بهترین رنگ برای هر اتاق خانه

بهترین رنگ برای هر اتاق خانه

بهترین رنگ برای هر اتاق : کارشناسان می‌گویند برخی رنگ ها بهتر از بقیه در فضایی خاص عمل می‌کنند.  هنگام انتخاب رنگ برای یک اتاق، بیشتر ما ابتدا رنگ مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنیم یا رنگی را انتخاب می‌کنیم که فکر می‌کنیم از نظر زیبایی شناختی خوب عمل می‌کند. مورد دیگری که باید هنگام انتخاب رنگ توجه داشته باشید این است که کدام رنگ با کاربری هر اتاق به بهترین شکل مناسب است؛ برای مثال در اتاق خواب، رنگی آرامش بخش و دلپذیر انتخاب کنید و در اتاق ناهارخوری رنگی که تحریک کننده اشتها باشد.

رنگ اتاق خواب

شما احتمالا حدود یک سوم از زندگی خود را در اتاق خواب تان می‌گذرانید. اتاق خواب جایی برای استراحت، خوابیدن، رویاپردازی و در بستر آرام گرفتن است. جایی که شما استراحت می‌کنید مکان مهمی است و بنابراین رنگی که برای آن انتخاب می‌کنید نیز مهم است.

رنگ سبز به ایجاد فضای آرامش بخش کمک می‌کند. وندی گرین هلف مدیر عمومی مدرسه بین المللی رنگ و هنر استرالیا می‌گوید:«رنگ هایی که ما در خانه ها و محیط اطراف مان استفاده می‌کنیم روی خوب بودن حال ما از نظر روحی و جسمی تاثیر می‌گذارد.»

او در ادامه می‌گوید سبز به طبیعت، راحتی، آرامش و آسودگی ارتباط دارد که به عنوان رنگ برای اتاق خواب انتخابی عالی است. اگر شما زندگی پرمشغله و شلوغی دارید، اضافه کردن مقداری رنگ سبز به اتاق خواب تان می‌تواند باعث تعادل انرژی شود و حسی آرامش بخش به ارمغان بیاورد که شما را در آرام گرفتن و شارژ شدن بعد از یک خواب خوب شبانه کمک می‌کند.

از نظر سنتی، سبز نماد زندگی حیات جدید و شکفتن است که دقیقا حسی است که شما هر صبح بعد از یک خواب عمیق سرزنده کننده احساس می‌کنید.

نکته: به یاد داشته باشید که اتاق خواب تماما مربوط به شما می‌شود و دکوراسیون آن صرفا به رنگ دیوار محدود نمی‌شود. روتختی و ملحفه، بالشت ها و دیگر لوازم نیز باید بیانگر انتخاب و سلیقه شما باشند.

بهترین رنگ برای هر اتاق : رنگ اتاق مطالعه یا رنگ دفتر و اتاق کار

یک اتاق مطالعه یا کار بهینه فضایی بدون مزاحمت است که باعث می‌شود بتوانید با آرامش روی کارتان تمرکز کنید. این مکانی برای تمرکز، گسترش دادن ایده‌ها و تکمیل کارهای شماست و باید جو آن خلاقانه و تحلیل پردازانه باشد.

یک دفتر کار باید خطوط فکری و پرورش دهد و فعالیت‌های شما را تقویت کند.

آبی رنگی است که باعث افزایش بهره وری می‌شود. آبی رنگی انعطاف پذیر است که کمک می‌کند شما احساس آرامش و پربازده بودن داشته باشید.

 در یکی از تحقیقات دانشگاه تگزاس دریافته‌اند که آبی با کاهش ضربان قلب بهره وری شما را بالا برده و باعث می‌شود تمرکز بیشتری روی کارتان داشته باشید.

رنگ آبی به آسمان، دریا، آب و حتی بهداشت مرتبط است. چه کسی از زل زدن به آسمان پاک آبی یا دریای شفاف کریستالی لذت نمی‌برد؟ بر طبق یک مطالعه در دانشگاه کریتون، مردم در فضاهای اداری سبز یا آبی نسبت به کارشان احساس آرامش و امیدواری دارند.

بهترین رنگ برای هر اتاق : رنگ اتاق ناهارخوری

لذت بردن از یک وعده غذایی با فامیل و دوستان تنها مربوط به خود غذا نمی‌شود، بلکه به ایجاد فضایی گرم و صمیمی نیز ارتباط دارد و گرسنگی بیشتر برای غذا لذت آن وعده را بیشتر هم می‌کند.

رنگ قرمز می‌تواند اشتها را تحریک کند. قرمز رنگی پرنشاط و پرانرژی و گرم است. این رنگ به رزهای سرخ، عشق، خطر و شور و هیجان مرتبط است. بازاریابان معتقدند که رنگ قرمز مردم را گرسنه تر می‌کند، لوگوهای فست فودهای پرطرفدار را به خاطر بیاورید.

مدیر ارتباطات و برنامه ریزی رنگ Dulux، آندره لوکنا می‌گوید داشتن مقداری رنگ قرمز در اتاق غذاخوری جلوه ای خیره کننده ایجاد می‌کند. رنگ قرمز رنگی جذاب، پرنشاط و گرم است و گفته شده که موجب تحریک اشتها می‌شود.

