بهبود حس فضای منزل : برای بهبود حس فضا از هر رنگی در کجا استفاده کنیم؟

بهبود حس فضای منزل : برای بهبود حس فضا از هر رنگی در کجا استفاده کنیم؟

بهبود حس فضای منزل : ما به سراغ روانشناسی رنگ ها رفته‌ ایم تا به شما اطلاعات بهتری راجع به این که چطور از رنگ ها در خانه تان استفاده کنید بدهیم. آیا میدانستید که حس بینایی ما 10 برابر بیشتر از حواس دیگرمان اطلاعات در اختیار ما قرار می دهد؟ این نکته نه تنها بر روی ظاهر، طراحی و متریال یک فضا تأثیر می ‌گذارد، بلکه همچنین در زندگی روزمره ما نیز موثر می باشد، از اشتها گرفته تا میزان فعالیتمان.

واکنش ما به رنگ پیچیده است، چیزی مرکب از سلیقه، مد، تاثیرات فرهنگی، عکس العمل های فیزیکی و حتی به گفته Carl Jung ضمیر ناخوداگاه جمعی ما. داخل خانه، تجربه شخصی شما از یک رنگ، باید همیشه به عنوان ملاحظه اولیه تان در نظر گرفته شود. با این حال اگر می‌خواهید که از رنگ برای ایجاد یک مود، حس و یا رفتار مشخصی در فضا استفاده کنید می توانید از این واکنش های متداول که تجربه آن ها را نشان داده استفاده کنید.

رنگ قرمز

هیچ رنگی تا به حال به اندازه رنگ قرمز مورد بررسی قرار نگرفته است. از میلیون ‌ها سال پیش که ما چشم به جهان گشودیم، قرمز رنگی بود که به ما کمک کرد تا زنده بمانیم، رشد کنیم و تکثیر داشته باشیم؛ این رنگ برای ما ممکن ساخت تا میوه رسیده را از کال تشخیص دهیم، به ما توانایی درک خطر را در قالب آتش داد و برای مردان شناسایی زنان را در زمان بارداری با توجه به پوست سرخگونشان ممکن ساخت. بنابراین تعجبی ندارد که رنگ‌های قرمزفام را انرژی ‌زا، هیجان انگیز، اشتها آور و حتی جذاب می دانند.

مطالعاتی که در سال 2012 در زمینه واکنش های حسی به رنگ ها انجام شد نشان داد که طیف قرمز/نارنجی به عنوان اشتها آور ترین رنگ ها با 79 درصد شناخته می‌شوند و پس از آن طیف رنگ سیاه/سفید (5 درصد) و آبی/بنفش (9 درصد).

اگر می ‌توانید به خودتان جرأت دهید و از تاثیرات رنگ قرمز در آشپزخانه بهره ببرید. می توانید رنگ قرمز را در دیواره پشت سینک و گاز، چراغ ‌ها، مبلمان و ظروف به کار ببرید.

براساس گزارشی درباره اثرات رنگ قرمز در بازار خرید و فروش Julia Bolke بیان کرد که رنگ قرمز تا 13.4 درصد سوخت و ساز بدن انسان را افزایش می دهد، بنابراین باعث افزایش حس حیات و استقامت فیزیکی در افراد نیز می شود. در نتیجه قرمز رنگ بسیار مناسبی برای فضای باشگاه خانگی نیز می تواند باشد.

نکته: مانند هر طیف دیگری از رنگ، رنگ قرمز را نیز با به کار بردن رنگ های خنثی یا رنگ های دیگر در فضا تعدیل کنید. چرا که استفاده بیش از حد از قرمز می‌ تواند باعث ایجاد بدخلقی و ناراحتی در افراد شده و یا حتی فشار خون را افزایش دهد.

رنگ صورتی

رنگ صورتی تمامی ویژگی های قرمز را با خود دارد اما به شیوه ‌ای ملایم ‌تر. برخلاف اشتیاق خامی که رنگ قرمز آتشین ممکن است ایجاد کند، رنگ صورتی می ‌تواند حسی رمانتیک و حمایت گر را در فضا به وجود آورد. هر چقدر که تناژ روشن‌ تری از آن به کار برده شود فضا ملایم تر و زنانه تر خواهد شد. اگر از رنگ های پاستلی خوشتان نمی آید می توانید از صورتی گلبهی استفاده کنید – یک رنگ متعادل عالی بین قرمز و صورتی پاستلی.

در کنار این رنگ می توانید با اضافه کردن رنگ سیاه یا خاکستری حس ظرافت و فریبندگی به فضا بیافزایید.

 نکته: برای ایجاد کمی آرامش و حس تعادل در اتاق خوابی مردانه، طیف های رنگ صورتی را در وسایلی مانند کوسن‌ها، ملافه ها و رو انداز ها به کار ببرید.

رنگ زرد در بهبود حس فضای منزل

زرد به عنوان رنگ لذت، شادی و آفتاب شناخته می شود. گرچه رنگ زرد در گذشته، در اواخر دهه 1980 و توسط Carlton Wagner یک طراح داخلی آمریکایی، رنگی مرده و منفی شناخته می شد. او ادعا کرد که رنگ زرد باعث گریه کودکان و بحث و جدال میان افراد می شود. این ادعا به رسانه‌ها کشیده شد و نظر او در سراسر صنعت مد ترویج یافت … و همچنان نیز گاهی در این صنعت دیده می ‌شود. تحقیقات او هرگز ارائه نشد و درواقع حرف‌ های او توسط کسانی که در سمینارهایش شرکت می ‌کردند نقل قول می شد که بیان می کرد این رنگ باید برای همیشه از بین برود.

رنگ زرد را در فضاهای کوچک به کار ببرید، جایی که دوست دارید فضا را روشن کنید مانند یک فضای لباسشویی یا فضای آرایش.

 نکته: رنگ زرد می تواند در میزان بازتاب نور مانند سفید عمل کند، به این معنی که می تواند به راحتی خواص رنگ ‌های کنار خود را بگیرد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که نمونه های زرد را در نوری بررسی می ‌کنید که قصد دارید در آن نور از آن ها استفاده کنید.

رنگ نارنجی در بهبود حس فضای منزل

نارنجی گرم ترین طیف رنگی در نظر گرفته شده و به عنوان رنگی محرک برای هضم غذا، متابولیسم و سم زدایی شناخته شده است. این رنگ همچنین به عنوان اجتماعی ترین رنگ توصیف می شود. نارنجی را به میزانی که متناسب با سلیقه تان می باشد استفاده کنید، از نارنجی پرتقالی تا رنگ هلویی و زردآلویی. این رنگ دیواره ای عالی برای فضای ناهارخوری شما ایجاد خواهد کرد، جایی که می توانید در آن استراحت کرده و در کنار لذت بردن از یک غذای خانگی در کنار دوستان و خانواده به گفت و گو و تعریف داستان بپردازید.

نکته: طیف‌هایی از نارنجی را در فضای ناهارخوری به کار ببرید. برای مثال در آثار هنری، مبلمان و حتی کاسه‌هایی از میوه های نارنجی رنگ مثل انبه، پرتقال و نارنگی.

رنگ سبز نخودی

سبز در مرکز طیف کلی رنگ ها قرار دارد بنابراین به عنوان رنگی با اثرات متعادل سازی شناخته می شود. در سال 2017 شرکت Pantone رنگ سبز را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد. این رنگ به عنوان یک رنگ نخودی روشن و پرشور تعریف شد که یادآور روزهای اول بهار می باشد، زمانی که سبزی های طبیعت احیا، ترمیم و نو شده اند. Pantone اظهار کرد که رنگ سبز به مصرف‌ کنندگان این حس را القا می کند که یک نفس عمیق بکشند، اکسیژن دریافت کنند و نیرویی دوباره بگیرند.

 نکته: به شکلی مشابه رنگ زرد، این رنگ نیز برای این که زمانی طولانی را در کنار آن به سر ببریم زیادی روشن می باشد. بنابراین آن را در فضاهایی مانند حمام های کوچک، لباسشویی ها یا حتی فضاهای بیرونی به کار ببرید.

سبز – آبی

در انتهای دیگر طیف سبز، رنگ سبز-آبی با نام دیگر “Marrs Green” اخیراً به عنوان محبوب ترین رنگ جهان شناخته شده است. کارشناسان معتقدند دلیل این انتخاب که در نتیجه نظرسنجی از 30,000 نفر از 100 کشور گوناگون می باشد، حس آرامش و تعادل در این جهان غیر قابل پیش ‌بینی است. این رنگ که به عنوان رنگ آبی کله غازی تیره نیز توصیف شده است، همزمان گرم و سرد بوده و به نوعی حس دعوت کننده و جذب کننده‌ای را در فضا ایجاد می کند.

نکته: این رنگ را در بخش‌های کوچکی از فضا استفاده کنید، جایی که دوست دارید بعد از یک روز پرمشغله در آن استراحت کنید، مانند سالن نشیمن.

رنگ آبی

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که در دفتر کاری تماما آبی کار می‌ کنند نسبت به کسانی که در دفتری تماماً سفید کار می کنند دچار اشتباهات کمتری می شوند. رنگ آبی معمولی تا آبی تیره را در فضای کار خانگی تان به کار ببرید تا فکرتان را روشن و باز کرده و تمرکزتان را افزایش دهد. در عوض از طیف ‌های روشن تر آن در اتاق خواب بچه استفاده کنید تا حس آرامش و تمرکز را ایجاد کند، به ویژه در طول سال های دبیرستان.

 نکته: رنگ آبی تیره می تواند باعث ایجاد افسردگی شود. بنابراین باید توجه داشته باشید که این رنگ را با رنگ های خنثی و دیگر رنگ های روشن مانند زرد یا نارنجی متعادل کنید.

رنگ بنفش در بهبود حس فضای منزل

بنفش رنگی سلطنتی و اسرارآمیز و نشانه وفور است. طیف های تیره این رنگ می ‌تواند پرشور و حس تر باشد به ویژه زمانی که با رنگ طلایی و نقره‌ای ترکیب می ‌شود. طیف های ملایم تر آن مانند ارغوانی و یاسی می توانند در ترکیب با سفید یا کرم تاثیر آرامش بخش داشته باشند.

نکته: بنفش رنگی است که افراد بیشترین عکس العمل را به آن دارند. ارتباط شخصی با رنگ ها همیشه باید در هنگام انتخاب رنگ برای خانه تان در اولویت اول قرار بگیرد.

در نهایت با وجود رنگ‌ها، طیف‌ها و سایه‌های مختلف که برای انتخاب وجود دارند، اگر قصد دارید که رنگی را برای خانه تان انتخاب کنید و هنوز در انتخاب رنگ مناسب خلق و خو، احساسات و رفتار خود دچار شک هستید، از یک مشاور رنگ حرفه‌ ای کمک بگیرید. اکثر آن ها در طی آموزش خود درباره روانشناسی رنگ ها نیز آموزش دیده اند و می توانند شما را راهنمایی کنند تا مناسب ترین رنگ را برای فضای خود انتخاب کنید.

 

 

 

بهبود حس فضای منزل

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz