متفاوتی قرار دارند به یکدیگر متصل می‌کند. آشپزخانه موجود، افرادی که در خانه و یا حتی در خیابان بالای ساختمان، در حال حرکت هستند؛ همگی از اتاق خواب قابل دیدن هستند. الوارهای قاب‌های چوبی تیره رنگ ایوان، به لحاظ بصری عقب‌تر به نظر می‌آیند تا کمتر جلوه کنند و ساکنین بتوانند دیوارهای آجری خانه را که قدیمی هستند، ببینند.

 

7

این ساخت و ساز جدید، بازگشت پذیر است، و پاسخگوی نیازهای تعیین شده آن است و رضایت ساکنین را جلب کرده است. این ساختمان دارای قاب بندی چوبی است و بر روی شالوده‌ای چوبی قرار دارد و نمای آن بوسیله چوب درخت اکالیپتوس اصلاح شده، پوشیده شده است. در فضاهای داخلی از دیتیل‌های ساده‌ای استفاده شده است و اتصالات چوبی آن قابل دیدن هستند. از تخته‌های چوبی با روکش نرم و سه لایی به رنگ سفید برای پوشش کف فضاها استفاده شده است تا زمینه‌ای با بافت نرم ایجاد شود که از دید حیاط به فضاهای داخلی قابل دیدن هستند. تمامی اتاق‌های طبقه همکف و حیاط بوسیله ویلچر قابل دسترسی هستند.

 

8

منبع: archdaily

گرداوری و ترجمه در تحریریه پویانو|علمی