تک دیوار در منزل ؛ ایده‌های خلاقانه و متفاوت برای دکور دیوار شاخص

تک دیوار در منزل ؛ ایده‌های خلاقانه و متفاوت برای دکور دیوار شاخص

تک دیوار در منزل ؛ دیوار شاخص، به دیواری گفته می‌شود که رنگ و طرحی متفاوت از سایر دیوارهای اتاق دارد. وجود یک دیوار شاخص در اتاق، فضایی چشمگیر و زیبا ایجاد می‌کند. دیوار شاخص نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و نقطه کانونی در فضا ایجاد می‌کند. شاید ساده‌ترین راه داشتن یک دیوار شاخص رنگ کردن یکی از دیوارها به رنگی متفاوت از رنگ سایر دیوارها باشد. اما ایده‌های خلاقانه زیادی برای این کار وجود دارد که در ادامه به بررسی تعدادی از این ایده‌های می‌پردازیم. اگر به دنبال ایده‌های جدیدی برای داشتن یک دیوار شاخص می‌گردید، این مطلب را از دست ندهید.

انتخاب رنگ‌های زنده و پر رنگ

اگر می‌خواهید ایده همیشگی تغییر رنگ را برای دیوار شاخص خود استفاده کنید، در انتخاب رنگ جسور باشید. دیوار شاخص به این دلیل شاخص است که در نگاه اول چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و به نقطه کانونی اتاق تبدیل می‌شود. در یک اتاق با رنگ‌های خنثی و روشن، یک دیوار نارنجی به زیبایی نقش دیوار شاخص را ایفا خواهد کرد. همچنین شما می‌توانید سایر بخش‌ها و المان‌های اتاق را با رنگ دیوار شاخص هماهنگ کنید و به زیبایی و هارمونی اتاق خود اضافه کنید.

استفاده از کاغذ دیواری

یک ایده ساده و سریع و در عین حال تاثیرگذار برای دیوار شاخص، استفاده از کاغذ دیواری است. تنوع طرح‌ها و مدل‌های کاغذ دیواری‌ها به قدری زیاد است که باید در انتخاب طرح مناسب دقت داشته باشید. رنگ و طرح مورد نظر را براساس ابعاد و دکوراسیون فضا انتخاب کنید تا دیوار شاخص باعث زیباتر و بزرگتر به نظر رسیدن فضا شما شود، نه اینکه کوچک و تاریک دیده شود.

دیوار شاخص معمارانه

پا را فراتر از طرح و رنگ بگذارید و دیوار شاخصی با طرحی معمارانه بسازید. یکی از ایده‌های ساده و سریع می‌تواند ایجاد فرم‌های هندسی برجسته روی دیوار باشد. اما برای خلاقیت دست باز است و می‌توانید طرح‌ها و ایده‌های متفاوت‌تر و پیچیده‌تری را روی دیوار شاخص خود پیاده کنید.

دیوار تخته سیاه

دیوار شاخص شما می‌تواند یک تخته سیاه بزرگ باشد. با رنگ کردن دیوار شاخص با رنگ‌های مخصوص تخته سیاه، دیواری متفاوت خواهید داشت. دیواری که بنا به سلیقه شما می‌تواند طرحی متفاوت داشته باشد.

دیواری با طرح‌های هندسی نامنظم

یک ایده جالب و متفاوت می‌تواند ایجاد طرحی هندسی و نامنظم روی دیوار باشد. کافی است با چسب کاغذی طرحی نامنظم روی دیوار پیاده کنید و داخل آن را رنگ آمیزی کنید.

دیوار شاخص چوبی

 

با چسباندن بریده‌های کنده درخت روی دیوار، یک دیوار شاخص متفاوت و خیره‌کننده خواهید داشت. اگر طرفدار سبک‌های روستیک و ارگانیک هستید، این ایده برای شما مناسب است. از الوارها و بریده‌های چوب نیز می‌توانید استفاده کنید. نصب چوب‌ها به صورت ساده و افقی یا با فرم‌های هندسی یک دیوار شاخص چوبی و زیبا برای شما به ارمغان خواهد آورد.

دیوارهای سنگی و آجری

سنگ و آجر از دیرباز جزو مصالح پرطرفدار برای ایجاد دیوار شاخص بوده‌اند و هنوز هم پرطرفدار و پر کاربرداند. با توجه به اینکه تغییر دیوار شاخص سنگی و آجری کمی مشکل است، در انتخاب رنگ و مدل دقت داشته باشید و اگر برای فضای کوچک و کم نوری این مصالح را انتخاب می‌کنید، رنگ‌های روشن تر را در نظر بگیرید.

طرحی هنرمندانه

یک دیوار تک رنگ با نورپردازی رمانتیک و یک حجم برجسته روی آن می‌تواند دیواری شاخص و بسیار متفاوت باشد. این حجم ممکن است شاخه خشکیده و زیبای درختی باشد، یا حجمی هنرمندانه که روی دیوار نصب شود. اگر طرفدار ایده‌های خاص و متفاوت هستید، این ایده به کار شما می‌آید.

دیوار سبز

دیدن دیواری سبز و پوشیده از گیاهان زنده در هر کجای ساختمان که باشد، دلپذیر و آرامشبخش است. این ایده با وجود گیاهان رونده از گذشته در بالکن‌ها و حیاط‌ها وجود داشته است، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی، به فضاهای داخلی نیز راه پیدا کرده است. شاید استفاده از گیاهان زنده برای دیوار در فضاهای مسکونی چندان اجرایی نباشد، اما اگر علاقه‌مندید این ایده را در منزل خود پیاده کنید، به دنبال پنل‌های گیاهی دکوراتیو و نیمه زنده‌ای باشید که به همین منظور ساخته شده است. پنل‌های گیاهی که به نور احتیاج ندارند و رشد نمی‌کنند، اما زیبایی یک دیوار سبز و پر از گیاه را به منزل شما هدیه می‌کنند.

دیوار بتنی، برای طرفدارن سبک صنعتی

سبک صنعتی شاید خیلی پرطرفدار نباشد، اما طرفداران خاص خودش را دارد. اگر شما هم به این سبک علاقه‌مندید شاید بهتر باشد که یک دیواره بتنی را برای دیوار شاخص منزل خود انتخاب کنید. این دیواره شاید کمی صنعتی و خشن به نظر برسد، اما حال و هوای منزل شما را به کلی عوض خواهد کرد.

دیوار پارچه‌ای

وقتی صحبت از استفاده از پارچه به عنوان دیوارپوش به میان می‌آید، سبک‌های کلاسیک ویکتوریایی و روکوکو، با دیوارکوب‌های پر زرق و برق و با پارچه‌های گرانبها در ذهنمان تداعی می‌شود. اما استفاده از پارچه به عنوان دیوارپوش در معماری مدرن امروزی نیز پرکاربرد است. می‌توانید یک پارچه زیبا و پر نقش و نگار را روی ورقه نازکی بکشید یا مستقیما روی دیوار نصب کنید. می‌توانید مانند پرده، پارچه خود را از سقف آویزان کنید یا با پونز و میخ به صورت موقتی روی دیوار نصب کنید. این کار نه تنها بسیار متفاوت و چشمگیر است، بلکه این امکان را به شما می‌دهد که دیوار شاخص خود را با روتختی، کوسن و سایر المان‌های پارچه‌ای منزل ست کنید.

یک ایده متفاوت و جالب برای استفاده از پارچه به عنوان دیوارکوب، چیدمان پنل‌های پارچه‌ای در کنار یکدیگر است. برای این کار می‌توانید از پنل‌های دیواری پارچه‌ای که به صورت آماده به فروش می‌رسند استفاده کنید یا برای اینکه فضای دنج و بامزه‌ای با حال و هوای سبک بوهمین ایجاد کنید، خودتان دست به کار شوید و با تکه پارچه‌هایی که در منزل دارید تایل‌های یک اندازه پارچه‌ای بسازید و روی دیوار نصب کنید

استفاده از دیوارکوب‌های پارچه‌ای با پارچه‌های ساتن و براق، لمسه دوزی‌های ظریف و تزیینات زیبا، برای دکوراسیون کلاسیک نیز یک ایده مناسب و عالی است.

دیواری پوشیده از آینه

یک دیوار آینه‌کاری شده، در عین حال که فضای شما را روشن و بزرگ جلوه می‌دهد، حال و هوایی از تجمل و زرق و برق را به خانه شما می‌آورد. از آنجا که کمتر کسی یک دیوار را به آینه اختصاص می‌دهد، وجود چنین دیواری در منزل شما، فضایی خاص و منحصر به فرد را به وجود می‌آورد.

استفاده از فرم‌های هندسی و ترکیب رنگ برای دیوار شاخص

یک طراحی ساده و زیبا برای دیوار شاخص استفاده از فرم‌های هندسی بر روی دیوار است. چند فرم هندسی ساده مانند مربع، دایره، لوزی و .. روی دیوار بکشید. این فرم‌ها می‌تواند به هم چسبیده و از هم جدا باشد. چیدمان، رنگ و طرح آنها بستگی به نظر و سلیقه شخصی خودتان دارد.

استفاده از نورپردازی برای دکور دیوار

نورپردازی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی است. برای داشتن دیواری شاخص و متفاوت می‌توانید از نورپردازی کمک بگیرد. با نورپردازی‌های متفاوتی بر روی دیوار، مانند نورپردازی از پشت باکس‌های دکوراتیو، یا نورپردازی از کف، یک دیوار شاخص خاص و متفاوت خواهید داشت.

دیوارهای پارامتریک، ترکیب هنر و تکنولوژی

طراحی پارامتریک یکی از ترندهای پرطرفدار صنعت معماری و دکوراسیون است. بی‌شک داشتن دیواری با سازه‌های منحصر به فرد پارامتریک، هر فضایی را به کلی عوض می‌کند. هرچند پروسه این کار کمی طولانی و هزینه بر است، اما به داشتن یک دیوار متفاوت که به مانند یک اثر هنری‌ست، می‌ارزد

تک دیوار در منزل

 

 

تک دیوار در منزل

تحریریه پویانو: خانی