تیم “معمار 109 ” طرح معماری موزه بیروت را براساس کتاب «شازده کوچولو» ارائه می‌دهد

تیم “معمار 109 ” طرح معماری موزه بیروت را براساس کتاب «شازده کوچولو» ارائه می‌دهد

1

طرح معماری موزه بیروت را براساس کتاب «شازده کوچولو» ؛ تیم « 109 Architectes» پیشنهاد خود را برای  طراحی معماری موزه هنر مدرن بیروت (BeMA) ارائه داده‌است، که اخیرا برای آن مسابقه‌ای برگزار شد.این طرح در لیست نامزدهای نهایی قرار گرفت اما در نهایت برنده نشد. در این طرح، BeMA یه جعبه است -« یک فرم عمومی که به همه‌کس تعلق دارد.»- که براساس صحنه‌ای در کتاب شازده کوچولو است، جایی که از یک مسافر خواسته می‌شود یک گوسفند ترسیم کند. شازده کوچولو تا قبل از این هیچ نقاشی گوسفندی را قبول نمی‌کند، تا اینکه مسافر یک جعبه ترسیم می‌کند که گوسفند در آن پنهان است. «مکعب یک فرم خنثی در جستجوی شازده کوچولو به دنبال هویت است. در آن، هرچه بخواهد می‌بیند.»

بنابراین در این جعبه همگانی، بازدیدکنندگان قادرند زاویه دید خود از مناظر شهر را منعکس کنند: شلوغی، تنوع، خلاقیت، تاریخ، خیابان‌ها، مردم و هر چیز دیگری از شهر.

2

بخش جعبه موزه در وسط طرح قرار گرفته‌است، توسط فضای رویدادها محصور شده و در مقابل موزه ملی بیروت قرار گرفته‌است، و این دو ساختمان از طریق یک میدان باز با یکدیگر مرتبط اند. ساختمان از طریق یک خیابان داخلی به دو نیمه تقسیم شده‌است، که نمایانگر کانسپت «شکافتن» جعبه، پس از شکست در جای‌دادن قدرت و نیرومندی بیروت در آن است. علاوه براین، این فضای مرکزی به‌عنوان دروازه‌ای به موزه، و سرانجام به‌عنوان دروازه‌ای به شهر عمل می‌کند.

3

خیابان داخلی در هر طبقه از ساختمان حضور دارد، فضاهای نمایشگاهی را در هر دو وجه از طریق پل‌هایی به هم مرتبط می‌سازد، و از لحاظ شفافیتش با قسمت خارجی ساختمان نوعی تضاد ایجاد می‌کند.

5

در فاز دوم، توسعه طبقه همکف و شبکه‌ای از خیابان‌ها و میادین فضا را فعال خواهد ساخت، و BeMA را به فضایی برای جمع شدن و تعامل اجتماعی تبدیل کرده و به موزه این امکان را می‌دهد که با همسایگی‌های اطرافش بیشتر ارتباط برقرار کند.

منبع:  archdaily

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی