بزرگتر نشان دادن فضای اتاق های کوچک با ۱۰ روش طراحی دکوراسیون

بزرگتر نشان دادن فضای اتاق های کوچک با ۱۰ روش طراحی دکوراسیون

بزرگتر نشان دادن فضای اتاق های کوچک ؛ معضل طراحی دکوراسیون فضاهای کوچک به عنوان یکی از دغدغه های همیشگی افراد شناخته می شود. اتاق های کوچک با فضای تنگشان، ما را با یک چالش بزرگ در طراحی دکوراسیون مواجه می سازند که اغلب به ایجاد یک فضای دلگیر منجر خواهد شد. خبر خوب این است که اتاق کوچک شما، می تواند با استفاده از اصول و نکات طراحی به یک فضای دلباز تبدیل شود. البته طراحی داخلی قرار نیست با یک معجزه، فضای اتاق شما را بزرگ تر کند، اما می تواند به مانند یک معجزه، آن را به شکلی درآورد که بزرگ تر به نظر آید.

روش های بسیار زیادی جهت بزرگ جلوه دادن فضای اتاق های کوچک وجود دارند که پویانو در این مطلب شما را با آن ها آشنا خواهد کرد.

۱. از رنگ های روشن در طراحی فضا استفاده کنید

رنگ های روشن بهترین گزینه برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب های کوچک هستند. زمانی که فضای کوچکی در اختیار دارید، استفاده از رنگ های روشن و به خصوص رنگ سفید می تواند در بزرگ تر به نظر رسیدن فضا نقش مهمی ایفا کند. اگر اتاق شما کوچک به نظر می رسد، باید خیال استفاده از رنگ های تیره را به کلی کنار بگذارید. رنگ هایی با تم تیره، فضای اتاق را تاریک و دلگیر کرده و آن را بسیار کوچک تر از آن چه هست جلوه خواهند داد. در مقابل، استفاده از یک رنگ روشن می تواند دقیقا برعکس این قضیه عمل کند و با بازتاب نور، فضا را بزرگ و دلباز نشان دهد.

۲. از نور طبیعی برای روشن کردن اتاق کمک بگیرید

دومین ترفند در بزرگ نشان دادن فضای اتاق های کوچک، استفاده از نور طبیعی برای ایجاد روشنایی است. نور به خودی خود می تواند فضای اتاق شما را دگرگون کرده و آن را بسیار دلبازتر و وسیع تر نشان دهد. شما با اجازه دادن به نور خورشید برای روشن کردن فضا در حقیقت از یک روش زیرکانه جهت بزرگ جلوه دادن فضای اتاق خود استفاده می کنید. اگر رنگ کف و دیواره های اتاقتان روشن باشد، مسلما تاثیر نور طبیعی نیز به مراتب بیشتر شده و فضا دلبازتر به نظر خواهد رسید.

۳. طرح های ساده تر را برای دکور انتخاب کنید

یکی از نکات مهمی که باید در حین اجرای دکوراسیون اتاق های کوچک به خاطر داشته باشید، سبک مورد نظر شما در طراحی دکوراسیون و انتخاب وسایل می باشد. دکوراسیونی که شما در یک فضای کوچک اجرا می کنید، از بسیاری جهات با دکور یک فضای باز و وسیع تفاوت دارد. طرح های شلوغ و پیچیده ای که ممکن است در سایر فضاها به خوبی جواب بدهند، در فضای اتاق های کوچک اصلا مناسب نخواهند بود. این طرح ها فضا را بسیار کوچک تر نشان می دهند و از این رو نباید مورد استفاده قرار گیرند. در عوض طرح های ساده در طراحی چنین فضاهایی مناسب هستند.

۴. همه فضاهای موجود را به خوبی مدیریت کنید

زمانی که شما حداقل فضای ممکن را در اختیار دارید، باید به بهترین نحو از همه قسمت های آن استفاده کنید. یک اتاق کوچک، مسلما دست شما را برای انجام هر آن چه می خواهید باز نخواهد گذاشت. در چنین اتاقی، شما باید فضا را مدیریت کنید؛ در غیر این صورت یا وسایلتان در محیط اتاق جای نمی گیرند و یا اگر فضای قرار دادن آن ها را به هر نحو ایجاد کنید، اتاق را خفه و دلگیر خواهند کرد. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، بهتر است همه فضاها را به خوبی در نظر بگیرید و با بررسی روش های مختلف قرار دادن لوازم، بهترین شکل چیدمان را جهت ایجاد کمترین میزان پرت فضا انتخاب کنید.

۵. دکوراسیون را به صورت پیوسته ایجاد کنید

از دیگر اصولی که می تواند در طراحی فضای اتاق های کوچک به کمک شما بیاید، استفاده از دکوراسیون پیوسته یا یکپارچه است. منظور از چنین دکوراسیونی، ایجاد قسمت های مختلف در ترکیب با یکدیگر و به صورت ممتد است. در چنین طرحی شما حداقل میزان پرت را خواهید داشت، چرا که همه قسمت های عملکردی در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته و فضای خالی بین آن ها وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر، در فضای یک اتاق کوچک، بهتر است به جای قرار دادن وسایل در نقاط مختلف و به صورت پراکنده، محل آن ها را تاحد امکان در نزدیکی هم و به صورت یکپارچه در نظر بگیرید.

