بنای یادبود برای سالگرد نبرد (Puebla) در مکزیک / گروه معماران TEN

بنای یادبود برای سالگرد نبرد (Puebla) در مکزیک / گروه معماران TEN

بنای یادبود برای صد و پنجاهمین سالگرد نبرد پوئبلا (Puebla)/طراحی شده توسط گروه معماران TEN ؛ در شهر افسان‌ای پوئبلا که دارای غنای فرهنگی بسیاری است، مجموعه‌ای از ساختمان‌ها، بافت‌ها، و تعاملاتی وجود دارد که در ترکیب با یکدیگر آمیزه‌ای از فرهنگ معاصر شهر را در اختیار ما قرار می‌دهند. در این راستا، قسمت شمال شرقی میدان اصلی مجموعه‌ای است که تعدادی فضای گوناگون مانند: فضاهای فرهنگی، آموزشی و تفریحی در آن گرد هم آمده‌اند. همچنین در این سایت ساختمان یادمانی برای صد و پنجاهمین سالگرد نبرد پوئبلا، قرار دارد.

1

بنای یادبود برای صد و پنجاهمین سالگرد نبرد پوئبلا (Puebla)/طراحی شده توسط گروه معماران TEN

در شهر افسان‌ای پوئبلا که دارای غنای فرهنگی بسیاری است، مجموعه‌ای از ساختمان‌ها، بافت‌ها، و تعاملاتی وجود دارد که در ترکیب با یکدیگر آمیزه‌ای از فرهنگ معاصر شهر را در اختیار ما قرار می‌دهند. در این راستا، قسمت شمال شرقی میدان اصلی مجموعه‌ای است که تعدادی فضای گوناگون مانند: فضاهای فرهنگی، آموزشی و تفریحی در آن گرد هم آمده‌اند. همچنین در این سایت ساختمان یادبودی برای صد و پنجاهمین سالگرد نبرد پوئبلا، قرار دارد.

معماران: TEN Arquitectos

مکان پروژه: پوئبلا، مکزیک

مساحت پروژه:6711 مترمربع

سال ساخت پروژه: 2011

2

PLANTA 02

در طول تاریخ، بناهای یادبود ساخته می‌شدند تا تصویر جدیدی از حوادث گذشته را یاد آوری کنند و به نوعی زمان فعلی را توصیف کنند. با وجود اینکه بناهای یادبود به طور معمول  به شکل مجسمه ساخته می‌شوند و بروز و ظهور می‌یابند، این طرح در پی برانگیختن ارتباط میان تداوم فضای شهری و به حداکثر رساندن فضای سایت است، بوسیله ایجاد فضاهای جمعی برای تعامل و همزیستی، و همچنین استفاده از چشم‌اندازهایی که محیط اطراف در اختیار ساختمان می‌گذارد.

به عبارت دیگر، ایده این بنای یادبود انتزاعی شده است تا محیطی طراحی شود که از فضای باز به محیط بسته می‌رود، و در این ایده مجسمه عمودی به مجسمه افقی تبدیل شده است، همزیستی با این اثر بوسیله شکاف‌هایی که از قبل در نما نظر گرفته شده‌اند و گویی در نتیجه بالا آمدن سطح زمین شکل گرفته‌اند، تحریک شده است.

4

 

از یک درون این شکاف‌ها، گالری‌هایی طراحی شده است که استفاده‌های متنوعی از آن می‌شود و در سطح بالایی آن‌ها آمفی‌تئاترهایی ساخته شده است که برای مراسم‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، فضایی برای بازی طراحی شده است که عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند، از کودکان گرفته تا بزرگسالان، تا محیطی برای سرگرمی افراد بوجود آید که هم مسقف است و هم دارای مبلمان شهری است. یک کیوسک و فضای خدماتی نیز در این مجموعه در نظر گرفته شده است، که محل فروش تنقلات و نوشیدنی است.

5

لایه بالایی این مجموعه مشابه با توپوگرافی اصلی زمین زیر آن ساخته شده است و در نظر بازدیدکنندگان از سایت پارکی با حرکات موج‌دار ساخته شده است که در نتیجه آن محیطی متفاوت بوجود آمده است. سطح این بنای یاد بود به فضای سبز، عرشه چوبی، و محلی برای ریختن شن و ماسه، تقسیم‌بندی شده است؛ و این تقسیم بندی امکان استفاده‌های متنوع از فضا را ایجاد می‌کند.

در این راستا بافتی که به شکل متراکم بوسیله گیاهان پوشیده شده، به بخشی از پیشنهاد این پروژه تبدیل شده است. درختان این درون حفره‌هایی کاشته شده‌اند که امکان همزیستی و مداخله در سایت را برای آن‌ها فراهم کرده است.

6

به عنوان بخشی از استراتژی‌های پایداری این پروژه سه موضوع اصلی در آن در نظر گرفته شده است:

  1. آب باران جمع‌آوری شده و در مخازنی برای استفاده در طول سال، ذخیره می‌شود. این موضوع اطمینان لازم را برای به حداقل رساندن مصرف آب شهری ایجاد می‌کند.
  2. سیستم زهکشی به شکلی طراحی شده است که پساب مصرفی را تصفیه و بازیافت می‌کند و از آن در سرویس‌های بهداشتی و آبیاری گیاهان استفاده می‌شود. یک سیستم فیلتر کننده و تصفیه کننده آب خالص لازم را برای مصرف انسان‌ها فراهم می‌کند.
  3. ذخیره سازی حرارتی می‌تواند مصرف انرژی را در ساعات اوج از بین ببرد، و نیاز به انرژی را به ساعاتی هزینه آن کم‌تر است منتقل کند. عایق‌کاری حرارتی بام، بار سرمایشی ساختمان را در صورت لزوم کاهش می‌دهد. و همچنین بار گرمایش را در طول زمستان کاهش می‌دهد.

 

ALZADOS 03-04

در فضای خارجی، از 11 تیوب نوری استفاده شده است که نمادی از 11 روایت موجود از جنگ پوئبلا هستند. ارتفاع هر یک از این توده‌ها نیز نمادی از تعداد سربازانی است که در این جنگ حضور داشته‌اند. تاریخ به شکلی ماهرانه در این عناصر عمدی نماد پیدا کرده است و از طریق محیط عمومی، اطلاعاتی در مورد اتفاقات گذشته در اختیار مردم قرار گرفته است.

8

 

این مجموعه نمادی برای یادآوری گذشته است، که در حال زندگی می‌کند و نگاهش به سوی آینده است. یادبودی زیبا که شهری را درون شهری دیگر بوجود آورده است. و در پایان، چشم‌انداز شهر پوئبلا این مجموعه را در بر گرفته است و به وجود آمده است تا ببیند و دیده شود و رابطه بین شهر و فضاهای عمومی را بازسازی کند.

9

10

11

منبع: archdaily

گرداوری و ترجمه در تحریریه پویانو|علمی