10 گام آسان برای تحقق رویای داشتن باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل

10 گام آسان برای تحقق رویای داشتن باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل

باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل ؛ جای تعجب نیست که چرا اکثر افراد تمایل به داشتن یک باغ گرمسیری دارند. هر زمان که از کسی در مورد چنین باغ‌هایی چیزی بشنوید فورا در ذهن شما مکانی رمانتیک و شگفت انگیز نقش می‌بندند که دارای جلوه آرامش بخش و نیز دعوت کننده است.

هنگامی که به یک باغ گرمسیری نگاه کنید، فکر می‌کنید که این باغ ها نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی دارند که این اشتباه است. یک باغ گرمسیری نیاز به نگهداری کمی دارد اگر و تنها اگر آن را با طرح ریزی مناسب انجام دهید.

طرح ریزی تنها مربوط به طراحی ظاهر باغ نمی‌شود بلکه شامل انتخاب نوع گیاهانی که می‌خواهید در آن بکارید نیز می‌شود. آن ها باید به مراقبت کمی نیاز داشته باشند و در عین حال از نظر زیبایی نقش بسزایی در باغ ایفا کنند.

من مطمئنم که اگر تا کنون یک باغ گرمسیری یا خانه‌ای با چشم انداز باغ گرمسیری دیده باشید برای داشتن آن ها بسیار مشتاق هستید. با راهنمای های زیر، شما می‌توانید گام های رسیدن به یک باغ رویایی گرمسیری را بردارید.

1- بررسی شرایط اقلیمی و نوع خاک

این اولین چیزی است که باید بدان توجه کنید چرا که همه گیاهان گرمسیری نمی‌توانند در نوع خاصی از شرایط آب و هوایی رشد کنند. گونه هایی وجود دارند که در مناطق گرم تر بهتر رشد می‌کنند درحالی که برخی دیگر حتی در زمستان های نسبتا معتدل نیز تاب می‌آورند.

اگر منطقه شما دارای فصول سرد زمستانی می‌باشد، گیاهان حساس را درون گلدان کاشته و سپس آن را درون زمینی پوشیده با کود بکارید. زمانی که زمستان فرا رسید آن ها را با گلدان هایشان به فضای داخل خانه انتقال دهید.

به میزان نوری که هر نوع گیاه دریافت می‌کند نیز باید توجه کنید چرا که برخی از گیاهان مثل ارکیده نور فیلترشده را ترجیح می‌دهند. به علاوه فراموش نکنید که نوع خاک را نیز بررسی کنید زیرا که همه گیاهان در یک نوع خاک خاص نمی‌توانند رشد کنند.

باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل
باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل

2- طرح بندی و نقشه باغ

نگاهی به فضای خود بیندازید و خودکار و کاغذ بردارید یا این که از برخی از نرم افزارهای طراحی چشم انداز استفاده کنید. به ساختارها و درختان موجود در باغ توجه کنید. به جای قطع کردن درختان، اطراف آن را با گیاهان احاطه کنید تا به یکی از ویژگی‌های برجسته باغ تان تبدیل شوند به خصوص اگر درختان کهن سال و بزرگی هستند.

به علاوه می‌توانید امکانات دیگری نظیر یک استخر، میزناهارخوری در فضای باز و غیره به باغ خود اضافه کنید. مسیرهای عبور باغ را نیز فراموش نکنید.

3- جست و جو برای ایده‌ها و نمونه‌های طراحی باغ

اگر به دنبال ایده هایی برای پیاده کردن در باغ خود هستید، در اینترنت نمونه های بسیاری وجود دارد. به برخی از باغ های گرمسیری موجود نگاهی بیندازید و ایده هایی را که می‌توانید در باغ خود اعمال کنید از روی آن ها الگوبرداری کنید. ممکن است گیاهانی را در آن عکس ها ببینید که می‌توانید در باغ خود نیز استفاده کنید. نگاه کردن به طرح ها و ایده های اجرا شده کمک زیادی به شما می‌کند.

باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل
باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل

4- ایجاد یک پوشش سایه‌دار

این به ویژه زمانی مهم است که آب و هوای منطقه شما گرم و خشک باشد. البته، بهترین سایه، سایه یک درخت بزرگ است. سایه درختان می‌تواند به رشد دیگر گیاهانی که تاب گرمای زیاد را ندارند کمک کند. برخی افراد حتی یک نیمکت در زیر این سایه قرار می‌دهند و دورتادور آن را با گیاهان احاطه می‌کنند.

من می‌دانم که شما به آلاچیق ها یا برخی ساختارهای دیگر برای فراهم کردن سایه فکر می‌کنید اما برای یک باغ گرمسیری، درختان برای سایه ایجاد کردن بهترین راه حل هستند.

5- باغ خود را پر از گیاهان ریز و درشت کنید

بله، شاخ و برگ های سرسبز در یک باغ گرمسیری بسیار حائز اهمیت هستند. به یاد داشته باشید که ما برای ایجاد یک باغ گرمسیری از جنگل های طبیعی که گیاهان در هر جای آن ها رشد کرده اند تقلید می‌کنیم. بنابراین به جای گروه بندی گونه های گیاهان در این جا و آن جا، اجازه دهید آن ها در کنار هم رشد کرده و حتی با یکدیگر پیچ و تاب خورده یا روی همدیگر رشد کنند. تراکم گیاهان برای یک باغ گرمسیری بسیار مهم است.

باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل
باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل

6- کاشت گیاهانی با برگ های بزرگ

از آن جایی که ما در مورد اضافه کردن تراکم گیاهای بیشتر صحبت کردیم، صرفا نباید از سرخس ها و درختچه های کوچک استفاده کنید. علاوه بر آن ها چند گیاه با خصوصیات متمایز و برگ های بزرگ نیز بکارید. آن ها جنگلی بودن باغ تان را بیشتر نمایان می‌کنند.

گیاهانی دارای برگ های بزرگ و رنگ های زیبا اشکال متمایزی دارند که مطمئنا باغ شما را زیباتر می‌کنند. شما حتی می‌توانید از درختان موز مقاوم نیز برای این منظور استفاه کنید. آن ها گیاهانی کمیابی هستند.

7-اضافه کردن گل های گرمسیری رنگ روشن

هر چه گل های باغ شما عجیب غریب تر باشد بهتر است. هر چه که گل ها رنگارنگ تر و شاداب تر باشند احساس این که واقعا در یک باغ جنگلی گرمسیری هستید بیشتر تقویت می‌شود! بنابراین صرفا از گیاهان گلدار متداول یا آن هایی که در باغ همسایه تان کاشته شده است استفاده نکنید و به دنبال آن‌هایی باشید که دارای شکل های خاص و رنگ های روشن شاداب هستند. یک گیاه با شکوفه های زیبا که در یک باغ گرمسیری نمای زیبایی دارد همچون ستاره ای در بین سایر گیاهان می‌درخشد.

باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل
باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل

8-اضافه کردن تزئینات آبی

نمای باغ گرمسیری شما بدون آب کامل نخواهد بود. این می‌تواند یک استخر و آبنما و حوض آب ، یک وان حمام داغ یا حتی یک حوضچه آب باشد. اگر فضای شما واقعا کوچک است می‌توانید از فواره ها استفاده کنید. صدای شرشر آب و خنکای آن نمای باغ گرمسیری شما را تکمیل خواهد کرد.

9-اضافه کردن چند مجسمه و لوازم دکوری

پروژه طراحی باغ خود را با اضافه کردن یک مجسمه زیبا، یک صخره بزرگ و یا سایر وسایلی که تمایل دارید در باغ خود قرار دهید خاتمه دهید. شما حتی می‌توانید لوازمی نظیر بار Tiki به باغ خود اضافه کنید و یا با قرار دادن درختان گلدانی در ایوان، باغ گرمسیری خود را تا ایوان گسترش دهید. تزئین درختان و گیاهان را نیز فراموش نکنید.

باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل
باغ و باغچه جنگلی گرمسیری در محوطه منزل

10-مراقبت منظم

من می‌دانم که پیش تر ذکر کردم که یک باغ جنگلی گرمسیری نیازی به نگهداری زیاد ندارد اما این بدان معنا نیست که آن‌ها اصلا به نگهداری نیاز ندارند. شما باید بررسی کنید که تمام گیاهان موجود در باغ تان در شرایط مناسب هستند و به خوبی رشد می کنند. به علاوه برگ های خشک را بچینید و آفاتی را که ممکن است به گیاهان تان صدمه بزنند دفع کنید. لازم نیست که این کارها را هر روز انجام دهید اما تمیزکاری منظم برای حفظ زیبایی باغ تان مورد نیاز است.

تصاویر بالا مطمئنا شما را برای داشتن یک باغ گرمسیری تشویق می‌کنند. اما باید به راهنمایی های ذکر شده در آن نیز توجه کنید. گذشته از موارد مذکور، فراموش نکنید که سیستم‌های روشنایی را نیز به باغ خود اضافه کنید. این می‌تواند یک مشعل، شمع، نورافکن یا چراغ های نور پایین یا هر نوع دیگری از چراغ باشد. این کار زمانی که شب فرا می‌رسد به طور قابل توجهی جلوه باغ گرمسیری شما را تماشایی می‌کند.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: homedesignlover