تغییر در پلکان در بازسازی خانه Switchback برای ارتباط بصری طبقات / Light And Air

تغییر در پلکان در بازسازی خانه Switchback برای ارتباط بصری طبقات / Light And Air

تغییر در پلکان در بازسازی خانه : استودیوی معماری «لایت اند ایر» (Light And Air) که در بروکلین قرار دارد یک خانه محلی را با استفاده از یک راه پله سازه‌ای مبتکرانه بازسازی کرده تا به کمک آن تمام فضای داخلی خانه را در زیر یک پنجره سقفی با هم مرتبط گرداند. این استودیو، خانه «سوییچ‌بک» با مساحت 251 مترمربع را حول یک راه‌پله از نو ترکیب‌بندی کرد. این راه‌پله میان صفحات سفیدرنگ بزرگی قرار گرفته‌است.

تغییر در پلکان در بازسازی خانه برای ارتباط بصری طبقات

تیرهای فولادی جدیدی به هریک از سه طبقه ساختمان اضافه شد تا علاوه بر تقویت سازه اولیه ساختمان، ابعاد بازشوی راه‌پله در کف دوبرابر شود و ارتباط بصری بهتری در میان طبقات گوناگون خانه برقرار گردد.

تغییر در پلکان در بازسازی خانه برای ارتباط بصری طبقات

این طراحی مقاطع معینی از طبقات بالا را حذف می‌کند تا نور طبیعی از طریق یک پنجره سقفی جدید با ابعاد چهارمتر در روی بام وارد خانه شود و در سرتاسر فضای داخلی نفوذ کند.

تغییر در پلکان در بازسازی خانه برای ارتباط بصری طبقات

گروه معماری لایت اند ایر که با نام اختصاری L/AND/A نیز شناخته می‌شود گفت: «خانه سوییچ‌بک با جایگزینی یک راه‌پله‌ای U شکل و یک پنجره سقفی بزرگ در بالای فضای حجم جدید راه‌پله‌ها فرمت ساده و معمول خانه‌ها را تغییر داد.»

 

در طراحی خانه سوییچ‌بک همچنین راهرویی که معمولا پله‌های روی هم را به هم مرتبط می‌سازند، حذف شده‌است. نتیجه، فضایی با ارتفاع 10 متر است که سه طبقه خانه را از لحاظ بصری با هم مرتبط می‌سازد. دیگر دیوارهای داخلی خانه حذف شدند تا فضاهای خانه به پلان آزاد دست یابند.

تغییر در پلکان در بازسازی خانه برای ارتباط بصری طبقات

نرده‌های چوبی پلکان اولیه با نرده‌های یکسره سفیدرنگی جایگزین شدند تا با طراحی فضای داخلی که به نوعی مینیمال است هماهنگ باشند. کف‌ خانه با کفپوش بلوط سفید آمریکایی پوشانده شده، و جزییات چوبی دیگری نیز برای گرم‌کردن فضای داخلی در سرتاسر خانه بکار رفته‌اند.

تغییر در پلکان در بازسازی خانه برای ارتباط بصری طبقات

به محض ورود به خانه، با پلکان سفیدرنگی مواجه می‌شویم که گام‌های چوبی باریک آن تنها در طبقات بالاتر مشاهده می‌شوند. در طبقه همکف یک اتاق نشیمن و یک آشپزخانه با فضای غذاخوری قرار گرفته که توسط یک کمد دیواری و توالت از هم جدا شده‌اند.

 

یک چراغ آویز بزرگ مشکی‌رنگ به طراحی «برندان راونهیل» (Brendan Ravenhill) در بالای میز غذاخوری آویخته شده‌است. بجز کابینت‌های پایینی آشپزخانه چوبی اند تا با کفپوش چوبی، میزها و مبلمان چوبیس همخوانی داشته‌باشند، سایر کابینت‌ها سفیدرنگ اند. روی میزهای کار آشپزخانه با مرمر سفید پوشایده شده‌است.

یک اتاق خواب بزرگ و یک سرویس بهداشتی در طبقه اول واقع هستند و در طبقه بالا سه اتاق خواب و یک سرویس بهداشتی دیگر جای دارند. این ترکیب فشرده طبقات نشان‌دهنده ابعاد باریک ساختمان است، که دارا یک باغچه اختصاصی نیز در پشت است.

ساختمان اولیه این خانه که در محله «بدفورد استایوسانت» بروکلین قرار دارد، در دهه 1880 ساخته شده‌بود.

 

استودیوی لایت اند ایر درباره ویژگی‌های غالب خانه‌های شهری مانند این خانه گفت: «خانه‌های شهری از گذشته تاریک، باریک و دارای فضاهای کاملا تفکیک‌شده بودند، بطوریکه طبقات از لحاظ بصری با هم هیچ ارتباطی نداشتند.»

معماران، این خانه را مستلزم بازسازی و حذف بخش زیادی از جزییات تاریخی آن دیدند. «شان نوفلد»، یکی از معماران این شرکت گفت: «ساختمان اولیه طی سال‌ها تغییر کرده و تبدیل به خانه‌ای شده‌بود که اتاق‌های ان بطور مجزا به مردم اجاره داده‌می‌شد و وجهه اولیه ساختمان را از بین برده‌بود.»

 

او افزود: «این فرصتی برای تجربه چیزی جدید بود –برای فکر کردن به این که یک خانه شهری در شهر چگونه می‌تواند باشد.»

اصلاح و تغییر در پلکان در بازسازی خانه یک تصمیم رایج در بازسازی املاک در شهر نیویورک است، همانطور که در بازسازی خانه‌ای در بروکلین توسط شرکت معماری GRT، بازسازی یک خانه تریبکایی توسط «داش مارشال» (Dash Marshal) و بازسازی پنت‌هاوسی در «وست ویلج» توسط شرکت معماری TBD می‌توان گرایش به این تغییر را شاهد بود.

 

 

 

پلان طبقه همکف

 

 

 

پلان طبقه اولپلان طبقه اول

 

 

 

پلان طبقه دومپلان طبقه دوم

 

 

 

مقایسه وضعیت معمول راه‌پله‌ در چنین خانه‌هایی و راه حل گروه طراح برای ایجاد ارتباط بصری میان طبقات

 

 

 

 

تغییر در پلکان در بازسازی خانه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen