چطور ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی را مانند یک حرفه ای انجام دهیم

چطور ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی را مانند یک حرفه ای انجام دهیم

ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون ؛ در این مقاله می‌بینید که چه نوع ترکیبی از نقش‌های راه راه، هندسی، گلدار و غیره بهتر در کنار هم کار می‌کنند و اتاق‌های شما را خاص تر می‌کنند. وارد کردن نقش، طرح و بافت جدید به یک فضا زندگی، انرژی و خصوصیاتی به آن می‌دهد که رنگ خالص به ندرت می‌تواند آن کار را انجام دهد. اما چرا باید خود را صرفا محدود به یک نقش و طرح کنیم؟ ترکیب کردن دو یا چند نقش دلهره آور به نظر می‌رسد اما با پیروی از چند فرمول و راهکار زیر، شما می‌توانید آن ها را بدون زمان زیاد همانند افراد حرفه ای با یکدیگر ترکیب کنید.

در ابتدا برای آسان تر فهمیدن این که چگونه نقش ها و الگوها با یکدیگر مرتبط می‌شوند، اجازه دهید 4 دسته اصلی الگوها و نقش ها را تعیین کنیم.

در واقع، نقش ها در تعداد بی‌شمار هستند، اما زمانی که بحث ترکیب کردن انواع مختلف آن ها به میان می‌آید، ما می‌توانیم آن ها را به چند دسته اصلی تقسیم کنیم.

1- راه راه یا خطی

طرح‌های راه راه مخصوصا آن‌هایی که دو رنگ بوده و همانند تصویر بالا با نسبت یک در یک با یکدیگر ترکیب شده اند، احتمالا ساده ترین نوع نقش و نگاری هستند که می‌توانید از آن ها استفاده کنید به حدی که می‌توانید آن ها را «خنثی» تلقی کنید. این بدین معناست که می‌توانید آن ها را به راحتی با هر الگوی دیگر ترکیب کنید، طوری که حتی تقریبا می‌توان آن ها را به عنوان نقش و الگو به حساب نیاورد.

 

راه راه های سورمه ای-سفید یا سیاه-سفید کلاسیک ترین و ماندگارترین هستند اما شما می‌توانید نقش های راه راه را برای اضافه کردن رنگ های روشن نیز استفاده کنید. در افکت سایه روشن این تخت خواب صورتی، رنگ آن واقعا لطیف تر و ملایم تر از زمانی است که به صورت تک رنگ استفاده شود. در هر صورت، نقش های خطی با یکدیگر یا با نقش‌های کاملا متفاوت با خود به زیبایی هماهنگ می‌شوند.

به علاوه برخی از طراحان طرح‌های نقطه‌ای یا پولکی را در زمره این الگوهای خنثی قرار می‌دهند چرا که در آن‌ها اشکال بسیار ساده ای تکرار می‌شود به طوری که تفاوت کمی میان آن‌ها و یک بافت می‌توان قائل شد.

خطوط دوار لطافت بیشتری به فضا می‌دهند که ممکن است آن را اندکی زنانه تر و رمانتیک تر نشان دهد و دعوت کننده تر از قبل به نظر برسد.

طرح تضمین شده شماره 1: ترکیب الگوهای پولکی و راه راه

چند طرح راه راه با اندازه‌های مختلف و یا طرح‌های پولکی را با یکدیگر ترکیب کنید آن گاه به طرح پسندیده و مناسب مملو از انرژی و ویژگی‌های خاص دست می‌یابید.

2- الگوهای هندسی

طرح‌های هندسی از تکرار اشکالی ساخته می‌شوند که معمولا بسیار ساده و خطی هستند. برای مثال اغلب از تکرار اشکال اصلی چون مثلث، مربع و دایره ساخته می‌شوند. از لحاظ تکنیکی، طرح های راه راه را می‌بایست به عنوان الگوهای هندسی در نظر گرفت اما در طراحی داخلی ، یک شکل هندسی واقعی نظیر این کاغذ دیواری با الگوهای شش ضلعی اندکی پیچیده تر از خطوط راه‌راه هستند.

با این حال اشکال هندسی می‌توانند پیچیده تر از تکرار ساده اشکال باشند. در این اتاق یک فرش ساده راه راه، کوسن با طرح پیکانی و صندلی پرنقش و نگار دیده می‌شود که همگی جزو اشکال هندسی هستند و از خطوط زاویه‌ای ساده ای تشکیل شده‌اند اما درجه پیچیدگی آن‌ها کاملا با هم متفاوت است.

اگر فقط از اشکال هندسی زاویه دار و بدون انحنا استفاده کنید این یکی از آسان ترین روش هایی است که می‌توانید الگوهای متعددی را بدون نگرانی در کنار هم بیاورید.

