تغییر کاربری‌ ساختمان 10 کلیسا با معماری جالب توجه

تغییر کاربری‌ ساختمان کلیسا

تغییر کاربری‌ ساختمان 10 کلیسا با معماری جالب توجه

تغییر کاربری‌ ساختمان کلیسای قرون وسطایی که تبدیل به یک سالن اجتماعات شده تا یک تالار کنفرانس که از خرابه‌های ساختمانی 150 ساله ساخته شده، همگی در ادامه این مطلب که به ده تا از بهترین تغییر کاربری‌های کلیسا به سایر کاربری‌ها پرداخته، جای دارند.

تغییر کاربری‌ ساختمان با معماری جالب توجه

سالن کنفرانسی در کلیسای صومعه سنت فرانسیس، اسپانیا، طراحی شده توسط «دیوید کراس» (David Cross)

دیوید کراس معمار، ساختمان به جا مانده از یک کلیسا متعلق به قرن هجدهم در شهر کاتالونیا را تبدیل به این سالن کنفرانس کرده‌است، که دارای پلکانی شیشه‌ای و دندانه‌دار می‌باشد.

تغییر کاربری‌ ساختمان به سالن کنفرانسی در کلیسای صومعه سنت فرانسیس

استودیوهای خانه رپلیکا، انگلیس، طراحی شده توسط شرکت معماری «شرمن وستوون» (Surman Weston)

 

صفحات شیشه‌ای رنگی فضاهای گوناگون موجود در این کلیسای سابق ویکتوریایی را از هم تفکیک می‌کند؛ کلیسایی که در محله ایسلینگتون لندن قرار داشته و اکنون بعنوان یک دفتر کار مشترک مورد بهره‌برداری قرار دارد.

تغییر کاربری‌ ساختمان به استودیوهای خانه رپلیکا، انگلیس، طراحی شده توسط شرکت معماری «شرمن وستوون» (Surman Weston)

سالن «وارویک»، انگلیس، طراحی شده توسط گروه معماری «کلوز» (Clews)

گروه معماری «آکانتوس کلوز» برای طراحی آینده پایدار برای این ساختمان که در لیست درجه اول ]میراث[ قرار دارد انتخاب شد. پاسخ استودیو به این چالش، حذف فضاهای الحاقی متعلق به قرن بیستم ساختمان و افزودن یک فضای چندعملکردی برای اجتماعات محلی بود.

تغییر کاربری‌ ساختمان به سالن «وارویک»، انگلیس، طراحی شده توسط گروه معماری «کلوز» (Clews)

کتابخانه «مونیک-کوریوو»، کانادا، طراحی شده توسط گروه معماری «هنگانو» (Hanganu) و گروه معماری «کوته لی کارداس» (Côté Leahy Cardas)

این کلیسا با نام  کلیسای «سنت دنیس دو پلاتو» که اولین بار در سال 1964 به دست معمار کانادایی «جین-ماری روی» (Jean-marie Roy) تکمیل شد، برای تغییر کاربری به یک کتابخانه مدرن مورد بازسازی قرار گرفت. سازه خیمه-مانند آن اکنون با دو فضای الحاقی شیشه‌ای و پلکان‌ مارپیچ تکمیل شده‌است.

 

تغییر کاربری‌ ساختمان به کتابخانه «مونیک-کوریوو»، کانادا، طراحی شده توسط گروه معماری «هنگانو» (Hanganu) و گروه معماری «کوته لی کارداس» (Côté Leahy Cardas)

ساختمان «فاز دوم»، انگلیس، طراحی شده توسط گروه معماری «وست» (West)

گروه معماری وست یک کلیسای متدیست را در محله ایسلینگتون لندن تبدیل به این خانه با سبک مینیمال نمود؛ خانه‌ای با پنجره زیر بام و مبلمان مختصر.

 

تغییر کاربری‌ ساختمان به ساختمان «فاز دوم»، انگلیس، طراحی شده توسط گروه معماری «وست» (West)

پروژه «چارچ» (The Church)، انگلیس، طراحی شده توسط «تام دیکسون» (Tom Dixon)

تام دیکسون، طراح بریتانیایی، از برخی از مبلمان محبوب و لوازم روشنایی طراحی شده توسط خودش را برای خلق یک دفتر کار امروزی درون یک کلیسا استفاده نمود؛ که در واقع بخشی از هفته طراحی «کلرکن‌ول» (Clerkenwell) لندن در سال 2016 بود.

تغییر کاربری‌ ساختمان به پروژه «چارچ» (The Church)، انگلیس، طراحی شده توسط «تام دیکسون» (Tom Dixon)

تغییر کاربری‌ ساختمان به دفتر «واترداگ»، بلژیک، طراحی شده توسط استودیوی معماری «کلارکیتکتور» (Klaarchitectuur)

استودیوی معماری کلارکیتکتور وقتی که برای یک دفتر جدید جستجو می‌کرد توجهش به این کلیسای قرن هفدهمی در بلژیک جلب شد. پروژه بازسازی اصلی شامل تغییر کامل سقف بود که در وضعیت کنونی یک مکعب سفیدرنگ از یک سمت آن خارج شده‌است.

تغییر کاربری‌ ساختمان به دفتر «واترداگ»، بلژیک، طراحی شده توسط استودیوی معماری «کلارکیتکتور» (Klaarchitectuur)

تغییر کاربری‌ ساختمان کلیسا به سالن تئاتر «کواری» در سنت لوک، انگلیس، طراحی شده توسط گروه معماری «فاستر ویلسون» (Foster Wilson)

گروه معماری فاستر ویلسون مسئولیت تبدیل این کلیسا که در لیست میراث قرار دارد به یک تئاتر با ظرفیت 300 صندلی را بر عهده داشت. این سالن تئاتر که در مرکز کلیسا قرار دارد، از طریق برافراشتن یک سازه فولادی در پشت دیوارهای موجود آن ساخته‌شد.

تغییر کاربری‌ ساختمان

خانه «شدو» (Shadow)، انگلیس، طراحی شده توسط استودیوی طراحی «تاکی دیزاین» (Tuckey Design)

استودیوی تاکی دیزاین که در لندن واقع است یک کلیسای قدیمی در «ویلتشیر» را تبدیل به این خانه چهار اتاق خوابه بازسازی کرد. یک فضای الحاقی چوبی مشکی‌رنگ به این بنا اضافه شد که همچون سایه این بنا انگاشته می‌شود.

تغییر کاربری‌ ساختمان

تغییر کاربری‌ ساختمان کلیسا به کتابفروشی «بوکاندل سلکسیز دومینیکانان»، هلند، طراحی شده توسط «مرکس +گیرود» (Merkx +Girod)

دفتر معماری مرکس +گیرود در هلند یک کلیسای دومینیکن را در شهر ماستریخت هلند تبدیل به این کتابفروشی مدرن کرده‌است. برای این که سازه قدیمی ساختمان مورد مداخله قرار نگیرد، از یک سازه فولادی مشکی‌رنگ برای نصب قفسه‌های کتاب استفاده شد.

 

 

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen