تقارن در دکوراسیون داخلی : 10 شیوه ای که تقارن می‌تواند طراحی اتاق شما را به تعادل برساند

تقارن در دکوراسیون داخلی : 10 شیوه ای که تقارن می‌تواند طراحی اتاق شما را به تعادل برساند

تقارن در دکوراسیون داخلی : عناصر متعادل کننده دکوراسیون، می‌توانند فضا را جذاب تر کرده، کلکسیون ها را یکپارچه کنند یا صفحه سیاه تلویزیون را کمتر در معرض دید قرار دهند. چهره انسان ها، کریستال های برف و برج ایفل را ببینید؛ بسیاری از جهان ما متقارن است، پس جای تعجب ندارد که نگاه‌ها به سمت چیزهایی با ویژگی تصویر آینه ای جذب شود که این در طراحی داخلی نیز صدق می‌کند.

اهمیتی ندارد که سبک دکوراسیون شما چیست، به کار گرفتن تقارن می‌تواند شما را در ایجاد فضایی با بهترین شکل کمک کند. چه بخواهید به فضای کوچک خود شکوه و ابهت بدهید یا کلکسیون‌های هنری خود را زیباتر به نمایش بگذارید در زیر 10 دلیل برای استفاده از تقارن در اتاق های شما آورده شده است.

1- تقارن می تواند اتاق ناهارخوری شما را دلپذیرتر نشان دهد

تقارن رسمی که دو طرف یک اتاق نزدیک به تصاویر آینه ای همدیگر هستند می‌تواند فضا را مزین تر نشان دهد. در اتاق ناهارخوری، سعی کنید آثار هنری قاب شده‌ای را روی جوانب آینه‌ای بزرگ برای ایجاد نمایی فاخر و کلاسیک آویزان کنید. یا این که چراغ ها، مجسمه ها یا گلدان‌های هم شکلی را در هر دو سمت میز بوفه قرار دهید. هرچه اشیاء بیشتری روی هر سمت اتاق تکرار شود، فضای تان رسمی تر به نظر خواهد رسید.

2- تقارن می تواند ست کردن میز ناهارخوری را ساده تر کند

هماهنگ کردن صندلی‌های ناخوری ساده است زمانی که از چیدمان متقارن استفاده کنید. برای مثال می‌توانید یک جفت مبل تک یا صندلی با طرح متفاوت در هر دو سمت میز را با صندلی های چوبی وسطی هماهنگ کنید. اگرچه صندلی های انتهایی این میز کاملا از بقیه متفاوت هستند اما به دلیل رعایت تقارن کاملا متعادل به نظر می‌رسند.

3- تقارن در دکوراسیون داخلی می‌تواند اثر برجسته و فاخری با بودجه کم ایجاد کند.

اگر می‌خواهید بدون هزینه زیاد جلوه تماشایی ایجاد کنید، لوازم ارزان قیمت با چیدمان متقارن را انتخاب کنید.

در این جا، نوارهای رنگی سیاه روی دیوار(کاری که خودتان نیز می توانید آن را انجام دهید) برای طرح سیاه و سفید شیک زمینه ایجاد می‌کند. یک پوستر قاب گرفته ساده سیاه و سفید در سمت بالا و مرکز قرار گرفته که در کنار آن میزهای کناری و لامپ های هم شکل گذاشته شده تا این طرح تصویر آینه‌ای تکمیل شود.

4- تقارن می تواند کلکسیون آثار هنری شما را نمایان تر کند

اگر یک قطعه هنری دارید که دوستش دارید، اما برای زدن روی دیوار خیلی کوچک است و دیده نمی شود، سعی کنید اطراف آن را با آثار هنری قاب گرفته کوچک و هم شکل احاطه کنید تا نمای آن تابلوی اصلی تان بیشتر به چشم بیاید.

 در واقع با این کار به جای این که فضای زیادی از اطراف تابلو تان را دیوار فرا بگیرد و باعث شود که تابلوی شما به چشم نیاید یک قاب هنری شکیل ایجاد کرده اید که آن را به کانون توجه اتاق تان تبدیل می کند.

راه قابل اطمینان دیگر در چیدمان، شامل شبکه هایی با فاصله موازی از هم یا  ستون عمودی از تابلوها با قاب های یکسان می‌باشد.

5- تقارن در دکوراسیون داخلی می‌تواند به تعادل ویژگی های معماری قوی کمک کند

اگر اتاق شما ویژگی معماری بزرگ یا برجسته مانند شومینه یا طاق پنجره دارد استفاده  از آن به عنوان مرکز چیدمان متقارن روش خوبی برای متعادل کردن اتاق است.

 در تصویر شومینه بزرگی با دو جفت میز کنسول، آباژور رومیزی و آینه احاطه شده است. در این تصویر نیز چیدمان متقارن مبلمانی را حول پنجره قوسی شکل می بینید.

6- تقارن می‌تواند ورودی درب شما را به گذرگاه واقعی تبدیل کند

وقتی که یک جفت مجسمه روی ستون‌های پایه ای به نگهبانی ایستاده باشند عبور از ورودی درب ساده ای به یک رویداد تبدیل می‌شود. اگرچه آثار هنری اطراف این در سبک سالنی تر دارد تا ظاهر شبکه ای با فاصله های مساوی از هم ولی همچنان حسی از تعادل را با خود به ارمغان می آورد.

در این جا یک جفت قفسه کتاب ساده با رنگ آبی و مشکی تغییر پیدا کرده و بالای آن کلاهی با ویژگی معماری گذاشته شده تا ظاهری شبیه ستون های ورودی درب پیدا کند. فقط حواس تان باشد که اگر در کشوری زلزله خیز هستید این ایده را امتحان نکنید.

7- تقارن می تواند فضای کوچکی را مهم تر نشان دهد

ترفند زیرکانه ای که از طریق تقارن می توانید اجرا کنید این است که می‌توانید با کمک تقارن به فضای کوچک خود اندکی شکوه و ابهت ببخشید.

در این جا یک جفت پرده بلند که زمین را جارو می‌کند و یک جفت تابلوی هنری پنجره را قاب می‌گیرند درحالی که یک جفت مبل راحتی و کوسن های هم شکل، حس خوشایند فراخوانی برای نشستن روی آن ها را القا می‌کند.

8- تقارن در دکوراسیون داخلی می‌تواند ویژگی یک تکنولوژی را کمرنگ تر نشان دهد

اطراف تلویزیون را با یک جفت لوازم شبیه هم احاطه کنید. در این عکس صندلی ها، گلدان‌های گیاه، پرده های طرح دار کمک می‌کنند که نگاه ها روی حول فضا بچرخد به جای این که فورا روی جسم سیاه و بزرگی مثل صفحه تلویزیون متمرکز شود.

در این جا یک جفت قفسه ساده ایکیا میز تلویزیون بلند و کوتاهی برای این تلویزیون صفحه تخت ایجاد می‌کند. کتاب های مرتب چیده شده و سبدهای زیر آن، یک جفت چراغ مطالعه و پرده های مواج بالای آن کمک می کند تا نگاه افراد حول فضا بچرخد و فورا روی تلویزیون خیره نشود.

9- تقارن در دکوراسیون داخلی می تواند نمای کلکسیون های گلچین شده را تقویت کند

لوازم هنری یا اشیاء قدیمی و عتیقه خود را با شروع با چیدمان مبلمان متقارن زیباتر نشان دهید. حتی اگر اشیاء مشابه هم ندارید، می‌توانید همچنان آن را با استفاده از چیزهایی که دارید به صورت تقریبی ایجاد کنید.

 در این فضای نشان داده شده، دو مبل روی بروی هم متعادل به نظر می‌رسند هرچند که آن ها کاملا یکسان نیستند. دو آباژور هم شکل باعث می‌شوند که میزهای غیر هم شکل شان با همدیگر هماهنگ شوند و پرده های یکسان روی پنجره نیز باعث می‌شود که ظاهر کل فضا منسجم و یکپارچه به نظر برسد.

10- تقارن می ‌تواند به گونه‌ای اتاق پذیرایی شما را تغییر دهد که هیچ چیز دیگری نمی‌تواند

اگر احساس می کنید اتاق پذیرایی تان چیزی کم دارد، نگاهی به اطراف بیندازید و ببینید چند جفت شیء مشابه هم حول اتاق دارید. اگر از همه چیز یکی است، ظاهر اتاق تان ممکن است کمی شلوغ و نامنظم به نظر برسد. سعی کنید با اضافه کردن یک جفت آباژور رومیزی هم شکل، ست کوسن های روی مبل یا یک جفت مبل با پارچه مبلی یکسان این تقارن را ایجاد کنید.

 در این اتاق نشیمن یک جفت مبل هم شکل و صندلی های چرمی مدل پروانه‌ای چیدمان ساده و هماهنگی ایجاد می‌کند.

 

 

 

 

تقارن در دکوراسیون داخلی

تحریریه پویانو

منبع: houzz