ترکیب بتن و آجر در طراحی نما با طراحی داخلی رنگارنگ و پنجره های بزرگ در بیمارستان مخصوص کودکان نلسون ماندلا

ترکیب بتن و آجر در طراحی نما با طراحی داخلی رنگارنگ و پنجره های بزرگ در بیمارستان مخصوص کودکان نلسون ماندلا

ترکیب بتن و آجر در طراحی نما با طراحی داخلی رنگارنگ ؛ شرکت های معماری Sheppard Robson و John Copper یک بیمارستان مخصوص کودکان در جوهانسبورگ را تکمیل کرده اند که دارای نماهای آجری و پنجره هایی بزرگ می باشد که بیماران را وارد فضای محوطه سازی شده بیرون می کند.

بیمارستان مخصوص کودکان نلسون ماندلا، یک بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی می باشد که دارای هشت مرکز تئاتر کودکان است و برای خدمت رسانی به کودکان آفریقای جنوبی تاسیس شده است. رئیس جمهور سابق این کشور با از خودگذشتگی و فداکاری، تلاش در بهبود وضعیت مراقبت های پزشکی کودکان داشت و این پروژه نیز توسط اعتمادی که به نام او وجود دارد، حمایت شده است.
شرکت های معماری لندنی Sheppard Robson و John Copper برای طراحی داخلی این پروژه جایزه ای را در سال ۲۰۰۹ برنده شدند. بعدها دفتر محلی GAPP نیز به این تیم اضافه شد؛ این دفتر بر توسعه نمای ساختمان و فضاهای عمومی و همچنین طراحی سایت، که طرحی از معمار Ruben Reddy بود، نظارت داشت.

این ساختمان در مرکز محوطه دانشگاه آموزشی Witwatersrand در محله Parktown واقع شده است و به ارائه خدمات درمانی به طیف گسترده ای از کودکان منطقه مشغول می‌باشد. این خدمات درمانی شامل امکانات لازم برای عمل جراحی نیز می شوند و همچنین بیمارستان قادر به حمایت از تحقیقات و تعلیم درباره درمان کودکان نیز می باشد.
در دیزاین کلی ساختمان تمامی بخش‌های مختلف بیمارستان در یک جعبه و در کنار هم چیده نشده اند؛ به جای آن، طبقه همکف به شش بال مختلف تقسیم شده است که هر کدام شامل تخصص های مختلفی می‌شوند و در هرکدام نیز می‌توانیم حس ارتباط با فضای باز محیط بیرون ساختمان را درک کنیم.

به گفته Sheppard Robson: ” یک عنصر کلیدی در طرح، ساخت یک بیمارستان بود که مراقبت های بهداشتی کودکان را با کیفیتی بالا و در یک محیط طبیعی فراهم کند. ”
” این تمرکز بر روی اتصال با طبیعت ادامه پیدا کرده و باعث شکل‌گیری دیزاین کلیه پروژه شد و نقطه شروعی را پدید آورد برای خلق فضایی امن، مطلوب و خوشایند، هم برای کودکان و هم برای والدین آن‌ها.

یک سیرکولاسیون مرکزی به‌عنوان سیرکولاسیون اصلی ساختمان در امتداد طول ساختمان گسترش یافته است و دارای اتصال می باشد که در هر دو طرف آن قرار گرفته اند و فضاها را تقسیم کرده و دسترسی های مناسبی را به شش بال ساختمان پدید آورده اند. این شش بال در هر دو طبقه سازماندهی شده اند.
استودیو درباره تقسیم بندی انجام شده در ساختمان چنین توضیح داده است: ” با خرد کردن و شکستن حجم توده وار ساختمان و تبدیل آن به شش عنصر، دیزاین نهایی شبیه به خانه شده و در واقع دارای مقیاسی انسانی می باشد که برای کودکان، آشنا و اطمینان‌بخش است. ”

پیکربندی چند بخشی بیمارستان، طول محیط آن را افزایش داده است که از طرفی میزان فضای قابل دسترس برای پنجره را نیز افزایش می دهد.
حیاط های داخلی که بین بال ها ساخته شده اند، ارتباط بیشتری را با محیط بیرونی ایجاد کرده و همچنین باعث اطمینان از ورود نور طبیعی به بخش های درمانی شده اند. بخش ‌های نگهداری بیماران در طبقه دوم واقع شده است تا دارای حداکثر دید به مناظر اطراف باشد.

پنج حیاط و درمانی داخلی و سه باغ درمانی خارجی در طرح وجود دارند که با استفاده از گیاهان بومی محوطه سازی شده اند تا فضاهایی را برای استراحت و آرامش اعصاب، درمان و یا بازی بیماران پدید آورند تا به روند بهبود آنها کمک کند.
نمای خارجی ساختمان بیمارستان به طور عمده از آجر نارنجی رنگ می‌باشد که در واقع معرف خاک رسی است که تمامی این منطقه را پوشانده است. قاب های بتنی از کنج های هرکدام از بال‌های ساختمان و به سمت بالا بیرون زده و لبه‌های تیزی را در نما ایجاد کرده اند که باعث پدید آمدن نوعی زیبایی متمایز و متحرک در آن شده است.

عناصر بتنی دیگر شامل قاب پنجره هایی می شود که در پشت صفحات افقی پنهان شده اند. این سایه بان های خورشیدی در رنگ های روشنی به کار رفته و در واقع به هر کدام از بخش ‌های مختلف بیمارستان شخصیتی متمایز بخشیده اند.
در فضای داخلی گروه دیزاین داخلی Sheppard Robson، ID : SR و طراحان گرافیک Black Bird Design روی یک راه حل برای راهیابی راحت‌تر کار کرده اند که توسط رنگ ها و علایم انجام شود و پیدا کردن مسیر را برای کودکان آسان‌تر و واضح‌تر کند.

به گفته تیم پروژه: ” دیزاین این ساختمان یک ارتباط نزدیکی را بین طبیعت و فرآیند درمان بیماران خلق کرده است؛ این امر با استفاده از زبان معماری و ایجاد پروژه ای انجام شده است که مانند یک فانوس دریایی و از محل برجسته خود در سراسر شهر می درخشد. ”
ساخت این ساختمان در دسامبر سال ۲۰۱۶ به اتمام رسیده است. از آن تاریخ تا به الان بیمارستان کارکنان خود را استخدام کرده و پروتکل های بالینی و عملیاتی را ایجاد کرده است و آماده پذیرش اولین بیماران خود در ماه آینده می باشد.

ترکیب بتن و آجر در طراحی نما
ترکیب بتن و آجر در طراحی نما

 

 

 

 

 

 

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen