بهترین طراحی هتل ها: چه نکاتی این اقامتگاه ها را متمایز می کند؟

بهترین طراحی هتل ها: چه نکاتی این اقامتگاه ها را متمایز می کند؟

بهترین طراحی هتل ها ؛ اگر حتی یک بار به فضای داخل یک هتل لوکس پای گذلشته باشید، حتما می دانید که این اقامتگاه ها دقیقا از چه لحاظ با دیگر فضاهای دارای عملکرد مشابه تفاوت دارند. چیزی که یک هتل لوکس را از دیگر هتل ها متمایز می کند، مسلما نام و نشان آن نیست. حتی اگر این طور هم باشد، آن نام و نشان از کیفیت طراحی و خدمات هتل برگرفته شده است. اما این که در طراحی این اقامتگاه های فوق العاده به چه نکاتی توجه شده که فضای داخلی آن ها تا این حد مطلوب است، همان چیزی است که تفاوت ها را شکل می دهد. این اصول و استانداردها هستند که یک هتل را چندین مرتبه از دیگر فضاهای مشابه بالاتر برده و در رده بهترین ها قرار می دهند.

وجود برخی فضاهای خاص که به عنوان امتیاز در نظر گرفته می شوند نیز در این رابطه بی تاثیر نیست. به هر حال، برای آن که بدانید چه چیز توانسته هتل های برتر جهان را نسبت به دیگر فضاهای اقامتی برتری دهد، کافی است نگاهی به داخل بهترین ها انداخته و اصول طراحی را بشناسید. همراه ما باشید.

لابی

شاید از نظر اکثریت مردم، اتاق ها مهم ترین فضاهای یک هتل باشند، اما به طور قطع نمی توان تاثیر لابی و طراحی آن را در نظر نگرفت. لابی به عنوان اولین فضایی شناخته می شود که به چشم می آید. بیش تر اتفاقات مهم در فضای لابی رخ می دهند. یک لابی زیبا و برازنده، معرف یک هتل فوق العاده است. اگر روی طراحی لابی هتل به اندازه کافی وقت گذاشته شود، مطمئنا تاثیر آن روی تصویری که از هتل در ذهن باقی می ماند، مشهود خواهد بود. لابی باید بتواند در یک کلام، خوشامدگوی افراد باشد.

پذیرش

پذیرش که معمولا قسمتی از فضای لابی محسوب می شود، محل رسیدگی به امور مربوط به ورود و خروج افراد است. پذیرش از لحاظ عملکردی، تنها فضایی است که مردم در هنگام تحویل گرفتن و تحویل دادن اتاق های خود با آن مواجه می شوند، اما طراحی آن می تواند نقش بسیار مهمی در زیبایی فضای لابی داشته باشد. میز پذیرش در بسیاری از هتل های امروزی از فرم ساده و تکراری خود درآمده و به عنوان یک عنصر دکوراتیو در ورودی هتل شناخته می شود که می تواند فرم های مختلفی به خود بگیرد.

اتاق

اتاق های یک هتل به تمام معنا همه آن چیزی هستند که هتل را تعریف می کند. اتاق فضایی است که افراد، بیش ترین مقدار وقت خود را در آن صرف می کنند و به همین خاطر، کیفیت اتاق های یک هتل می تواند همان کیفیت هتل تلقی شود. به غیر از امور مرتبط با سرویس دهی، نحوه طراحی اتاق ها نقش بسیار موثری در نظر مردم دارد. اتاق های بزرگ، روشن و دلباز برای عموم مردم دلخواه هستند. دیگر خصوصیات نیز مانند داشتن تهویه مناسب و عناصر دکوری می توانند تاثیر بیش تری بر کیفیت فضای یک اتاق بگذارند.

 

حمام

یکی دیگر از فضاهایی که همیشه در قسمتی از اتاق جای می گیرد و استفاده از آن نیز زیاد می باشد، سرویس بهداشتی است. سرویس های بهداشتی که شامل توالت فرنگی و فضای مخصوص دوش گرفتن یا حتی وان می باشند، بخش مهمی از اتاق های یک هتل به شمار می روند که کیفیت طراحی داخلی آن ها به اندازه طراحی خود اتاق اهمیت دارد. یک سرویس بهداشتی باید به اندازه کافی بزرگ باشد و به گونه ای طراحی شده باشد که دسترسی به همه قسمت ها راحت صورت بگیرد. تهویه نیز از دیگر موارد با اهمیت به شمار می رود.

تراس

تراس های یک هتل می توانند به صورت عمومی یا خصوصی طراحی شوند. برخی از اتاق ها در هتل های بسیار لوکس به خودی خود شامل یک فضای نیمه باز یا باز هستند که می تواند همان تراس باشد. در برخی دیگر از هتل ها تراس هایی بزرگ وجود دارد که به صورت عمومی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند محل نشستن یا قسمتی از یک رستوران باشند. وجود تراس می تواند امتیاز بزرگی برای یک هتل محسوب شود، چرا که فضاهای باز به طور معمول مورد پسند اکثر افراد قرار می گیرند.

 

رستوران

رستوران به عنوان یک فضای عمومی شناخته می شود. همه هتل های برتر جهان به طور قطع دارای یک رستوران بزرگ هستند که سه وعده اصلی را در طول روز سرو می کنند. حتی در برخی از هتل های فوق لوکس می توان شاهد وجود چندین رستوران بود که به پذیرایی با  انواع غذاهای بومی و غیر بومی اختصاص دارند. رستوران ها می توانند در فضای بسته یا باز طراحی شوند. رستوران به طور معمول در طبقه همکف یا یکی از طبقات نزدیک به لابی قرار می گیرد یا در بالاترین طبقات هتل جای دارد.

بار

بار از دیگر فضاهایی است که در طراحی داخلی هتل های لوکس جهان به چشم می خورد. تقریبا هر هتلی که زبانزد باشد، حتما یک بار نیز دارد. بار می تواند بخشی از فضای رستوران باشد یا در دنباله آن به صورت پیوسته در نظر گرفته شود. همچنین می توان بار را در یک فضای کاملا مجزا در نظر گرفت. وجود بار در یک هتل به عنوان یک امتیاز فوق العاده در جهت پذیرایی هر چه بهتر و کامل تر به شمار می رود که از نظر بسیاری از مردم، یک گزینه ایده آل برای اقامتگاهی است که مایل به صرف وقت در آن هستند.

استخر

از دیگر گزینه های ثابتی که در طراحی برترین هتل ها وجود دارد می توان به استخر اشاره کرد. استخر در بسیاری از هتل های امروزی به عنوان یک شرط لازم در طراحی شناخته می شود و تقریبا هیچ هتل لوکسی را نمی توان تصور کرد که استخر نداشته باشد. استخرها می توانند در انواع روباز و سرپوشیده طراحی شوند. برخی از هتل ها هر دو نوع استخر را دارا هستند. امکانات دیگری مثل وجود سونا و جکوزی در کنار استخر نیز از جمله سایر گزینه هایی است که به طور معمول در طراحی هتل های برتر به چشم می خورند.

اسپا

اسپا یکی دیگر از مواردی است که احتمالا در لیست فضاهای دلخواه بسیاری از مردم جای می گیرد. هتل های امروزی با خدمات فوق العاده ای که در پذیرایی از مهمانان خود ارائه می دهند، حضور فضاهای آرامش بخشی مثل اسپا را نیز در دستورالعمل های طراحی خود دارند. هتل ها به عنوان فضاهایی که عموما برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت طراحی می شوند به وجود چنین فضایی نیاز دارند. اسپا می تواند در ترکیب با استخر و سایر فضاهای مشابه در نظر گرفته شود و به هر حال، حضور آن به عنوان یک امتیاز فوق العاده برشمرده می شود.

راهرو

شاید طراحی راهروها در رأس نکات مهمی که دکوراسیون هتل های برتر جهان را شکل می دهند قرار نداشته باشد، اما این که مسیر رفت و آمد افراد به اتاق ها و سایر فضاهای هتل تا چه حد مطلوب است، مطمئنا روی نظر آن ها نسبت به کیفیت کلی هتل تاثیر خواهد داشت. فضاهایی مثل راهرو به طور غیر مستقیم بر طراحی کلی هتل تاثیر دارند. راهروهای دلباز با طراحی بی نظیر و جذاب به طرز خارق العاده ای به زیباتر به نظر رسیدن فضاهای داخلی هتل کمک می کنند و به همین خاطر، طراحی آن ها به اندازه دیگر فضاها اهمیت دارد.

 

تحریریه پویانو