۶. فضای اتاق خود را به دوطبقه تقسیم کنید

یک راه متفاوت و مناسب در طراحی فضای اتاق های کوچک، استفاده از ظرفیت اتاق، نه تنها در راستای افقی، بلکه در راستای عمودی است. در چنین روشی، شما فضا را به دو طبقه تقسیم خواهید کرد و قادر خواهید بود برخی از عملکردها را در طبقه دوم فضا ایجاد کنید. توجه داشته باشید که دو طبقه کردن فضا به معنی ایجاد یک سطح به مساحتی معادل کف اتاق نیست. در چنین طرحی شما تنها قسمتی از فضا را به طبقه بعد منتقل می نمایید. با به کارگیری این طرح می توان از فضای بلا استفاده بین کف تا سقف اتاق که معمولا خالی باقی می ماند، نیز استفاده کرد.

۷. طراحی کمدها را به صورت عمودی انجام دهید

طراحی در راستای عمودی، همان طور که گفته شد، یکی از راه حل های دکوراسیون اتاق های کوچک به شمار می رود. فضاهای زیر سقف و قسمت هایی که عملا شما از آن ها استفاده نخواهید کرد، می توانند پتانسیل خوبی برای ایجاد بعضی عملکردها داشته باشند. برای مثال، کمدها و قفسه ها می توانند به نحوی طراحی شوند که تا زیر سقف امتداد پیدا کرده و از فضای بلا استفاده زیر سقف نهایت بهره را ببرند. با ایجاد چنین طرحی، کمدهایتان بسیار بزرگ تر خواهند بود و از طرف دیگر، نمای دیواری که به این نحو طراحی شده یکپارچه تر و یکدست تر به نظر خواهد رسید که فضای زیباتری را به وجود می آورد.

۸. فضاهای بدون کاربرد را مورد استفاده قرار دهید

بزرگتر نشان دادن فضای اتاق های کوچک ؛ فضاهای بدون کاربرد فقط شامل فضای زیر سقف نمی شوند. فضاهای دیگری نیز هستند که معمولا بدون استفاده باقی می مانند و با این که قسمتی از فضای اتاق را اشغال کرده اند، هیچ عملکردی ندارند. وجود چنین فضاهای بدون کاربردی در یک اتاق کوچک اصلا مناسب نیست. برای این که از فضاهای بدون کاربرد نهایت استفاده را ببرید، می توانید به آن ها کاربرد بدهید. برای مثال، فضای خالی زیر تخت و یا فضای عموما خالی گوشه های اتاق می توانند به این منظور مورد استفاده قرار گیرند. این فضاها را می توانید با تعبیه کشو یا قرار دادن دراور و قفسه های کوچک به عملکرد مناسبی برسانید. با این کار، قسمتی که فضا را اشغال نموده، حداقل دارای کاربرد خواهد بود.

۹. از وسایل چند کاربردی در فضا استفاده کنید

یکی از راهکارهای جدید برای ایجاد حداکثر میزان استفاده از فضاهای کوچک، به کارگیری وسایل چند کاربردی یا چند منظوره است. این وسایل به نحوی طراحی می شوند که می توان در هر زمان با توجه به نوع نیاز، آن ها را به فرم عملکرد دلخواه درآورد و مورد استفاده قرار داد. در فضاهای کوچکی که امکان قرار دادن دو وسیله با عملکردهای گوناگون وجود ندارد یا گذاشتن وسایل زیاد فضا را تا حد زیادی تنگ می کند، استفاده از چنین وسایلی بهترین راه حل به نظر می رسد. به عنوان مثال، تخت خوابی که با چرخش حول یک محور تعیین شده به میز کار تبدیل می شود، می تواند یک گزینه مناسب برای استفاده در اتاق های کوچک باشد.

۱۰. از آینه های بزرگ در طراحی بهره بگیرید

بزرگتر نشان دادن فضای اتاق های کوچک ؛ آینه از دیرباز به عنوان یکی از وسایلی شناخته می شود که می تواند یک فضا را تا حد زیادی بزرگ تر جلوه دهد. این قابلیت آینه در کنار کاربردهای دیگرش، آن را به یکی از وسایلی تبدیل می کند که باید حتما در فضای اتاق خود داشته باشید. آینه های بزرگ می توانند یک فضا را تا دو برابر بزرگ تر از اندازه واقعی آن نشان داده و از این رو قادر به دلباز نمودن فضای اتاق شما خواهند بود. از طرفی آینه یک وسیله کاربردی است که علاوه بر این که جای زیادی نمی گیرد، به فضای اتاق زیبایی نیز می بخشد. همه این دلایل گویای این هستند که شما به یک آینه بزرگ در فضای اتاق کوچک خود نیازمندید.

بزرگتر نشان دادن فضای اتاق های کوچک

 

 

 

بزرگتر نشان دادن فضای اتاق های کوچک

تحریریه پویانو