تفاوت کاشی و سرامیک و کاربردشان در دکوراسیون داخلی

تفاوت کاشی و سرامیک و کاربردشان در دکوراسیون داخلی

تفاوت کاشی و سرامیک : کاشی و سرامیک شاید از خیلی جهات به یکدیگر شبیه باشند. این شباهت به قدری زیاد است که در برخی از موارد نمی توان آن ها را به درستی از هم تشخیص داد، اما واقعیت این است که این دو با یکدیگر متفاوت هستند و بر مبنای همین تفاوت شان نیز کاربردهای مختلفی در طراحی داخلی دارند.

خصوصیات کاشی و سرامیک دارای تفاوت های بارزی است که هر کدام از آن ها را برای استفاده در فضاهای خاصی مناسب می سازد. آگاهی از این خصوصیات و کاربردهای کاشی و سرامیک می تواند جهت انتخاب درست و اجرای صحیح موثر واقع شود. برای آشنایی با خواص کاشی و سرامیک و تفاوت های کاربردی آن ها همراه پویانو باشید.

معرفی

برای این که تفاوت های کاشی و سرامیک را بهتر درک کنید، بهتر است ابتدا با هر یک از آن ها به صورت جداگانه آشنا شوید.

کاشی

کاشی به قطعه سنگی مصنوعی گفته می شود که طول و عرض آن تفاوت دارند و ضخامت آن چیزی در حدود چند میلی متر است. یک طرف کاشی، سمت سفالی و استخوان بندی آن است و طرف دیگر یا روی کاشی که لعاب دارد، دارای سطح صیقلی و براق است. کاشی های سفالی و سرامیکی در بخش های مختلف منزل، مثل حمام، توالت و آشپزخانه به کار برده می شوند. کاشی به انواع مختلفی تقسیم می شود که معمولا بر حسب استفاده یا عدم استفاده از لعاب صورت می گیرد. در واقع، این لعاب است که موجب تمایز انواع کاشی از یکدیگر می شود. دیگر موردی که در رابطه با کاشی اهمیت دارد، میزان تخلخل است. رنگ در کاشی های لعاب خورده بعد از پخت بدنه روی سطح اعمال می شود. تنوع طرح، رنگ و بافت در میان کاشی های لعاب خورده بیش تر از انواع لعاب نخورده است. اگر کاشی دارای لعاب سرامیکی باشد، سرامیک نام خواهد داشت.

سرامیک

سرامیک نامی است که به کلیه جامدات غیر آلی و غیر فلزی گفته می شود. موادی که از ترکیب خاک رس و فلدسپار در حرارت زیاد به دست می آیند و توسط یک توده شیشه مانند انسجام پیدا می کنند، سرامیک نام دارند. سرامیک ها بسیار سخت هستند و غیر حلال و گذارناپذیر می باشند. خاک رسی که در تولید سرامیک به کار برده می شود، باعث نرمی و انعطاف آن می گردد. ماسه در نقش جلوگیری کننده از چین خوردگی پس از خشک شدن به کار می رود. فلدسپار نیز برای کاهش دمای پخت و تشکیل توده ای که به آن اشاره شده در جهت چسباندن ذرات بلوری سرامیک کاربرد دارد. سرامیک ها بسته به میزان خلوص، افزودنی ها، لعاب، مدت زمان حرارت دیدن، اکسنده ها و کاهنده ها متفاوت هستند. امروزه تنوع سرامیک ها بسیار زیاد و کاربرد آن ها نیز وسیع شده است.

تفاوت ها و کاربردها

کاشی ها مقاومت کمی در برابر سرما و گرما دارند و در نتیجه، تنها برای استفاده در محیط های بسته مناسب می باشند. کاشی به خاطر قدرت جذب آب بالای خود نسبت به سرامیک، گزینه بهتری برای پوشش دیوار است، اما به هیچ وجه نمی توان از آن به عنوان پوشش کف استفاده کرد، زیرا استحکام لازم را ندارد. تنوع طرح و رنگ کاشی ها در مقایسه با سرامیک ها بیش تر است.

از تفاوت کاشی و سرامیک ؛ سرامیک ها استحکام و مقاومت زیادی در برابر سرما و گرما دارند و برای استفاده به عنوان پوشش دیوار و کف کاربرد دارند، اما بیش تر در کف به کار می روند. از میان انواع سرامیک، تنها نوع پرسلان را می توان در فضای باز استفاده کرد. پرسلان ها را می توان در طرحای نما و کف سازی حیاط و پارکینگ به کار برد.

 

 

 

 

تفاوت کاشی و سرامیک

تحریریه پویانو