12 اقدام طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

12 اقدام طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک ؛ این ترفندهای افزایش فضا، باعث می‌شوند که فضای پخت و پز شما بزرگتر و جادارتر از قبل به نظر برسد.

آیا آشپزخانه شما بزرگ و دل باز است و یا نه کوچک و محقر است؟ اگر جزو دسته دوم هستید، من می‌توانم با شما احساس همدردی کنم چرا که من بیشتر سال گذشته را در آپارتمان کوچکی که آشپزخانه تک دیواره داشت و تنها 32 فوت مربع(3 مترمربع) مساحت داشت زندگی می‌کردم.

با این حال، کمبود مساحت مشکل این آشپزخانه نبود، بلکه قسمت پخت و پز هوشمندانه و کارآمدی نداشت و آشپزخانه ای نبود که در طراحی آن صرفه جویی فضا در نظرگرفته شده باشد. برای مثال محل کار قابل استفاده ای نداشت و نیز سینک و اجاق گاز بیشتر فضای بالای کانتر آشپزخانه را اشغال کرده بودند.

از آن جایی که من آن آپارتمان را اجاره کرده بودم نمی‌توانستم آشپزخانه آن را بازسازی کنیم اما این باعث نمی‌شد که از نوشتن لیستی از ایده‌های نوسازی برای آشپزخانه‌های کوچک دست بکشم و اگر فرصتی به من داده می‌شد حتما آن ها را پیاده می‌کردم.

در این جا برخی ترفندهای طراحی داخلی وجود دارد که اگر استفاده شوند می‌توانند آشپزخانه کوچک را به منطقه پخت و پزی که از نظر عملکردی بزرگ است تبدیل کنند، فضای مفید آن را به حداکثر برسانند و نیز توهم وسعت مکان را ایجاد کنند.

اگر در حال نوسازی و تغییر نمای آشپزخانه کوچک خود هستید از ایده های زیر کمک بگیرید و اگر به طور موفقیت آمیزی توانسته اید ظاهر آشپزخانه کوچک خود را بهتر کنید، اقدامات طراحی خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک
طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

1-اضافه کردن سینی سینک(صفحه محافظ روی دیوار پشت سینک) آینه ای و بکار بردن آینه بین کابینت آشپزخانه . نصب هوشمندانه آینه‌ها تاثیر شگفت آوری دارند مخصوصا زمانی که برای ایجاد توهم وسعت مکان در یک اتاق محقر به کار روند، زیرا آن‌ها روشنایی اطراف خود را افزایش می‌دهند و از نظر بصری باعث عریض تر نشان دادن دیوا‌رها می‌شوند.

یک روش آسان برای استفاده کردن از این سطوح بازتابنده نور در آشپزخانه ای کوچک، سینی آینه ای سینک می‌باشد که این ترفند طراحی زیرکانه و بسیار موثری است که در این آشپزخانه کوچک به کار رفته است.

طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک
طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

2-شلف ها و قفسه های روباز. اگرچه ممکن است بعضی‌ها طرفدار کابینت‌ آشپزخانه درباز نباشند اما این که آن ها روشی هوشمندانه برای نگهداری وسایل در اتاق هایی با مساحت کف کم هستند انکارناپذیر است.

کابینت های روباز نه تنها باعث دل باز شدن و جادارتر شدن آشپزخانه ها می‌گردد بلکه باعث می‌شوند دسترسی به ضروریات و وسایل آشپزخانه به سهولت انجام شود(برخلاف کابینت های دردار که در آشپزخانه‌های کوچک از نظر بصری بسیار بزرگ و جاگیر به نظر می‌رسند).

آویزهای آشپزخانه که برای آویزان کردن وسایل دم دستی مانند کفگیر و ملاقه استفاده می‌شوند نیز راه حل کاربردی دیگری است که فضا را به حداکثر می‌رساند و تاثیری مشابه با کابینت‌های درباز دارد.

اگر مشتاق شدید که شلف های باز را در آشپزخانه تان بیاورید باید در نظر داشته باشید که آن ها نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارند تا مطمئن شوید که شلف‌ها و وسایل درون شان عاری از هرگونه گرد و خاک هستند.

3

3-انتخاب پالت رنگی تماما سفید. انتخاب طرح رنگ تمام سفید، آشپزخانه کوچک شما را روشن تر، پر روح تر و دل بازتر از آن چه که در واقعیت هست نشان می‌دهد.

اگر پالت رنگی تماما سفید با دکوراسیون شما همخوانی ندارد یا طرح رنگی که اندکی جذاب تر باشد را بیشتر می‌پسندید، دیوارها یا کابینت های فوقانی را سفید انتخاب کنید و برای پایه قفسه های کابینت ها از چوب استفاده کنید یا آن را با تن رنگی تیره تر و جذاب تر بپوشانید.

استفاده از رنگ سفید در بالا مساحت فضا را از نظر بصری توسعه می‌دهد در حالی که تن رنگی تیره تر زیر آن، روی طرح کلی آشپزخانه سایه می‌اندازد بدون این که آن را تنگ و بسته نشان دهد.

طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک
طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

به علاوه، ممکن است شما پالت پاستلی یا رنگ ملایم و خنثایی را مد نظر داشته باشید. رنگ‌های معدودی مانند آبی پودری، نعناعی، کرمی و یا خاکستری کبوتری وجود دارند که برای استفاده در فضاهای کوچک ایده آل هستند و به فضای اتاق ته رنگ و جذابیت اضافه می‌کنند بدون این که مانند رنگ های برجسته و تن های شدید اثر قوی و تاثیرگذاری داشته باشند. این رنگ های شدید می‌توانند اتاق های کوچک شما را کوچک تر از قبل نشان دهند.

5

4-فضای خود را سرشار از روشنایی کنید. وارد کردن جریانی از نور طبیعی روش مفیدی برای بزرگ نشان دادن یک فضای کوچک می‌باشد. با این حال اگر در قرار دادن و اندازه پنجره‌ها محدودیت دارید، گزینه بهتر دیگر این است که از سیستم های روشنایی که فضای شما را روشن تر کرده و از این رو باعث بزرگ نشان دادن آن می‌شوند استفاده کنید. به علاوه با این کار فضای کار آشپزخانه خود را برای استفاده راحت تر می‌کنید.

این آشپزخانه پر روح و شاد به اندازه کافی خوش اقبال بوده است که توانسته چهار نوع مختلف از منابع نور را به رخ بکشد: یک پنجره با اندازه نسبتا بزرگ که نور طبیعی فراوانی را برای تصفیه اتاق عبور می‌دهد، یک چراغ سقفی که روشنایی محیط را فراهم می‌کند، یک مهتابی عریض که روی دیوار نصب شده و محل کار آشپزخانه را از بالا نور می‌دهد و توجهات را به سمت دیوار درخشان زردرنگی که روی آن نصب شده جلب می‌کند و چراغ های زیرکابینتی که باعث می‌شوند فضای بالای کانتر آشپزخانه نور کافی داشته باشد و سبک معلق کابینت‌های بالایی را به نمایش می‌گذارد که درنهایت باعث می شود جلوه اتاق بزرگتر شود.

طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک
طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

5-ایجاد توهم فضا با خطوط عمودی و افقی. در این آشپزخانه زیبا نشان داده شده است که چگونه فضای کوچکی را از طریق خطوط عمودی و افقی بزرگ نشان دهیم. همانطور که به درب های راه راه کابینت‌ها و پنل های این آشپزخانه کوچک نگاه می کنید، می‌بینید که خطوط  عمودی نگاه ها را به سمت بالا هدایت می‌کنند و به آشپزخانه ارتفاع می‌دهند، در حالی که خطوط افقی به آن عمق می‌دهد و این فضای باریک را عریض تر و جادارتر نشان می‌دهند.

7

6-از کابینت های جادار و صرفه جو در فضا استفاده کنید. قرار دادن و جمع کردن ظروف و وسایل آشپزخانه معمولا یکی از معضلات آشپزخانه های کوچک می‌باشد. با این حال، از طریق راه حل های ذخیره سازی زیرکانه و صرفه جو در فضا می‌توانید این معضل را رفع کنید. برای این کار از دراورهای گوشه ای، appliance garage، جای نوشیدنی با درهای عمودی، سیستم های گوشه ای و ساماندهنده های کشوها استفاده کنید.

با در نظر گرفتن آن ها می‌توانید اطمینان داشته باشید که هرچیزی جای مخصوص به خود در آشپزخانه تان دارد. به علاوه باید وسایل غیرضروری و آن هایی که از نظر بصری بسیار جاگیر هستند را حذف کنید تا فضای کاربردی تری برای استفاده داشته باشید.

8

7-استفاده از روکش‌های براق و صیقلی. سطوح بسیار درخشان نظیر استیل ضد زنگ، پلی اورتان دوجزئی(two-pack) و تایل های سرامیکی نه تنها به آشپزخانه تان جذابیت و ظاهر پرزرق و برق می‌دهند بلکه باعث تقویت نور طبیعی و مصنوعی اتاق می‌شوند و فضا را بزرگتر از آن چه هست نشان می‌دهند.

9

8-انتخاب کانتر آشپزخانه ای که عملکرد دو وظیفه ای داشته باشد. از آن جایی که فضا در آشپزخانه های کوچک از اهمیت زیادی برخوردار هستند، باید هر سطح، متریال و عناصر طراحی حتی فضای بالای کانترآشپزخانه باعث حفظ آن شوند.

در حالی که کانتر تاپ آشپزخانه ها دارای جنبه کاربری می‌باشند چرا که سطحی برای آماده کردن غذا و فضای کار کلی می باشند. آن ها می‌توانند به عنوان فضایی برای ذخیره کردن لوازم آشپزخانه نیز استفاده شوند. مانند این تخته خورد کنی که از درون کانترتاپ (صفحه روی کابینت)بیرون کشیده شده است و باعث می شود فضای کانتر و طبقه های کابینت تان به دور از درهم برهم ریختگی های فیزیکی و بصری گردد.

راه دیگر برای صرفه جویی در فضا، کشوهای پنهان زیر کانترتاپ آشپزخانه می‌باشد که می توانید از آن ها برای نگهداری ظروف دم دستی، جای ادویه جات، محل نگهداری چاقوها یا جعبه نان استفاده کنید که همه این ها هم تراز با بالای کانترآشپزخانه می باشند.

10

9-انتخاب کابینت هایی با درهای شیشه ای. همانند شلف های باز، کابینت های درشیشه ای چشم ها را فریب می‌دهند تا فضای آشپزخانه از نظر بصری بزرگ تر به نظر برسد اما این بار مزیت دیگری که دارد این است که طبقات کابینت‌ها و وسایل درون آن به دور از گرد و غبار و پاشیدن روغن غذا می‌مانند. فقط باید توجه داشته باشید که وسایل درون این کابینت‌ها را مرتب و منظم بچینید تا فضای بدون درهم برهم ریختگی داشته باشید.

یکی دیگر از مزایای استفاده از کابینت درب شیشه ای این است که شما می‌توانید به سادگی وسایلی که درون آن انباشته کردید را ببینید و وسایل مورد نظرتان را با سرعت بیشتری پیدا کنید. در نتیجه فضای کارتان در آشپزخانه کارآمد تر می‌شود.

11

10-قرار دادن میزی برای غذاخوردن های خودمانی که بتواند در مواقع غیرلزوم پنهان شود. آیا هیچ فضایی برای میز بار صبحانه یا میز ناهارخوری در آشپزخانه خود ندارید؟ از طراحی این فضای هوشمندانه ایده بگیرید و میز تاشویی در آشپزخانه خود قرار دهید که موقعی که مورد نیاز نباشد خارج از دید قرار بگیرد. صندلی های هندسی زیر این میز گوشه ای سر می خورند، بنابراین هیچ فضایی از کف را اشغال نمی‌کنند و ظاهر اتاق را یکپارچه و مرتب نشان می دهند.

بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک
بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

روش دیگر برای صرفه جویی در فضا مجهز کردن کانترتاپ آشپزخانه به میزهای کشویی مانند آن چه در این عکس می بینید می‌باشد.

13

11-خطوط نازک و باریک. در برابر میل و اصرار خود برای تزئین آشپزخانه کوچک تان با عناصر طراحی متمایز و برجسته و نیز دکوری که آن را از نظر بصری پر و شلوغ نشان دهد مقاومت کنید. به جای آن، از جلوه هایی با خطوط ساده و بی آلایش که از نظر بصری بی وزن هستند و فضای زیادی از کف اشغال نمی‌کنند استفاده کنید.

این ترفند طراحی در این آشپزخانه کوچک اشکال مختلفی را نشان می‌دهد و در عین حال شیک و مرتب است. این ترفند با استفاده از موارد زیر پیاده شده است:

میز نواری و باریک صبحانه، شلف های معلق و استفاده از چهارپایه به جای صندلی، استفاده از دستگیره های انگشتی به جای دستگیره های بزرگ برای کابینت ها و لامپی ساده دارای سبک صنعتی که نگاه را به سمت سقف هدایت می کند و باعث اضافه کردن توهم فضا می گردد.

طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک
طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

12-خبره شدن در هنر پرت کردن حواس. دیواری با ویژگی موثر و برجسته نه تنها به یک آشپزخانه کوچک جذابیت ظاهری می‌بخشد بلکه به آن عمق می دهد و چشم را به سمت پایین و طول اتاق می برد که باعث می شود ظاهر آن طویل تر و جادارتر به نظر برسد.

این آشپزخانه معاصر ثابت می کند که این ترفند طراحی چقدر می تواند موثر باشد زمانی که به درستی انجام شده باشد.

طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک
طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

به همین ترتیب برجسته و متمایز نشان دادن سقف می تواند ارتفاع آشپزخانه ای را که دارای ابعاد کوچک می باشد بیشتر از آن چه که هست نشان دهد، درحالی که همزمان می تواند به عنوان نقطه کانونی جذابی برای آشپزخانه نیز عمل کند.

از ترفند به کار رفته در این آشپزخانه کوچک ایده بگیرید و سقف آشپزخانه خود را به رنگی روشن نقاشی کنید. توجه داشته باشید که رنگ های غیرشادی مانند سیاه و خاکستری تیره فضای سقف را کوچک نشان می دهند و در کل باعث کوچک نشان داده شدن اتاق می گردند.

به علاوه، می توانید برای زیبا کردن ظاهر سقف خود از کاغذ دیواری یا سطوح آینه ای استفاده کنید یا این که آن را با روشنایی ال ای دی آراسته کنید.

طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک
طراحی هوشمندانه برای بزرگ نشان دادن آشپزخانه کوچک

 

تحریریه پویانو : سجادی

منبع : houzz