خانه‌های کریستالی / شرکت معماری MVRDV

خانه‌های کریستالی / شرکت معماری MVRDV

خانه‌های کریستالی ؛ ساخت فروشگاه خانه‌های کریستالی اثر شرکت معماری MVRDV با درخواست ورنار (Warenar) شروع شد. ورنار تقاضای طراحی فروشگاهی جذاب با تلفیقی از سبک سنتی هلندی و معماری بین المللی در خیابان تجاری پی. سی. هوفتسترات را داشت. خیابان هوفتسترات خیابانی تجاری، لوکس و درجه یکی در آمستردام است که برندهای گران قیمت، در این خیابان فروشگاه دارند.

خانه‌های کریستالی / شرکت معماری MVRDV
خانه‌های کریستالی / شرکت معماری MVRDV

معماران: شرکت MVRDV، گیترمنز و ون دایک

محل: آمستردام، هلند

مساحت: 840 متر مربع

سال ساخت پروژه : 2016
برنده بخش ساختمان‌های فروشگاهی در جشنواره جهانی معماری 2016

خیابان در گذشته منطقه مسکونی درجه اولی بوده است. شرکت MVRDV در طراحی خود قصد داشت که ساختمان اولیه و اصلی را نمایش دهد، و راه حل این بازنمایی را در استفاده گسترده از شیشه دید. نمای تمام شیشه‌ای از نزدیک، طراحی اولیه ساختمان را تقلید می‌کند. آجر کاری پایین نما و جزییات قاب پنجره، همه از طراحی اصلی ساختمان تبعیت می‌کنند، اما به طور عمودی نمای شیشه‌ای برای انطباق با قواعد منطقه‌بندی جدید بسط داده شد و امکان افزایش فضای طراحی داخلی را فراهم کرد. آجرهای شیشه‌ای در نمای خانه‌های کریستالی امتداد پیدا کرد، در نهایت با نمای آجر سفالی سنتی آپارتمان‌ها حل شد (که به عنوان قوانین زیبایی شناسی شهر تصریح گردید)، نماسازی جدید موجب شد که آپارتمان، بالای طبقه فروشگاه معلق به نظر برسد.

2_mvrdv_crystal_houses

طراحی امیدوار است راهکاری برای شخصیت محلی از دست رفته در منطقهء خرید در سراسر جهان ارائه دهد. افزایش جهانی شدن فروش، منجر به این شد که خیابان‌های مرکز خرید به صورت همگنی طراحی گران قیمتی داشته باشند. فروشگاه خانه‌های کریستالی افق جدیدی را که فروشگاه‌های مدرن به آن نیازمندند، عرضه می‌کند، در حالی که هویت معماری و شخصیت مستقل آن را حفظ می‌کند. در واقع فروشگاه منحصر بفردی طراحی شد که امیدوار است بین بقیه فروشگاه‌ها شاخص و برجسته بماند.

3_mvrdv_crystal_housesوینی مس، معمار و موسس شرکت MVRDV، می گوید: ما به مشتری هایمان می‌گویم بیایید آنچه از بین رفته و تخریب شده را باز گردانیم. در ادامه بیان می‌کند که فروشگاه خانه‌های کریستالی، فضایی برای فروشگاهی برجسته و منحصر بفرد می‌سازد که به ساختار محیط اطرافش احترام می‌گذارد و ابتکاری نو، شاعرانه و خیالی در هنر ساخت شیشه ارائه می‌کند. طراحی جدید مارک‌های جهانی را در تحقق رویای ترکیب شفافیت با رنگ‌های محلی توانمند می‌سازد و همچنین میل حفظ مدرنیته و آثار سنتی میسر می‌شود. بنابراین روش طراحی ما در مراکز تاریخی در همه جا می‌تواند به کار رود.

4_mvrdv_crystal_houses

پس از شکل گیری ایده اولیه، شرکت MVRDV  با تعدادی از همکاران برای ساخت فناوری‌هایی که اجرای ایده را ممکن می‌ساخت شروع به همکاری کرد. آجرهای شیشه‌ای توپر به صورت مجزا توسط شرکت پوئسیا (Poesia) در شهر رزانا نزدیکی ونیز قالب‌گیری شدند. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه صنعتی دلفت، در همکاری با شرکت مهندسیABT  و شرکت پیمانکاری وسلز زایست، منجر به توسعهء راه حل‌های سازه‌ای و تکنیک‌های ساخت شد. تکنیک‌های ساخت قالب‌های شیشه با مقاومت بالا، تضمین UVبررسی شدند، چسب شفاف از شرکت صنعتی چسب آلمانی Delo ، برای چسباندن آجرهای سیمانی بهم بدون نیاز به ملات سنتی تامین شد.

6_mvrdv_crystal_houses

یک سال تمام شش تا ده کارشناس هر روز در فضایی که بیشتر شبیه آزمایشگاه بود تا زمین ساخت و ساز، کار کردند. با توجه به حساس بودن مصالح، دقت لازم نیاز داشت و افراد استاد کار، نیاز بود. تیم ساخت حرفه‌ای در کل مراحل ساخت در محل پروژه مستقر بودند. از آنجایی که این سبک ساخت در نوع خودش اولین باری بود که اجرا می‌شد روش‌های ساخت و ابزار جدیدی به کار رفت از جمله: استفاده از لیرز با تکنولوژی جدید، آزمایشگاه درجه بندی لامپ‌های UV، تکنیک‌های هلندی شیر پر چرب برای شفافیت کمتر شیشه. با استفاده از تکنیک ساخت شیر پرچرب مشخص شد مایع مناسبی برای ساخت سطح بازتابنده خارجی‌ترین لایهء آجرهای شیشه‌ای بدست می‌آید. با وجودی که شیشه‌ها ظریف به نظر می‌رسد، تیم دانشگاه صنعتی دلفت با تست‌های مقاومت ثابت کرد که شیشهء ساخته شده در بسیاری از موارد از بتن استحکام بیشتری دارد. برای مثال ردیف پوشش تمام گونیای شیشه، نیرویی تا 42000 نیوتن را تاب می‌آورد، که معادل وزن دو ماشین شاسی بلند SUV تمام قد است.

7_mvrdv_crystal_houses 9_step_diagram
11_plans_1_2 12_plans_-_1_0

توسعه روش ساخت و ساز جدید فرصت کشف تازه‌ای برای ساختمان‌های آینده ایجاد کرد؛ مانند: کاهش مواد زائد. در واقع، تمام اجزای شیشه ای به طور کامل قابل بازیافت هستند. مواد زائدی که در پروژه تولید می‌شود، مانند آجرهای نامناسب، به سادگی دوباره ذوب می‌شوند و در چرخه تولید قرار می‌گیرند یا کاملا تغییر کاربری می‌دهند. این موضوع برای کل نمای شیشه ای نیز صدق می‌کند و زمانی که عمر ساختمان به پایان برسد، تمام نما می‌تواند دوباره ذوب شود و به کار رود. تنهای استثنای این قاعده زمانی است که برای امنیت ساختمان ویژگی‌هایی به شیشه اضافه شود. از قبیل: افزودن پایه ستون دفاعی از جنس بتن رم رید، افزودن مخلوطی از مواد و مصالح نیمه شفاف و بازتابنده به شیشه، و اینکه طوری ساختمان بنا گردد که در برابر نیروی ماشینی توفنده به ساختمان مقاومت داشته باشد. مراحل و موارد مورد نیاز برای تعمیر در برابر هر گونه آسیب پیش بینی شد و آجر آسیب دیده به تنهایی جایگزین می شود.

با نمایی که عمدتا از شیشه ساخته شده است می بایست اطمینان حاصل شود که انرژی مورد نیاز از طریق منابع تجدید شدنی تامین می‌گردد. بنابراین، ساختمان روی منبع زیرزمینی پمپ حرارتی طراحی شد، لوله های آن تا 170 متر زیر زمین کشیده شده‌اند، و آب و هوای داخلی بهینه در طول سال را امکان پذیر می‌سازد. مساله مهم جزییات پیچیده و تلاش برای حفظ تعادل انرژی مناسب است.

در حال حاضر خانهء مد شنل فرانسه، فروشگاه را اداره می‌کند. در حالی که ممکن است بعدا به محل قبلی خود در خیابان پی.سی. هوفتسترت نقل مکان کنند. مالک فروشگاه آقای ورنار است. شرکتMVRDV با اساتید و پژوهشگران دکترا از دانشگاه صنعتی دلفت، شرکت مهندسیABT، و تولید کنندگان و  سازندگان حرفه‌ای و استادکاران بسیاری توانست این پروژه را به پایان رساند.

Print

منبع: archdaily

تحریریه پویانو| غفاری