ترمینال حمل و نقل مرکزی آرنهم طراحی استودیو UN

ترمینال حمل و نقل مرکزی

ترمینال حمل و نقل مرکزی آرنهم طراحی استودیو UN

ترمینال حمل و نقل مرکزی
ترمینال حمل و نقل مرکزی

ترمینال حمل و نقل جدید در ایستگاه مرکزی آرنهم در هلند در حال حاضر تکمیل شده و به پایان رسیده است.01

پروژه: ترمینال مرکزی آرنهم

معمار: UN Studio

موقعیت: Stationsplein ، آرنهم ، هلند

سال: 2015

مساحت: 21750.0 متر مربع

عکس‌ها: Ronald Tilleman, Frank Hanswijk, Siebe Swart

ترمینال حمل و نقل مرکزی
ترمینال حمل و نقل مرکزی

این ایستگاه حاصل طراحی بلند پروازانه‌ی بیست ساله از استودیو معماری Un  است برای گسترش مجدد فضای ایستگاهی بزرگتر؛ که عظیم ترین توسعه و پیشرفت صورت گرفته در آرنهم پس از جنگ است. این مرکز حمل و نقل که توسط دولت هلند پشتیبانی می شود ، آیین نامه ی منتشره درباره ی ایستگاه های قطار را مجددا بازنویسی می کند و در نوع خود پیچیده ترین مرکز در اروپا به حساب می آید.

ترمینال حمل و نقل مرکزی
ترمینال حمل و نقل مرکزی

ایستگاه به دروازه ی جدید شهر تبدیل خواهد شد که از روحیه‌ی سفر استقبال می کند و انتظار می رود که آرنهم را به عنوان گره ای مهم بین آلمان ، هلند و بلژیک مقرر کند. ترمینال جدید جایگاه فضا‌های تجاری ، یک مرکز کنفرانس خواهد بود و ارتباطی را با دفتر پلازای نزدیک آن ، مرکز شهر ، پارکینگ زیر زمینی و پارک sonsbeek فراهم می کند. فضای اطراف ایستگاه به مکانی از خودش تبدیل خواهد شد ، با 160 هزار متر مربع شامل آفیس‌ها و ادارات ، مغازه ها و یک مجتمع سینمایی.

پلان ترمینال حمل و نقل مرکزی
ترمینال حمل و نقل مرکزی

ترمینال حمل و نقل 21,750 متر مربعی دارای یک هندسه ی سقف با پیچش دراماتیک ساختاری است که قادر است دهانه‌های بدون ستون را تا بیش از 60 متر در سالن ترنسفر پوشش دهد. طراحان که از سطح ادامه دار بین داخل و خارج بطری کلاین الهام گرفته بودند ، قصد داشتند تمایز میان داخل و خارج را با امتداد لنداسکیپ شهری تا درون سالن ترنسفر محو کنند ؛ جایی که سقف‌ها ، دیوار‌ها و کف همگی به یکدیگر تبدیل می شوند و تغییر حالت می دهند.

ترمینال حمل و نقل مرکزی
ترمینال حمل و نقل مرکزی

سازه ی سقف و ستون‌های پیچیده تنها با کنار گذاشتن روش‌ها و متد‌ها و متریال‌های سنتی امکان پذیر بود. فولاد بسیار سبک تر جایگزین بتن شد – در اصل برای ایستگاه در نظر گرفته شده بود – و با استفاده از تکنیک های ساخت قایق در مقیاسی که پیش از این سابقه نداشته است ساخته شد.

06

رسیدن به مجموعه‌ای پیچیده و طولانی و در عین حال با هزینه‌ی صحیح و بدون دیزاین سازشگرایانه نیازمند شجاعت و قاطعیت از هر دو سمت کارفرما و معمار بود. این همچنین نتیجه یک تلاش مشترک بی سابقه بین صاحبان ، پیمانکاران Ballast Nedam (کمپانی ساخت و ساز) ، ProRail(کمپانی راه آهن) ، وزارت زیرساخت‌ها و شورای شهر آرنهم  است.

07

استودیو UN مستر پلان را در سال 1996 آغاز کرد و طراحی‌ اسکیس‌های اولیه برای ترمینال در 2000 تکمیل شد. پس از تحقیقات درباره جریان مسافران و حالت‌های حمل و نقل ، استودیو  UN پیشنهاد کرد که باید ترمینال جدید برای تبدیل شدن به یک “دستگاه ترنسفر” گسترش یابد که شامل مجموعه‌ی کاملی از حمل و نقل عمومی است و مطالبات و نیازهای جابه‌جایی و سفر را در قرن بیست و یکم برآورده می کند.

08

با همکاری مهندسین سازه Arup ، یک فضای بدون ستون تولید شد که طراحی معمارانه ای را در طول مسیرهایی که مردم مستقیما از آن استفاده می کنند پدید آورد. ایستگاه در سطح بین المللی ، ملی و منطقه ای کار می کند و به مسافران اجازه می دهد به سهولت و مستقیما میان شهرها جابه‌جا شوند. این پروژه بخشی از ارتقا راه آهن در سطح کشور است که ایستگاه‌های جدید را در روتردام ، دلفت ، لاهه ، بردا و اوترخت خواهد دید.

ترمینال حمل و نقل مرکزی
ترمینال حمل و نقل مرکزی

 

منبع: archdaily

تحریریه پویانو|نبیلو