حمام آب گرم والس / پیتر زومتور در سوئیس

حمام آب گرم والس

حمام آب گرم والس / پیتر زومتور در سوئیس

این پروژه در فراز تنها چشمه های آب گرم در گراوبوندان کانتون در سوئیس ساخته شده است. Therme Vals یک مجموعه هتل و آبگرم طراحی شده توسط پیتر زومتور است که یک تجربه حسی کامل را ترکیب می کند.

پروژه: حمام آب گرم Therme Vals

معمار: پیتر زومتور

موقعیت: گراوبوندن ، سوئیس

تیم طراحی: Peter Zumthor, with Marc Loeliger, Thomas Durisch and Rainer Weitschies

سال پروژه: 1996

حمام آب گرم والس
حمام آب گرم والس
حمام آب گرم والس
حمام آب گرم والس

حمام آب گرم که در سال 1996 ساخته شد به عنوان بخش اضافه شده به یک هتل بود که در سال 1960 ساخته شده بود. هر دو ساختمان هتل و آب گرم رو به دره ی عمیقی در نزدیکی آن و رو به شرق واقع شده اند. ایده ایجاد یک فرم سازه غار یا معدن مانند بود. در هماهنگی با محیط طبیعی اطراف حمام های آب گرم در زیر سقف سبز که بخشی از آن داخل تپه فرو رفته قرار گرفته اند. در نیمروز چمن های سبز سقف و روی تپه زیر نور خورشید جلوه ی ویژه ای دارند. والس لایه به لایه ساخته شده از تخته سنگ های Valser Quarzite است. این سنگ به محرک الهام طراحی تبدیل شد و به بزرگی به کار رفت.

حمام آب گرم والس
حمام آب گرم والس

پیتر زومتور: ” کوه ، سنگ ، آب – ساختمان در دل سنگ ، ساختمان با سنگ ، در داخل کوه ، ساختمانی خارج از کوه ، بودن در داخل کوه – چگونه می توان مفهوم و نفس تجمیع این کلمات را تفسیر کرد؟ معماری؟ “

این مکان برای بازدیدکنندگان برای تجمل زیستی و کشف دوباره مزایای کهن حمام آب گرم طراحی شده است. ترکیب نور و سایه ، فضای باز و بسته و عناصر خطی برای تجربه لذت جسمانی و تجدید به وجود آمده است. نورگیرهای سقفی در بالای استخرها تعبیه شده اند که بازتاب آن در آب جلوه ی زیبایی پدید می آورد. فضای داخلی سیرکولاسیون دقیقی دارد که کاربر را به نقاط از قبل تعیین شده راهنمایی می کند اما به آن ها این اجازه را می دهد که بخش های دیگری را نیز برای خود کشف کنند. پرسپکتیو همیشه کنترل شده است. این ، چشم انداز را هم تضمین و هم رد می کند.

حمام آب گرم والس
حمام آب گرم والس

پیتر زومتور: پیچ و خم ، همانطور که ما آن را می نامیم ، یک فضای طراحی شده نگاتیو بین بلوک ها است ، فضایی که همه چیز را در این حین که در سراسر کل ساختمان جریان می یابد به هم متصل می کند و یک ریتم تپنده ملایم ایجاد می کند. حرکت پیرامون این فضا به معنای کشفیات است. انگار که شما در میان جنگل حرکت می کنید. هر کس به دنبال مسیر خود است.

جذبه ی ویژگی سلوکانه سنگ ها در کوه ، برای تاریکی و نور ، برای انعکاس نور روی آب یا روی هوای مه آلود ، لذت در آکوستیک منحصر به فرد حباب آب در سنگ ، احساس سنگ های گرم و پوست برهنه ، آیین حمام کردن ؛ این مفاهیم معمار را هدایت کردند. مقصود آن ها در کار با این مفاهیم ، برای پیاده سازی آگاهانه آن ها و قرض دادن آن ها به فرمی که از ابتدا در آن جا وجود داشته است. اتاق های سنگی برای رقابت با انسان طراحی نشده اند بلکه برای تملق فرم انسان ( جوان یا پیر) و دادن فضایی به او که باید باشد به وجود آمده اند.

حمام آب گرم والس
حمام آب گرم والس

این پروژه مشهور ترین اثر پیتر زومتور معمار سرشناس سوئیسی است. بنیان کار زومتور بر آفرینش “اتمسفر” استوار است. او بارها بر این نکته تاکید کرده است که یک اثر معمارانه صرفا زمانی می تواند از کیفیت های یک اثر هنری برخوردار شود که ترکیب فرم ها و محتواهایش اتمسفر غنی و پر قدرتی بیافریند و نه فقط چشم ، آدمی را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: archdaily

تحریریه پویانو | نبیلو