تاثیرات رنگ بر روی انسان در دکوراسیون داخلی !

تاثیرات رنگ در دکوراسیون داخلی بر روی انسان

تاثیرات رنگ بر روی انسان در دکوراسیون داخلی !

هر انسانی دارای یک شخصیت منحصر به فرد است. این شخصیت که از لحظه تولد شروع به شکل گیری می کند، علاوه بر ویژگی های شخصی و درونی، از محیط بیرون و سایر انسان ها نیز تاثیر گرفته و به شخصیتی فردی تبدیل می شود. یکی از عواملی که بر شخصیت انسان ها تاثیرگذار بوده و حال روحی افراد را در لحظه تغییر می دهد، رنگ است. در این مطلب به تاثیرات رنگ بر روی انسان ، زندگی، سلامت جسمی و روحی و شخصیت انسان پرداخته خواهد شد. با پویانو همراه باشید:

تاثیرات رنگ بر روی انسان با رنگ های گرم

  1. قرمز

قرمز، رنگ انرژي، قدرت، علاقه، عشق و شهوت است. رنگ قرمز شدت احساسات عاطفی را افزایش داده، به انسان انرژی بخشیده، سرعت سوخت و ساز بدن را بیشتر کرده و میزان فشار خون را افزایش می دهد. قرمز رنگی غالب و پویا است و باعث می شود تا سرعت تصمیم گیری در انسان ها افزایش بیابد، به همین دلیل بر روی افرادی که به سختی می توانند خود را کنترل کنند تاثیری منفی ایجاد خواهد کرد. رنگ قرمز رنگی است که توجه ها را به خود جلب می کند، به همین دلیل از این رنگ بر روی لوگو برند ها و بسته بندی ها بسیار استفاده می شود. در علائم راهنمایی رانندگی نیز از رنگ قرمز برای علامت هایی که نشان دهنده خطر هستند استفاده می شود. در مکان های نورگیر، اتاق کار، اتاق غذا خوری، اتاق جلسه، مکان های سرگرم کننده و مکان بازی بچه ها که نیاز به انرژی، حرکت و توجه دارد به راحتی می توان از رنگ قرمز استفاده کرد. رنگ قرمز در مکان های کم نور ممکن است باعث دلگیر شدن فضا شود، به همین دلیل توصیه نمی شود.

قرمز، رنگ انرژي، قدرت، علاقه، عشق و شهوت

  1. رنگ زرد

زرد، رنگ عقل، هوش، لذت و آزادی است. رنگ زرد همچنین به انسان احساس شادی، هیجان، خلاقیت و بهره‌وری بخشیده و از آن جایی که رنگ نور آفتاب است به انسان انرژی می دهد. افرادی که رنگ زرد را دوست دارند به مدیریت نیز علاقه مند هستند. از طرف دیگر زرد رنگ پاییز بوده و نشانی از غم نیز به شمار می رود. از آن جایی که این رنگ دارای دو ویژگی متضاد است باعث بروز اختلال در احساسات و ذهن می شود، به همین دلیل بهتر است که از رنگ زرد در اتاق کار استفاده نشود. زرد رنگ معده و هاضمه است؛ باعث افزایش اشتها شده، هضم غذا را راحت تر کرده و در رفع یبوست تاثیر مثبت دارد. یکی دیگر از ویژگی های رنگ زرد این است که در هر سطحی که به کار برده شود باعث می شود تا از آن چه که هست نزدیک تر دیده شود. از آن جایی که زرد رنگی روشن و درخشان است برای استفاده در مکان های تاریک، کوچک و کم نور ایده آل است.

رنگ زرد در اتاق کار

  1. نارنجی

نارنجی رنگی برون گرا، پویا و تاثیر گذار است که باعث دلباز تر شدن فضا شده و احساس اجتماعی بودن را در فرد ایجاد می کند. نارنجی بعد از رنگ قرمز گرم ترین رنگ بوده و با وجود این که بسیار تاثیرگذار است، اما به اندازه قرمز رنگی تهاجمی به شمار نمی رود. این رنگ استعداد سخنوری و شوخی کردن را افزایش داده، احساس اعتماد ایجاد کرده و ذهن را به حرکت وا می دارد. رنگ نارنجی بر روی بیماری های کلیوی، پانکراس، طحال، کبد و بهبود زخم تاثیر مثبت دارد. این رنگ میزان اکسیژن مغز را افزایش داده و احساساتی مانند هیجان، شادی، خلاقیت و جسارت را نمایان می کند. افرادی که به رنگ نارنجی علاقه مند هستند معمولا به عنوان انسان هایی پر تحرک، اجتماعی و شاد شناخته می شوند. در مکان هایی که می خواهید فضا را از آن چه که هست بزرگ تر و روشن تر جلوه دهید می توانید از رنگ نارنجی استفاده کنید. توصیه می شود تا از رنگ نارنجی در اتاق کار استفاده شود.

رنگ نارنجی در اتاق کار

تاثیرات رنگ بر روی انسان با رنگ های سرد

  1. رنگ آبی

مهم ترین ویژگی رنگ آبی ایجاد احساس آرامش است. هم چنین رنگ آبی نمادی از خرد، اعتماد و سادگی نیز به شمار می رود. این رنگ باعث استراحت چشم ها و اعصاب شده و بر روی بیماری های اعصاب تاثیر مثبت دارد. آبی باعث ایجاد آرامش و کاهش گردش خون می شود به همین دلیل در کاهش فشار خون تاثیرگذار است. از طرف دیگر، رنگ آبی نشانی از غم، افسردگی و دوری نیز به شمار می رود. از آن جایی که باعث بروز بی اعتمادی، افزایش بیش از حد احساسات و تنبلی می شود، برای انسان های بدبین رنگ مناسبی نیست. آبی رنگی است که باعث کاهش اشتها نیز می شود، به همین دلیل برای اتاق غذاخوری مناسب نیست. از آن جایی که زیاد جلب توجه نمی کند و ویژگی آرامش بخشی دارد در مدارس به کار برده می شود. هم چنین در مکان هایی مانند اتاق خواب که برای استراحت کردن هستند نیز می توان از این ویژگی های رنگ آبی استفاده کرد.

ویژگی های رنگ آبی

  1. رنگ سبز

سبز رنگ طبیعت است. رنگ سبز نمادی از آرامش، زندگی، جوانی، باز زایی، امید، تعادل و هماهنگی است. این رنگ بهره‌وری را افزایش داده و به دلیل خاصیت آرامش بخشی باعث بروز راحتی ذهنی و جسمی می شود. هم چنین باعث کاهش عصبانیت و افسردگی شده و یکی از رنگ هایی است که خاصیت درمانی بالایی دارد. مقاومت بدن در برابر بیماری های معده را افزایش داده و بر روی بیماری های قلبی و عصبی تاثیرگذار است و چشم ها را کمتر از رنگ های دیگر خسته می کند. رنگ سبز در بعضی افراد باعث بروز بی تفاوتی، خستگی و تنبلی می شود. به همین دلیل بهتر است که در مکان های کاری مورد استفاده قرار نگیرد. این رنگ احساس هیجان را کاهش داده و ایجاد آرامش می کند، به همین دلیل برای بیمارستان ها و اتاق عمل رنگ مناسبی است.

رنگ سبز نمادی از آرامش، زندگی، جوانی، باز زایی، امید، تعادل و هماهنگی

تاثیرات رنگ بر روی انسان با رنگ های خنثی

  1. قهوه ای

قهوه ای رنگ خاک و چوب است و به عنوان رنگ ایستادگی، جدیت، بلوغ، دوستی و سادگی شناخته می شود. این رنگ باعث ایجاد تمرکز ذهنی شده و از نظر روحی باعث بروز آرامش، استقامت و ثبات می شود. می توان از رنگ قهوه ای در اتاق نشیمن و پذیرایی در کنار رنگ های کرم و بژ استفاده کرد. تنالیته های روشن این رنگ برای اتاق کار نیز مناسب است.

رنگ قهوه ای در اتاق نشیمن و پذیرایی در کنار رنگ های کرم و بژ

  1. سیاه

سیاه به معنای قدرت، تشریفات و رمز و راز است و معمولا به عنوان رنگی نامناسب شناخته می شود. رنگ سیاه علاوه بر این که نمادی از غم، رنج، گناه و شر است، در مقابل به عنوان نمادی از جدیت، صبر، استقامت، دانایی و اعتماد نیز هست. از آن جایی که سیاه نور را به طور کامل جذب می کند، تاثیر عناصری که باعث کاهش تمرکز می شوند را کاهش داده و تمرکز را افزایش می دهد، به همین دلیل معمولا در اتاق های مخصوص تماشای فیلم از رنگ سیاه به عنوان رنگ اصلی استفاده می شود. اما توصیه می شود که در مکان های دیگر از رنگ سیاه به تنهایی استفاده نشود. زمانی که رنگ سیاه با رنگ های دیگر ترکیب شود به فضا ظرافت و زیبایی می بخشد.

اتاق های مخصوص تماشای فیلم از رنگ سیاه به عنوان رنگ اصلی

  1. سفید

رنگ سفید با مفاهیمی مانند سادگی، تمیزی، نیکی و روشنایی هم معنا است. هم چنین به عنوان رنگی بی طرف نیز شناخته می شود. این رنگ احساس آرامش و اعتماد ایجاد کرده و قدرت تفکر را افزایش می دهد. از آن جایی که احساس پاکی و تمیزی ایجاد می کند در بیمارستان ها زیاد به کار برده می شود. سفید بازتاب دهنده نور است و برای مکان های تاریک و راهرو های بلند انتخاب مناسبی است. این رنگ باعث استراحت چشم ها شده و مکان را از آن چه که هست بزرگتر نشان می دهد. سفید رنگی است که با تمام سبک ها و رنگ ها هماهنگی دارد و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

سفید رنگی است که با تمام سبک ها و رنگ ها هماهنگی دارد

  1. طوسی

طوسی ترکیبی از رنگ های سیاه و سفید است. از نظر مفهومی نیز به عنوان نمادی از این ترکیب رنگی شناخته شده و رنگی خنثی به شمار می رود. طوسی نگرانی و استرس را کاهش می دهد. زمانی که در کنار رنگ ها درخشان به کار برده شود انرژی آن ها را کاهش داده و تعادل ایجاد می کند. طوسی روشن برای ایجاد حس آرامش و خنکی در مکان ایده آل است. تنالیته های تیره رنگ طوسی ممکن است باعث دلگیر شدن فضا و بروز احساس بدبینی بشوند. به همین دلیل نباید از طوسی تیره به عنوان رنگ غالب در مکان استفاده کرد. بهتر است که این رنگ به عنوان رنگ مکمل در کنار سایر رنگ ها به کار برده شود.

تنالیته های تیره رنگ طوسی

 

 

 

 

تاثیرات رنگ بر روی انسان

تحریریه پویانو