گرین هلف نیز با این نظر موافق است؛ رنگ قرمز یک اثر تحریک کننده دارد و برای اتاق‌هایی که نیاز به  گرما و جنش های فیزیکی دارند بهترین رنگ است و به همین دلیل است که در اتاق های ناهارخوری که شما می‌خواهید مکالمه و گفت و گوی صمیمی را دور میز بیشتر کنید قرمز بهترین انتخاب است.

راهنما: از آن جایی که قرمز رنگ بسیار قوی است، حتی زمانی که در مقادیر کم در اطراف جایی که افراد غذا می‌خورند به کار رود تاثیرگذاری خودش را دارد.

بهترین رنگ برای هر اتاق : رنگ آشپزخانه

فضاهای آماده سازی غذا باید فضاهایی گرم و پرنشاط باشند تا بتوانید در آن خلاق باشید، به تزئینات غذای تان بپردازید و اشتهای افراد را بالا ببرید و از عطر طعم غذاهای خوشمزه ای که می پزید لذت ببرید.

رنگ زرد به فضای پخت و پز ما شادی و نشاط را به ارمغان می‌آورد. رنگ زرد رنگی گرم، شاد و درخشان است. به وسایل و دکوری‌ها در رنگ زرد درخشان فکر کنید. آن‌ها به طور کلی القا کننده حس مثبت و تازگی هستند نظیر لمیوهای رسیده سبز، موز، گل های زرد آفتابی و حتی خود  آفتاب.

همانند رنگ سفید، رنگ زرد نیز به انعکاس نور کمک می‌کند که این به خصوص برای آشپزخانه‌های تاریک بسیار مفید است.

راهنما: رنگ زرد انتخاب جالبی برای رنگ‌های شاخص است تا بتوانید از طریق لوازم و اثاثیه نظیر این چهارپایه‌های شاد زرد رنگ به آشپزخانه مدرن یا کلاسیک خود اندکی کاراکتر و ویژگی ببخشید.

رنگ اتاق پذیرایی و نشیمن

اتاق پذیرایی و اتاق نشیمن یا اتاق خانواده، جایی است که افراد خانواده شما خستگی شان را رفع می‌کنند. این یک مکان اجتماعی است و جایی است که بعد از یک روز طولانی کاری دوست دارید در آن سرگرم باشید.

اتاق پذیرایی‌هایی که در رنگ سفید هستند حس آرامش و آسودگی را القا می‌کنند. دیوارهای سفید با انعکاس نور فضاها را بزرگتر نشان می‌دهند. بسیاری از عناصر زیبای طبیعت نیز به رنگ سفید هستند نظیر ابرها، شن و ماسه در ساحل، صدف ها، سنگ ها و صخره ها. رنگ سفید اغلب حس خلوص و پاکیزگی را القا می‌کند و به بزرگتر شدن بصری فضا کمک می‌کند.

یک اتاق پذیرایی سفید جلوه ای دلباز و آرامش بخش دارد که حال و هوای اتاق را برای آرامش گرفتن و تفکر مناسب می‌کند. رنگ های سفید گرم به اتاق شما ظاهری لطیف تر و سنتی تر می‌دهند درحالی که رنگ های سفید سرد به اتاق شما جلوه امروزی تر و براق تر می‌دهد.

البته رنگ‌های سفید بسیار انعطاف پذیر هستند و به گره زدن دیگر متریال‌ها، بافت و رنگ‌ها به هم دیگر کمک می‌کند.

راهنما: رنگ سفید زمانی که با ترکیبی از بافت ها در تضاد باشد بهترین شکل خود را دارد. از مبلمان و اثاثیه در رنگ های خنثی استفاده کنید تا در اتاقی بزرگ رنگ های سفید را تفکیک کنید.

بهترین رنگ برای هر اتاق : رنگ اتاق تلویزیون یا اتاق رسانه

خوب، اتاق تلویزیون فراتر از چیزی که بیشتر ما برای تماشای فیلم های مورد علاقه مان استفاده می‌کنیم می رود و باید به موارد زیر توجه کنید:

بهترین اتاق‌ TV یا اتاق رسانه آن هایی هستند که تماشای فیلم ها، ورزش ها و برنامه های تلویزیونی اصلی را در تمرکز کامل بر روی صفحه تلویزیون فراهم می‌آورند.

سیاه ذغالی افزایش لذت تماشای فیلم را بالا می‌برد. بودن در اتاقی تاریک و مشکی روی افراد از طرق مختلف اثر می‌گذارد. تاریکی بسیار به شب و البته به اسرارآمیزی و ناشناخته ها ربط دارد. نشتسن در اتاقی تاریک فضایی رمزآلود ایجاد می‌کند. اتاق رسانه در رنگ مشکی به تماشاگران اجازه می‌دهد که صرفا روی تنها نور موجود در اتاق یعنی صفحه تلویزیون تمرکز کنند. به علاوه این به مشاهده رنگ ها کمک کرده و انعکاس را کاهش می‌دهد.

 

 

 

بهترین رنگ برای هر اتاق

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz