ده راهکار برای بهبود نور اتاق تاریک

ده راهکار برای بهبود نور اتاق تاریک

بهبود نور اتاق تاریک ؛

از آینه ها نهایت استفاده را ببرید

آینه نور را منعکس می کند و حضور آن در هر فضایی باعث چند برابر شدن نور فضا می شود. یک آینه بزرگ درست رو به روی بزرگ ترین پنجره اتاق (یا تنها پنجره موجود) نصب کنید.

rr1

 می توانید به جای یک آینه بزرگ از ترکیب چند آینه کوچک با یک چیدمان و ترکیب بندی زیبا استفاده کنید. با این کار نور اتاق کم نور خود را چند برابر می کنید.

درخت جلوی پنجره را هرس کنید

rr2

اگر نور خورشید نتواند به طور مستقیم به داخل اتاق بتابد، نمی تواند فضای اتاق را آن طور که باید روشن کند. اگر بوته یا درختی جلوی پنجره اتاق شما قرار گرفته است آن را هرس کنید که نور آفتاب به طور مستقیم وارد خانه شود. وجود درخت جلوی پنجره نه تنها جلوی استفاده از نور طبیعی خورشید را می گیرد، تاثیری در خنک نگه داشتن خانه در تابستان هم ندارد. تابش نور خورشید در تابستان در ارتفاعی است که وجود درخت باعث ایجاد سایه نمی شود و در زمستان هم جلوی گرم شدن طبیعی خانه با نور خورشید را می گیرد.

به جای رنگ های براق برای دیوارها، از رنگ های مات استفاده کنید

بهبود نور اتاق تاریک ، نورپردازی اتاق ، نور اتاق
بهبود نور اتاق تاریک ، نورپردازی اتاق ، نور اتاق

شاید به نظرتان عجیب باشد، اما باید بدانید رنگ های براق بر خلاف تصور عموم تنها درخشندگی دارند و نور را منعکس نمی کنند. حال آنکه این مساله در مورد رنگ های مات صدق نمی کند. استفاده از رنگ های مات برای دیوارها باعث انعکاس نور و در نتیجه روشن تر شد فضا می شود.

پنجره ها را تمیز کنید

rr4

شاید به نظر موضوع پیش پا افتاده ای باشد، اما تمیز بودن پنجره تاثیر مستقیمی بر میزان نور ورودی به خانه را دارد. هر چه گرد و خاک و آلودگی کمتری روی شیشه ها باشد نور بیشتری وارد اتاق می شود. به علاوه تمیز نگه داشتن پنجره ها به مراتب راحت تر و کم هزینه تر از بازسازی خانه و اضافه کردن پنجره های بیشتر است.

لامپ ها و نورهای جانبی را با دقت انتخاب کنید

بهبود نور اتاق تاریک ، نورپردازی اتاق ، نور اتاق
بهبود نور اتاق تاریک ، نورپردازی اتاق ، نور اتاق

در مورد محل نصب و ارتفاع نورهای موضعی در فضا دقت کنید. نور آباژور ها ممکن است باعث شود نور سقف کمتر به چشم بیاید

در انتخاب تابلوها دقت کنید

rr6

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تابلوها و آثار هنری زیادی به دیوارهای خانه نصب می کنند، به شما پیشنهاد می کنیم تابلوهای بزرگ و تیره خود را برای اتاق های پر نور نگه دارید و در انتخاب رنگ و سایز تابلو برای اتاقی که با کمبود نور مواجه است دقت کنید. تابلوها با رنگ های تیره و در اندازه های بزرگ نور را به خود جذب می کنند و باعث کمتر شدن نور محیط می شوند.

کتابخانه و پارتیشن را عمود بر دیواری که پنجره دارد قرار دهید

بهبود نور اتاق تاریک ، نورپردازی اتاق ، نور اتاق
بهبود نور اتاق تاریک ، نورپردازی اتاق ، نور اتاق

کتابخانه و پارتیشن ها هیچ وقت نباید موازی با دیواری که پنجره دارد قرار بگیرد. در این صورت نور زیادی را به خود جذب می کند. اگر برایتان مهم است که از حداکثر نور طبیعی استفاده کنید باید به چیدمان وسایل خانه نیز دقت داشته باشید

رنگ سفید و رنگ های روشن و خنثی را به عنوان رنگ غالب فضا انتخاب کنید

rr8

وقتی نوبت به روشنایی می رسد، استفاده از رنگ های تیره و کروماتیک اشتباه است، چرا که این رنگ ها نور زیادی را به خود جذب می کنند. از رنگ سفید یا رنگ های روشن و خنثی استفاده کنید. اگر دیوارها را به رنگی روشن درمی‌آورید سقف را چند درجه روشن تر یا با رنگ سفید رنگ کنید. این کار به روشن تر شدن فضا کمک می کند

از شر پرده های ضخیم خلاص شوید

rr9

پرده های ضخیم با رنگ های تیره دشمن نور طبیعی هستند. نور زیادی را به خود جذب می کنند و فضای خانه را تاریک می کنند. راهکارهای زیادی برای حفظ حریم خصوصی و در عین حال استفاده بهینه از نور طبیعی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از پرده های کرکره ای و مدل های شبیه آن است. با استفاده از این مدل پرده هم حریم خصوصی خانه را حفظ می کنید و هم خانه را از نور طبیعی محروم نمی کنید

از سطوح و وسایل براق استفاده کافی را ببرید

بهبود نور اتاق تاریک ، نورپردازی اتاق ، نور اتاق
بهبود نور اتاق تاریک ، نورپردازی اتاق ، نور اتاق

برخلاف استفاده از رنگ های مات برای دیوارها، استفاده از وسایل براق و سایر المان هایی که نور را منعکس می کنند، به روشن تر شدن فضای شما کمک می کنند. استفاده از گلدان های براق و میزی با رنگ متالیک از نمونه های مناسب برای این کار است

تحریریه پویانو|خانی