13 نمونه معماری مدرن از تادائو آندو Tadao Ando

13 نمونه معماری مدرن از تادائو آندو Tadao Ando

معرفی بزرگان معماری ؛ تادائو آندو Tadao Ando متولد سال 1941 اوساکای ژاپن، معمار خود آموخته‌ای که با زیبایی شناسی مینیمالیستی کار می‌کند و عاشق مصالح طبیعی مانند شیشه و بتن است. بکارگیری این مصالح و سبک خاص طراحیش، جایزه پریتزکر را در سال 1995 برایش به ارمغان آورد. ساختمان‌های وی به تسلط استادانه روی عناصر معروف هستند. 

پراکندن نور طبیعی در فضاهای داخلی دقیقا در جای درست، استخر آبی که زوایای طراحیش را منعکس می‌کند، و روش‌های تهویه ای که به تقلید از تنفس انسان است از جمله ویژگی‌های استادانهء آثار آندو به شمار می‌روند. به دلیل این نوع طراحی خاصش، سازه‌های کارهای این معمار در واقع با وجود ظاهر ساده و تمایل به حفظ فضای باز، بسیار پیچیده هستند. رویکرد کاری آندو کار در محیطی طبیعی با بکارگیری حداقل انتخاب مواد و مصالح است. به عنوان نمادی از فرهنگ ژاپنی، تادائو آندو بسیاری از آثار اصلیش را در کشور خود ساخته است، و حتی پول جایزه پریتزکرش را به کودکان یتیم زلزله 1995 کوبه ژاپن اهدا کرد. تا کنون آندو بیش از یکصد و پنجاه پروژه معماری طراحی کرده است. خط مشی حرفه‌ای او با ساخت خانه‌های مسکونی شروع شد و پس از آن ساختمان‌‌های مذهبی، موزه، ادرات، کارخانه، مرکز خرید و… به کارنامه‌اش افزوده گردید. در ادامه منتخبی از آثار قابل توجه آندو معرفی می‌شود. علت با اهمیت بودن این آثار صرفا به دلیل زیبایی شناسی آنها نیست بلکه از نظر اندیشه و توجه به مردمی که مخاطب آثار هستند، بسیار قابل توجه‌اند.

 

 

این پروژه بر روی قله رشته کوه دایگ وال یونگ (Daegwallyeong) کره جنوبی ساخته شده است. موزه هنسول (HANSOL) با ساختاری مدولار از سنگ آهک محلی ساخته شده است. علاوه بر مجموعه هنری مدرن و گسترده آن، ساختمان میزبان گذرگاه طاقداری توسط الکساندر لیبرمن است. این گذرگاه در مسیر ورودی موزه اجرا شد. پروژه در سال 2013 به پایان رسید. موزه همچنین در باغ آبی منظم و لایه بندی شده‌ای، قرار دارد.

 

 

تادائو آندو Tadao Ando

دیوار‌های بتنی و شیشه‌ای با متانت، بنیاد هنرهای پولیتزر در سنت لوئیس را شکل داده‌اند. بنیاد توسط امیلی رو پولیتزر، حامی هنر و همسر نوهء روزنامه نگار معروف آمریکایی جوزف پولیتزر _بنیانگذار جایزه ادبی پولیتزر_ راه‌اندای شده است. این موزه در سال 2001 افتتاح شد و آثار هنری مجموعه خانوادگی و شخصی ارزنده‌ای را به نمایش می‌گذارد. در سال 2014 موزه تحت بازسازی با نظارت آندو قرار گرفت و دو گالری عمومی جدید به آن افزوده شد.

 

 

این پروژه با همکاری طراح مد، ایسی میاک (Issey Miyake) به عنوان موزه جلوه طراحی 21_21 طراحی شد. موزه با بامی فلزی و با الهام از مفهوم “یک تکه پارچه” میاک مشخص می‌شود. موزه رابطه بدن انسان و لباس را تحلیل و کاوش می‌کند. ساختمان موزه در توکیو قرار دارد، و از سطوح خرد شده‌ای با دیوارهای شیشه‌ای تشکیل شده که به معنای فضای بررسی و محک چگونگی تاثیرات طراحی بر زندگی روزمره است. این پروژه در سال 2007 به پایان رسید.

 

 

تادائو آندو Tadao Ando
تادائو آندو Tadao Ando

مرکز هیل استون در سال 2008 تکمیل شد، یک گالری هنری و فضای آموزشی در استرلینگ و موسسه هنر کلارک فرانسین در شهر ویلیامزتون (Williamstown)، ماساچوست است. انتهای شرقی ساختمان، در این تصویر نشان داده شده، ساختمان از سازهء بصری خطی با بتن، فولاد، شیشه، و چوب اجرا ساخته شده است.

 

 

موزه هنر استانی هیوگو، واقع در جنوب ژاپن، مجسمه‌ها، آثار چاپ شده، نقاشی‌ها و برخی آثار مربوط به زلزله ویران کننده سال 1995 این منطقه را نمایش می‌دهد. این ساختمان با ساختار بتنی، در سبک مینیمالیستی امضای آندو، به طور رسمی در سال 2002 افتتاح شد.

 

 

این ساختمان استوانه‌ای شکل، با ساختار مستطیلی مجاورش، موزه سانتوری در اوزاکا ژاپن است. پروژه در سال 1994 به اتمام رسید. موزه به سفارش برند سانتوری نوشیدنی ژاپنی ساخته شد. در واقع این بنا، مجموعه‌ای فرهنگی با یک سینما، مرکز خرید و رستوران به اضافهء فضای گالری است.

 

 

موزه هنرهای مدرن فورت ورث در تگزاس به سال 2002 تکمیل شد و یکی از موزه های مشهور در ایالات متحده آمریکا است. چشم اندازه تگزاس نیز به عنوان بخشی از موزه در نظر گرفته شده است. ساختمانی بتنی، فلزی و شیشه‌ای که طوری طراحی شد که نور طبیعی را به فضاهای داخلی فیلتر می‌کند. سازه توسط استخر و همچنین 11 جریب زمین سرسبز احاطه شده است. گالری‌ها در فضایی بزرگ، با مساحت 53 هزار فوت مربع طوری طراحی شدند که حس نقاشی‌ها و مجسمه های باشکوه را به بیننده القا کنند، و هر گونه مرز و محدودیت را از بین ببرند. گالری‌ها دو طبقه هستند و از نمای بیرونی با ستوهایی به شکل Y ثقویت شده‌اند.

 

 

ایستگاه نانی واباشی (Naniwabashi) با دیوارهای شیشه‌ای و سقف قوسی شکل نرمی اجرا شد. این ایستگاه مرکز حمل و نقلی در اوزاکا، ژاپن است و در سال 2008 برای عموم افتتاح گردید. این ایستگاه در مجاورت سایر نشانه‌های فرهنگی، از جمله پارک، کتابخانه، و موزه قرار دارد.

 

 

موزه هنر پونتا دلا دوگانا در ونیز ایتالیا توسط فرانسوا-هانری پینو، مدیر عامل شرکت کرینگ فرانسوی با سنگ لوکس دج راه‌اندازی شد. تادائو آندو ترمیم و بازسازی این موزه را در سال 2009 انجام داد. ساختمان موزه در تقاطع کانال گراند و کانال جودکا واقع شده و ساختار بنا شبیه ساختمان گمرک سابق این شهر است.

 

 

تادائو آندو Tadao Ando
تادائو آندو Tadao Ando

در حالی که نمای خارج موزه ونیز صرفا مرمت شده بود، فضای داخلی جایی است که نبوغ آندو می‌درخشد. معمار، فضایی به سبک مینیمالیستی مشخصه آثار خودش خلق کرد. آجرکاری دیوارها را به صورت نمایان باقی گذاشت و کفسازی‌ها را با بتن جلا داده شده اجرا کرد، و سپس عناصر فولادی و شیشه‌ای افزوده شد. نتیجه طراحی فضایی روح بخش و باز است که موجب نمایش هنر به صورتی مقدم و برتر نسبت به موزه می‌شود.

 

 

موزه ادبیات هیمجی ژاپن از شیشه و بتن ساخته شد و خانه نوشته‌های فیلسوف ژاپنی، تتسورو واتسوجی (Tetsuro Watsuji) و هشت نویسنده محلی است. ورودی موزه از طریق رمپی است که به آرامی از استخر آب به صورت ردیفی بالا می‌رود و با سنگ شکسته پوشانده شده است. ساختمان اصلی در سال 1991 به اتمام رسید، و الحاقات آن، شامل نمایش آثار نویسنده ریوتارو شیبا (Ryotaro Shiba) در سال 1996 به پایان رسید.

 

 

تادائو آندو Tadao Ando
تادائو آندو Tadao Ando

این ساختمان اریگامی مانند از فولاد سیاه سبک HH / آرمانی کاسا (Armani Casa) ساخته شد. سازه موقتی این بنا در شهر توکیو به سال 2005 با همکاری آندو و شرکت آرمانی کازا، برای خانه فروش آنلاین ژاپنی سایت hhstyle و آشپزخانه و حمام شرکت بوفی (Boffi) اجرا شد. فضاهای گوشه دار به عنوان محل نمایشی برای سه برند تجاری حامی ساختمان به کار رفت. از فلز موج دار سفید در فضای داخلی استفاده شد که احساس روح‌بخش و گشوده‌ای را القا می‌کند.

 

 

مجموعه مرکز خرید و مجتمع مسکونی اوموتهساندو هیلز در توکیو، در سال 2005 ساخته شد. در حال حاضر مجتمع در شیک‌ترین خیابان شهر با فروشگاه‌های خرده فروشی قرار دارد. این ساختمان با 130 فروشگاه، که بیشتر آنها در زیر زمین واقع شده‌اند، با نور طبیعی از طریق آتریوم بالا روشن می‌شوند. بنا در مقابل بیشه‌زار درختان گونه آزاد است و نمای از شیشه‌ شفافی مجهز به صفحه نمایش LED رنگارنگی ساخته شد.

 

تادائو آندو Tadao Ando
تادائو آندو Tadao Ando

ایستگاه شیبویا در سال 2008 افتتاح شد. مرکز حمل و نقلی در منطقه فروشگاهی به همین اسم در توکیو ژاپن است. این ایستگاه برای داشتن آتریوم مرکزی، فضایی برجسته، بلند و بیضوی شکلش معروف است. همچنین برای ویژگی ” تنفس ” آن با اهمیت است. هوای گرم قطارها از طریق آتریوم بالا می‌رود و هوای خنک از طبقه همکف جریان می‌یابد، و چرخه طبیعی تهویه هوا ایجاد می‌کند، به گونه ای که رفت و آمد روزانه برای مراجعین راحت‌تر می‌شود.

 

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: architecturaldigest