طرح تضمین شده شماره 2: الگوهای هندسی با ضخامت خطوط یکسان

یکی دیگر از روش‌های ساده برای ترکیب الگوهای هندسی متعدد انتخاب کردن الگوهایی با ضخامت خطوط یکسان است. این کوسن‌ ها نقش و الگوهای کاملا متفاوتی دارند اما همگی خطوطی با ضخامت تقریبا یکسان دارند. یک کوسن مجزا با نقش‌های بزرگ ممکن است طوری به نظر برسد که انگار به خوبی انتخاب نشده اما از آن جایی که همگی آن‌ها خطوطی با ضخامت یکسان دارند در کنار هم ظاهری کاملا منسجم و هماهنگ پیدا می‌کنند.

3- طرح های گلدار

طرح های گلدار اساسا متضاد اصلی طرح‌های راه راه هستند. آن ها خطوط انحنادار و پیچیده‌ای با جلوه ای طبیعی و وحشی دارند.

طرح‌های گیاهی نیز شامل نقش‌های برگ‌ها که فاقد شکوفه و گل هستند می‌باشد اما ماهیت ارگانیک مشابهی دارند و همانطور که در طبیعیت نیز به خوبی با یکدیگر هماهنگ هستند، این تصاویر مختلف معمولا به آسانی با یکدیگر ترکیب می‌شوند(البته تا زمانی که پالت رنگی آن ها هماهنگ باشد).

طرح تضمین شده شماره 3: طرح هایی با زاویه‌های تیز در کنار طرح‌های گلدار خیره کننده و پررنگ و لعاب

تضاد جالب

یک الگوی هندسی خنثی که شامل مثلث ها یا راه راه های ساده می‌شوند را به عنوان پس زمینه انتخاب کنید و بگذارید طرح های گلدار رنگارنگی با انحناهای ملایم در برابر خطوط تیز و رنگ خنثای آن به زیبایی بدرخشد.

4- طرح های ارگانیک

طرح های ارگانیک زیاد دیگری هستند که از طبیعت یا موتیف‌ها و عکس‌هایی که غیرهندسی هستند الهام گرفته شده اند. برای مثال تصاویر پوست حیوانات و همینطور بافت‌های طبیعی نظیر مرمر یا رگه‌رگه های چوب‌ها در این دسته قرار می‌گیرند.

طرح گورخری اساسا همان طرح های راه راه سیاه و سفید تغییر یافته هستند که عنصری عالی برای وارد کردن در هر دیزان(البته در مقادیر کم) برای اضافه کردن اندکی جذابیت ارگانیک هستند.

این جایی است که همه چیز اندکی پیچیده می‌شود، چرا که الگوها و نقش های زیادی هستند که می‌توانند در یک زمینه خاکستری بین الگوهای هندسی و ارگانیک نظیر الگوهای گلیمی یا نقش های بومی قبیله‌ای  قرار بگیرند که این ها به خاطر تکرار خطوط شبیه الگوهای هندسی هستند اما اندکی ویژگی‌های ارگانیک بودن هم در آن ها مشاهده می‌شود.

خوشبختانه، جنبه های دیگری از الگوها و نقش ها نیز هستند که ما می‌توانیم برای راهنمایی شما در مورد نحوه ترکیب و هماهنگ کردن الگوها از آن‌ها هم استفاده کنیم.

ملاحظات دیگر

رنگ

ترکیب الگوها در یک پالت رنگی محدود روش خوبی برای استفاده از انواع الگوهای واقعی است بدون این که تضاد و تقابل نامطلوبی بین آن ها ایجاد شود. برای مثال در طرح‌های دریایی، اغلب از انواع پارچه‌های مختلف که همگی در رنگ های سورمه ای و سفید هستند استفاده کنید تا با این کار اجازه دهید خطوط و اشکال مختلف جذابیت بصری فراهم کنند.

به جای انتخاب یک رنگ که برای استفاده با هر کدام از لوازم نقش و نگاردار موجود هماهنگ شود شما می‌توانید یک پارچه یا شیء مورد علاقه خود را انتخاب کنید و آن شیء را به عنوان الگوی رنگی برای دیگر لوازم در نظر بگیرید. برای مثال در این جا می‌بینید که هر کدام از پارچه‌ها رنگی برگرفته از درون پارچه میز جلومبلی دارند، بنابراین در این مجموعه الگوهای متفاوت زیادی به کار رفته اما همگی به یکدیگر مرتبط بوده و جلوه منسجمی دارند.

ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل
ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل

گاهی اوقات صرفا داشتن یک پس زمینه رنگی مشابه(معمولا به رنگ خنثی) می‌تواند به پیوند و ترکیب نقش‌ها کمک کند. این بالشت‌های متفاوت یک طرح موتیف رنگی دقیق ندارند اما همگی‌شان پس زمینه سفید ملایمی دارند که آن‌ها را به یکدیگر ارتباط می‌دهد و باعث می‌شود که آن ها ست به نظر برسند.

طرح تضمین شده شماره 4: سیاه و سفید

این‌ها به اندازه قدمت شان کلاسیک هستند. ترکیب چندین نقش و الگو در رنگ های سیاه و سفید تقریبا همیشه کار می‌کنند حتی اگر مقیاس و طرح های روی آن ها کاملا متفاوت باشد.

برای استفاده کم خطاتر همگی آن الگوها را در 50 درصد سفید نگهدارید طوری که به طور تصادفی باعث افزایش بیش از حد و غلبه رنگ سیاه نشوید و گرنه طرح کلی تان دل مرده به نظر می‌رسد.

مقیاس و اندازه

اندازه الگوها می‌توانند به اندازه اشکال شان مهم باشند. الگوهای ریز نقش به سادگی از فاصله دور یکدست به نظر می‌رسند درحالی که الگوهای جسورانه حتی از اتاق های دورتر نگاه ها را به سمت خود معطوف می‌کنند.

ترکیب کردن اندازه و ابعاد الگوها می‌تواند سخت باشد مگر این که یکی از این دو رویکرد زیر را به کار ببندید: یا همه را متفاوت یا همه را مشابه انتخاب کنید. در این اتاق از رویکرد اول استفاده شده که در آن راه راه های بزرگ روی صندلی و الگوهای ریز نقش روی فرش به کار رفته است.

طرح پارچه صندلی ها به وضوح در این جا غالب هستند و کنتراست آن با الگوی فرش عمدی به نظر می رسد.

در این اتاق از سه الگو با ابعاد یکسان استفاده شده؛ یکی الگوهای راه راه، دومی الگوی پیکانی یا زیگزاکی و سومی الگوی ارگانیک روی صندلی سوم.

آن ها همگی به نظر می‌رسند که اندازه مشابهی داشته باشند و فاصله گذاری بین خطوط و طرح‌های پیکانی تقریبا به همان اندازه طرح پیچیده تر می‌باشد.

این اندازه گیری دقیقی نیست اما با یک نگاه سرسری هیچ کدام از این الگوها به وضوح نسبت به دیگری کوچک تر یا بزرگ تر نیستند. به طور طبیعی این کار همچنین باعث می‌شود که این پارچه های طرحدار متفاوت در طرح رنگی یکسانی نیز بیایند.

ترکیب استراتژی‌های مختلف برای کنار هم آوردن الگوها قطعا به نتایج بهتر می‌انجامد.

ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل
ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل

روش هایی برای ترکیب کردن الگوهای زیاد

ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل
ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل

فرش های سنتی

فرش های پرنقش و نگار با الگوهای سنتی تقریبا شبیه طرح های راه راه عمل می‌کنند به این خاطر که آن ها می‌توانند تقریبا همیشه به عنوان رنگ خنثای بدون طرح و نقش تلقی شوند. طرح های پیچیده و زیبا و رنگ‌های غنی و چشم نواز آن ها باعث می‌شود که ترکیب کردن آن ها با دیگر الگوها آسان باشد و فرقی نمی‌کند که این الگوها ظریف و ریزنقش باشند یا برجسته و خیره کننده.

ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل
ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل

موتیف های سنتی

همانند فرش سنتی، دیگر الگوهای ظریف و ماندگار نظیر تصاویر نقوش اسلیمی و ختایی را به سادگی می‌توان وارد یک فضا کرد و بین آن‌ها و دیگر عناصر سنتی یا طرح های امروزی تر تضاد و تقابل ایجاد کرد.

این اتاق جلوه بسیار غنی و مجلل دارد که دلیل آن تا حدی به خاطر این است که شامل سه نوع الگوی متفاوت می باشد اما با یک نگاه سرسری، تنها کاغذ دیواری هندسی دیوار است که به عنوان نقش و الگوی اصلی این فضا به چشم می‌آید.

این استند چتر سنتی و فرش ظاهر ساده تری دارند و با کل فضا به زیبایی ترکیب شده اند در عین حال که ظاهر خود را نیز حفظ کرده اند.

ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل
ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل

تصاویر نقطه ای هنری

در این جا یک ظاهر مد روز را مشاهده می کنید که برای استفاده در خانه آسان است. در این تصویر نقطه ای هنری، ماهیت تطبیق پذیر نقطه ها با ظرافتی غیر رسمی و ارگانیک برای ایجاد جلوه ای که به سادگی ترکیب شده و همیشه پویایی و سرگرمی فراهم می‌کند ادغام شده است.

ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل
ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل

تصاویر پیکانی یا زیکزاکی

زیکزاک یک طرح کلاسیک است به این خاطر که این الگوی ساده تنها اندکی از طرح های راه راه کلاسیک پیچیده تر هستند و بدین معناست که همانند الگوهای راه راه همچنان برای ترکیب کردن تقریبا تمام چیزها آسان هستند اما علاوه بر آن به خاطر خطوط اریب زیادی که دارند حسی از انرژی و پویایی را با خود به ارمغان می آورند.

طرح تضمین شده شماره 5: قدرت سه تایی

در این جا یک دستورالعمل کاربردی را به شما آموزش می دهیم:  طرح زیگزاکی یا راه راه ساده ای را با الگوهای هندسی کوچکتر و یک طرح گلدار شاداب ترکیب کنید تا به جلوه ای دست یابید که ظاهری ساده و در عین حال جذاب دارد.

ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل
ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل

سایر رویکردها و راهکارها

رویکرد 60-30-10 را به کار ببندید

این ارقام نسبت های مناسبی برای ترکیب کردن دو یا چند االگوی اصلی با تاکیدی ها و دکوری های دیگر ریز نقش است. یک الگوی اصلی انتخاب کنید تا در فضا غالب باشد و اجازه دهید 60 درصد از نقش و نگارهای موجود در فضا را به خود اختصاص دهد. در عکس بالا این الگوی غالب فرش بزرگ است. سپس یک الگوی دوم و هماهنگ انتخاب کنید که درصد آن 30 باشد همانند این پرده های راه راه. در آخر اجازه دهید که 10 درصد الگوها و نقش های موجود ظاهری جسورانه و متضاد با بقیه داشته باشد همانند این دو صندلی پارچه مرمری یا ترکیب کوسن ها.

الزامی نیست که نسبت آن ها دقیقا همین قدر باشد اما اگر شما ساختاری از الگوهای غالب و غیرغالب داشته باشید با این نسبت ها کل مجموعه می‌تواند ظاهیر خیره کننده و در عین حال انسجام یافته داشته باشد.

ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل
ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل

این تعادل و انسجام گاهی می‌تواند با تکرار یک الگو روی مکان های مختلف به دست آید. همانند این اتاق که در آن از پارچه مشابهی روی میز جلومبلی و پرده ها استفاده شده است. الگوی دومی که در این اتاق یافت می شود در فرش به کار رفته که ریز نقش است و الگوی سوم نیز در کوسن تک روی مبل به کار رفته است.

به خاطر داشته باشید که الگویی که بیشتر در معرض نگاه ها قرار دارد نباید زیادی خیره کننده باشد که وقتی که آن مقدار زیاد از آن را استفاده کردید ظاهری منکوب کننده و خسته کننده پیدا کند. هر چه میزان استفاده از الگوی اصلی تان بیشتر باشد شدت رنگ و طرح آن باید کمتر باشد.

ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل
ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل

رویکرد مربوط به کوسن ها

به جای برداشتن الگوی غالب، می توانید به گونه ای متفاوت عمل کرده و اجازه دهید تمام الگوها در تاکیدی ها و لوازم کوچک به یک اندازه ظاهر شوند. این کار اغلب در ترکیب کلکسیون کوسن ها دیده می شود.

با استفاده از صرفا مقادیر یکسان از الگوها می توانید مطمئن باشید که هیچ کدام از طرح ها بیشتر از دیگری به چشم نمی‌آیند. این راهکار نسبتا ساده است چرا که می توانید در طول زمان لوازم دکوری هایی را به آسانی و بدون محدودیت زیاد اضافه یا کم کنید. فقط باید مطمئن باشید که چند کوسن یا پارچه تک رنگ بدون نقش هم در بین آن ها قرار می دهید و برای بقیه نیز الگوهایی از دسته های کاملا مختلف انتخاب کنید.

ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل
ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون داخلی منزل

آیا اکنون در ترکیب و کنار هم آوردن الگوها و طرح ها حس حرفه ای بودن می‌کنید؟ شما می توانید حداقل از دو راهکار قبلی برای ترکیب هزاران الگو استفاده کنید و ظاهر همگی آن ها را متعادل نگهدارید. در این فضا، 60 درصد الگوها در کاغذ دیواری ظریف است، 30 درصد روی فرش هندسی و 10 درصد نقش و نگارها بین کوسن های التقاطی و کاملا متفاوت پخش شده است.

ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون
ترکیب نقش و طرح در دکوراسیون

اگر این طرح برای شما زیادی پیچیده به نظر می رسد می توانید صرفا از تکنیکی ساده تر بهره ببرید. با این حال در نظر داشته باشید که وسایلی نظیر کوسن ها برای جابه جایی بین اتاق ها یا عودت به فروشگاه آسان هستند بنابراین اگر دریافتید که آن ها چیزی نیستند که به دنبالش بودید نگران نباشید و انقدر آن ها را جابه جا کنید تا به طرح دلخواه خود برسید.

 

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz