تزیین باغچه و حیاط منزل با ایده های روز

تزیین باغچه و حیاط منزل با ایده های روز

تزیین باغچه و حیاط منزل : می خواهید باغچه های کوچکتان رنگ و روی زیباتری به خود بگیرند؟ شما تا بهترین شکل فضای سبز منزل تان فاصله ی زیادی ندارید! مسلما همه از داشتن یک حیاط سرسبز و زیبا با باغچه های مرتب و رنگارنگ لذت می برند، اما باغچه ها نیاز به مراقب دارند و اگر به طراوت شان توجه کافی نداشته باشید، تصویر رویایی تان را نخواهند داشت. برای این که صاحب یک فضای سبز زیبا باشید، باید دست به کار شده و دستی به سر و روی آن ها بکشید.

وسایل باغبانی را بردارید و وارد طبیعت کوچک منزل تان شوید. همه ی فکرهای خود را کنار هم جمع کرده و آن ها را به اجرا درآورید. اگر احساس می کنید هیچ ایده ای برای شروع کار در سر ندارید، اصلا نگران نباشید. کافی است از ایده های متنوع پویانو الهام بگیرید. در این مطلب، شما را با روش های مختلف تزیین باغچه و حیاط منزل آشنا خواهیم کرد. همراه ما باشید.

استندهای چوبی در تزیین باغچه و حیاط منزل

یکی از جدیدترین روش های امروزی برای شکل دادن به فضای سبز و هر چه بیش تر زیباتر کردن آن، استفاده از استندهای چوبی متنوعی است که این روزها پای به دنیای چیدمان و دکوراسیون گذاشته اند. این استندها می توانند نقش گلدان های شما را ایفا کنند؛ با این تفاوت که علاوه بر نگهداری از گیاهان، نقش دکوراتیو هم دارند و چیدمان بسیار زیبایی به فضای مورد نظرتان می بخشند. بعضی استندها که دارای قالب مخصوص هستند، شامل جای قرار گرفتن گیاه می شوند و برخی دیگر به عنوان پایه یا سکو برای گذاشتن گلدان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

تخته های مورب

تخته های مورب هم می توانند با قرار گرفتن در حالت مخصوص خود مجموعه ی زیبایی از گلدان های نواری شکل به وجود بیاورند. نکته ی جالبی که باید در رابطه با این تخته ها بدانید، این است که با ورود آب به اولین تخته یا گلدان که در ارتفاع بالاتر و با شیب نسبت به سایر آن ها قرار گرفته، باعث می شود بقیه ی تخته ها نیز آبیاری شوند. این فرآیند با عبور آب از میان تخته های مورب و انتقال از طریق لوله های انتهایی به تخته های بعدی صورت می گیرد که آبیاری را بسیار راحت تر می کند.

تنه درخت

اگر می خواهید با یک حرکت طبیعی و ارگانیک دست به خلاقیت زده و به تزیین فضای حیاط خود بپردازید، می توانید از درخت ها کمک بگیرید. تنه ی درخت هایی که قبلا بریده شده و بی استفاده در فضای حیاط رها شده اند، گزینه های جالبی برای کاشت و نگهداری گیاهان شما هستند. برای استفاده از تنه ی درخت به این منظور، باید داخل آن ها را به اندازه ای که برای قرار دادن گیاهان مناسب باشد، برش داده و تخلیه کنید. فضای خالی را با خاک مناسب پر کرده و گیاهان را داخل آن بکارید. می توانید برای زیباتر شدن تنه ی درخت، سطح خاک را با قلوه سنگ بپوشانید.

تزیین باغچه و حیاط منزلسطل فلزی

یکی از شگفت انگیز ترین انتخاب های ممکن برای تزیین فضای سبز حیاط منزل، استفاده از سطل های فلزی است. این سطل ها شاید در نگاه اول چندان جذاب به نظر نیایند، اما زمانی که آن ها را در کنار هم چیده و از گل های زیبا و رنگارنگ پر کنید، جلوه ی خاصی پیدا خواهند کرد که می تواند حیاط منزل تان را زیبا و متمایز کند. اگر مایل باشید، می توانید با چند سطل فلزی یک مجموعه منحصر به فرد از گل ها به وجود آورید که در کنار یکدیگر خودنمایی می کنند.

سکوهای سرسبز

مطمئنا هیچ چیز به اندازه ی داشتن یک فضای مناسب برای نشستن در کنار گل ها و درختان نمی چسبد. این حس خوب را زمانی خواهید داشت که در هنگام طراحی فضای سبز و باغچه های خود به ایجاد محل مناسبی برای نشستن و وقت گذراندن هم فکر کرده باشید. شما می توانید محوطه ی ایوان خود را با چند پله و سکو از سطح حیاط جدا کرده و سکوهای مخصوص نشستن خود را در برخی از قسمت ها به فلاورباکس های خطی و زیبا تبدیل کنید. با این کار علاوه بر تزیین محدوده ی ایوان می توانید از نشستن در کنار گل ها در فضای آزاد لذت ببرید.

شلف دیواری

شلف های دیواری معمولا در فضای داخل منازل نصب می شوند، اما این به معنای مناسب نبودن شان برای استفاده در فضاهای خارجی مثل تزیین باغچه و حیاط منزل نیست. اگر می خواهید به دیوارهای حیاط خود رنگ و روی متفاوتی بدهید و نمی دانید برای این کار باید دقیقا چه اقدامی انجام دهید، می توانید از شلف ها کمک بگیرید. شلف های دیواری را به سطوح دیوارهای حیاط نصب کرده و گلدان ها یا گیاهان مورد علاقه ی خود را در آن ها قرار دهید تا دیوارها هم در تزیین فضای حیاط منزل تان نقشی داشته باشند.

صندوقچه قدیمی در تزیین باغچه و حیاط منزل

اشیاء قدیمی و بلا استفاده ای که نمی دانید با آن ها چه کار کنید، می توانند بهترین چیدمان را برای گل های باغچه و حیاط شما فراهم آورند. برای مثال، صندوقچه ای که تا امروز در گوشه ای از انبار منزل تان خاک می خورده، می تواند به یک باکس کوچک و زیبا برای در بر گرفتن گل های مورد علاقه تان تبدیل شود. این ایده منحصر به فرد می تواند چیدمان حیاط تان را بسیار خاص و متمایز کرده و به آن حال و هوای متفاوتی بدهد.

باکس زیر پنجره

پنجره ها جزیی از نمای ساختمان هستند و نمایی که رو به حیاط دارد، جزیی از فضای حیاط محسوب می شود؛ با این حساب، هیچ بهانه ای برای به کار نگرفتن چند فلاورباکس زیبا و جمع و جور در فضای پایین پنجره ها باقی نمی ماند. وقتی باکس های زیبا را مهمان پای پنجره ها می کنید، هم به حیاط خود منظره ی زیباتری می بخشید و هم در هنگام نگاه کردن به بیرون از پشت پنجره، شاهد گل های زیبای این باکس ها خواهید بود.

قاب آویز

شما می توانید به جای این که گلدان های را روی زمین، پای پنجره یا روی استند قرار دهید، آن ها را قاب کرده و مثل یک اثر هنری به حیاط منزل خود هدیه دهید. قاب کردن گلدان ها اصلا کار سختی نیست. برای این کار به یک استند نیاز دارید که شکل قاب توخالی را داشته باشد. این استند را می توانید با به کار گرفتن یک قاب قدیمی و اضافه کردن پایه به دو طرف آن نیز به وجود آورید. مرحله ی بعدی، آویزان کردن گلدان از بالای قاب است؛ به طوری که به صورت آویز در فضای خالی آن قرار بگیرد. به این شکل، شما یک قاب زنده و طبیعی از گل های زیبا خواهید داشت.

گیاهان آویز

گلدان ها را از روی زمین، طاقچه و پله ها برداشته و این بار کمی بالاتر قرارشان دهید. آن ها را جایی ببرید که تا به حال نبوده اند و به این شکل، یک تفاوت اساسی ایجاد کنید. شما می توانید گلدان ها را از میله های بالکن یا داربست ها آویزان کنید. سعی کنید برای اجرای این ایده از گلدان هایی استفاده کنید که پرپشت و پر شاخ و برگ بوده و ترجیحا فرم آبشاری داشته باشند. این کمک می کند تا چشم انداز زیباتری به فضای مورد نظر خود بدهید.

گلدان کاهی در تزیین باغچه و حیاط منزل

اگر تا به حال ایده ی ساخت گلدان های کاهی را امتحان نکرده اید، الآن وقت آن رسیده که با جذابیت آن آشنا شوید. گلدان های کاهی یک قالب فلزی دارند که برای نگه داشتن کاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که کاه ها را به اندازه ی کافی فشرده سازی کردید، آن ها را داخل این قالب قرار داده و شکل دهید تا فرم گلدان را به خود بگیرد. حالا وقت اضافه کردن خاک و کاشتن گل های مورد نظرتان است. این ظاهر ساده و منحصر به فرد برای زیبا کردن محوطه بالکن و حیاط منزل فوق العاده خواهد بود.

نرده باغچه

نرده هایی که مابین فضای داخل باغچه و محوطه ی بیرون آن می کشید یا بین بالکن و فضای بیرون آن قرار می دهید، می توانند فضای مناسبی برای در نظر گرفتن گلدان های نواری شکل باشند. تخته های نواری شکلی وجود دارند که به لبه ی این نرده ها متصل شده و به آن ها الحاق می شوند. این تخته ها کمک می کنند ظاهر نرده ها را زیباتر کرده و هر چه بیش تر از فضای سبز در قسمت های مختلف باغچه ها و حیاط منزل تان بهره مند شوید.

 

 

 

 

تزیین باغچه و حیاط منزل

تحریریه پویانو