نکته ها و ترفندهای طبیعی برای تمیز کردن منزل

نکته ها و ترفندهای طبیعی برای تمیز کردن منزل

تمیز کردن منزل ؛ آیا در استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن بسیار محتاطانه عمل می‌کنید؟ در این مقاله راهکارها و موادی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید با روش طبیعی و سالم لوازم منزل خود را تمیز کنید.

محصولات پاک کننده شیمیایی معایب و اشکالاتی دارند که از جمله می‌توان به گران بودن و پیامدهای مربوط به سلامت آن ها اشاره کرد. به علاوه تولید، استفاده و در دسترس بودن آن ها می‌تواند برای محیط زیست زیان بار باشد.

بنابراین اگر قصد تمیزکاری خانه خود را دارید چرا از این جایگزین های پاک کننده کاملا طبیعی و موثر استفاده نکنید؟

تمیز کردن منزل

لیمو

لیموها پاک کننده های طبیعی بسیار موثری هستند که خواص ضد عفونی و ضد باکتری قوی دارند و به خاطر درجه اسیدی بودن شان یک رفع کنده بوی بد طبیعی هستند. در این جا در مورد نحوه استفاده از لیموها برای تمیزکاری چند پیشنهاد آورده شده است.

آیا قابلمه ها و ماهی تابه های مسی آشپزخانه تان درخشش روز اول را ندارند؟ آب نصف یک لیمو را روی نمک یا جوش شیرین بچکانید و با آن سطح قابلمه ها را صیقل دهید تا درخشش اولیه خود را پیدا کنند.

مقداری آب لیمو را با جوش شیرین ترکیب کنید تا لکه های ظروف پلاستیکی را پاک کنید.

پوست لیمو و سرکه سفید را در یک شیشه مربا ترکیب کنید و اجازه دهید چند روز به همان صورت بماند سپس مخلوط  را از آبکش عبور دهید تا فقط پوست لیموهای آغشته به سرکه باقی بمانند.سپس روی آن ها اندکی آب بریزید و به عنوان پاک کننده استفاه کنید. ظرف کوچکی که حاوی آب لیمو و سرکه باشد بوهای بد را به خود جذب می‌کند. یک تکه از لیمو را برش داده و روی تخته گوشت خردکنی خود بکشید تا ضد عفونی شود.

جوش شیرین

جوش شیرین، همانند لیمو یک پاک کننده دیگر طبیعی است. این ماده قلیایی ملایم که با نام سدیم بی‌کربنات نیز شهرت دارد به عنوان یک ساینده ملایم، ضد بو و غیره عمل می‌کند.

خمیر ضخیمی از جوش شیرین و آب می‌تواند برای حذف کردن زنگار سطوح مفید باشد. ترکیب آبکی تر جوش شیرین با آب می‌تواند به عنوان یک پاک کننده ملایم همه منظوره که به ویژه برای زدودن چربی ها موثر است عمل کند.

فر خود را تمیز کنید

خمیر ضخیمی از جوش شیرین و آب را می‌توانید برای تمیز کردن کف فر خود استفاده کنید. برای این کار اجازه بدهید این خمیر چند ساعت یا حتی یک شب روی کف فر تان باقی بماند سپس آن را خراش داده و با یک دستمال سطح آن را پاک کنید.

درخشان کردن سنگ کاسه توالت

جوش شیرین برای تمیزکردن حمام و سرویس نیز فوق العاده عالی است. یک فنجان پودر جوش شیرین را داخل کاسه توالت بریزید و بگذارید یک یا چند ساعت بماند. سپس یک فنجان سرکه سفید اضافه کرده و اجازه دهید این ترکیب چند ساعتی بماند سپس آب را با فشار زیاد باز کنید تا کاملا سطح توالت تمیز شود.

تمیز کردن منزل

با خیال راحت لباس های خود را تمیز کنید

جوش شیرین یک ضمیمه عالی برای اتاق رخت شویی محسوب می‌شود. هنگامی که ماشین لباسشویی خود را روشن می‌کنید اضافه کردن جوش شیرین در آن می‌تواند لباس ها را لطیف کرده و تمام بوهای ناخوشایند را از بین ببرد.

جالب است بدانید که اگر اتفاقی لباس های شما به اورانیوم آلوده شده باشد اضافه کردن یک فنجان جوش شیرین در هنگام شست و شوی آن می‌تواند تابش های هسته ای ناخوشایند را حذف کند. این شاید یک شوخی به نظر برسد اما این طور نیست. ظاهرا دانشمندان کشف کرده اند که سدیم بی کربنات به گرد و غبارهای اورانیوم چسبیده و آن را از روی لباس ها پاک می‌کنند طوری که هیچ پاک کننده شیمیایی نتوانسته از عهده این کار بربیاید.

ما در مورد یک پاک کننده همه منظوره صحبت می‌کنیم. با این وجود باید از در معرض قرار گرفتن  اورانیوم برحذر باشید.

سرکه سفید

به این ماده چندباری در جمله های قبلی اشاره کردیم. سرکه سفید یک استیک اسید ضعیف است که می‌تواند در تقریبا تمام جنبه های تمیزکاری خانه مورد استفاده قرار بگیرد و این به خاطر خاصیت ضد باکتری قوی آن است.

سرکه رقیق شده با آب روش موثری در حذف لکه ها از روی پارچه های مختلف است. به علاوه سرکه سفید یک بوگیر طبیعی است و می‌تواند با انواع دیگر محصولات پاک کننده طبیعی نظیر آب لیمو ترکیب شده و بوها را به خود جذب کند. هنگام پخت و پز در یک ظرف مقداری آب و سرکه را بجوش بیاورید تا از انتقال بوی طبخ مواد جلوگیری شود.

سرکه می‌تواند در حذف بوهای شدیدی که از ماهی، پیاز و نیز سیر به هوا پراکنده شده است کمک کند.

تمیز کردن منزل

ماشین ظرفشویی خود را ضدباکتری کنید

اگر ماشین ظرفشویی تان قابلیت تمیزکنندگی کلی دارد استفاده از مواد شیمیایی گران قیمت را کنار بگذارید و به جای آن یک کاسه که قابلیت استفاده در ماشین ظرفشویی دارد را با دو فنجان سرکه سفید پر کنید و آن را روی سبد بالایی ظرفشویی بگذارید. در این صورت هنگامی که ماشین ظرفشویی تان را روشن می‌کنید از هر گونه بوی بد و باکتری درون آن خلاص می‌شوید.

رسوب کتری خود را بگیرید

در این جا سرکه دوباره به کمک شما می‌آید، البته به جای آن از آب لیمو هم می‌توانید استفاده کنید. ترکیب برابری از آب و سرکه را درون کتری بریزید، اجازه دهید به جوش بیایید سپس کتری را زمانی که دمای آن پایین آمده ولی همچنان گرم است بشویید.

پنجره های خود را برق بیندازید

یک بطری اسپری خالی را با ترکیب برابری از آب و سرکه سفید پر کنید و از یک پارچه میکروفیبر برای تمیز کردن سطوح پنجره ها استفاده کنید تا هیچ گونه اثر خطی روی آن نیفتد. این روش برای تمیز کردن آینه ها نیز عالی است.

تمیز کردن منزل
تمیز کردن منزل

کاشی های خود را درخشان نگه دارید

دوغاب بین کاشی ها در حمام به سرعت آلودگی و چرک را به خود می‌گیرد که هم ظاهر زشت دارد و هم کثیف است. برای تمیز کردن آن ها ترکیب برابری از آب گازدار و سرکه سفید را درون اسپری بریزید سپس آن را در مناطق کثیف اسپری کنید. اگر آلودگی ها با مالش با یک مسواک از بین نرفتند سپس دو قسمت جوش شیرین را به ترکیب مذکور اضافه کنید تا خمیر ضخیمی حاصل شود. خمیر را روی دوغاب ها به مدت 15 دقیقه بگذارید و سپس دوباره روی آن ها را با مسواک بکشید.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

برگرفته از : houzz