بازسازی و طراحی فروشگاه تجاری بیتس / معماران Nook architects + byn studio

بازسازی و طراحی فروشگاه تجاری بیتس / معماران Nook architects + byn studio

بازسازی و طراحی فروشگاه تجاری بیتس

معمار: ooNk architects, byn studio

موقعیت: بارسلونا، اسپانیا

مساحت: 440 مترمربع

سال: 2017

نوسازی معماری این طبقه همکف تجاری برحسب مطالبات کاربری جدید آن –که یک استودیوی طراحی و فروشگاه ایده است- صورت گرفت.

نوسازی معماری فروشگاه تجاری بیتس
نوسازی معماری فروشگاه تجاری بیتس

 

این بنا در دهه‌های گذشته بعنوان بایگانی و فضایی آموزشی استفاده می‌شد.

این فضای تجاری واقع در طبقه همکف یک ساختمان مسکونی است که در سال 1900 در محله قدیمی «سیوتات ولا» در بارسلونا ساخته‌شد. ورودی ساختمان و راه‌پله مرکزی، که از طریق یک پاسیو در مجاورتش تهویه می‌شود، مستقیما از طریق یک میدان قابل دسترسی است. این، منجر به طبقه همکفی U شکل می‌شود که دور پاسیو و راه‌پله مرکزی می‌پیچد.

سازه ساختمان ناهمگون است؛ طبقات بالاتر دارای تیرهای چوبی‌ای هستند که با دیوارهای برشی نگه داشته‌می‌شوند، طبقه همکف دارای تیرهای فلزی‌ای است که توسط ستون‌های آهنی حمل می‌شوند و زیرزمین دارای دیوارهای بابر و بنایی‌ای است که در سقف منتهی به طاق‌هایی عریض می‌شوند.

وقتی تیم طراحی برای اولین بار از محل بازدید نمود از مشاهده سه بازشوی این ساختمان که رو به خیابان بودند و با آجر پر شده‌بودند شگفت‌زده شد. این امر میزان نور طبیعی ساختمان را کاهش می‌دهد. طبقه همکف و زیرزمین هردو بشدت دارای دیوارهای متعدد جداکننده بودند که اغلب از مصالح چوب و شیشه مات و گاهی دیوارهای باریک بنایی بودند. نتیجه، توالی‌ای از فضاهای کوچک و تاریک بود که طبق نیاز ساخته شده‌بودند.

راه‌پله اصلی که دسترسی به زیرزمین را تامین می‌کرد واقع در ورودی یک از رئوس U بود. راه‌پله دومی تعبیه شده‌بود تا خروجی اضطراری آتش‌سوزی را به پاسیوی مرکزی تامین نماید. جهت‌گیری دو گشایش به سمت میدانی بود که هردوی راه‌پله های ورودی و اضطراری در آن بودند.

بازسازی و طراحی فروشگاه تجاری بیتس
بازسازی و طراحی فروشگاه تجاری بیتس

با هدف تبدیل طبقه همکف به یک فروشگاه ایده و اتاق عرضه و تبدیل زیرزمین به استودیوی طراحی، مداخلات فضایی شامل دریافت بیشترین نور ممکن از طریق بازگشایی پنجره‌ها و تخریب پارتیشن‌های فضای داخلی است. این باعث آشکارتر شدن تیپ سازه شد و توجه را به سازه ساختمان جلب نمود، در حالی که رابطه میان درون و بیرون را بهبود می‌بخشید و این نه تنها به سود ساختمان بلکه به سود خیابان هم بود. چرا که خیابان پیش از این توسط یک دیوار بزرگ غیرشفاف کنار زده شده‌بود و حالا سه بازشوی بزرگ به عابرین این امکان را می‌دهد که به فضای داخلی تا میدان وسط ساختمان بنگرند. دیوارهای صلب تغییر یافتند و بازشوهای بزرگی از چوب و شیشه‌های امنیتی تماما شفاف در آن‌ها تعبیه شد.

رویه عملکردی جدید موقعیت راه‌پله را به موقعیتی مرکزی‌تر در ضلع عقبی ساختمان تغییر داد. ارتباط میان طبقات با ساخت یک راه‌پله از بتن پیش‌تنیده و منطبق بر یک گشایش جدید- که توسط قطع یک چهارم سقف طاق ضربی حاصل شد- تامین شد. حفره راه‌پله اولیه با شیشه باربر پوشانده‌شد،  تبدیل به یک پنجره سقفی برای زیرزمین شد و به این ترتیب نور طبیعی به زیرزمین راه یافت. با آزاد کردن پاسیو از راه‌پله خروج اضطراری آتش، بخش مرکزی به فضایی با ارتفاع دوطبقه بدل گشت که تبدیل به ریه‌های پروژه گردید.

دسترسی به فروشگاه از حالت مرکزی خارج شد و با قراردادن فروشگاه در عمومی‌ترین ضلع فضای تجاری ورودی اصلی از سمت میدان حفظ شد. دسترسی دوم در ضلع خیابان و در انتهای دیگر طبقه همکف قرار گرفت تا با استودیوی طراحی و اتاق عرضه در ارتباط باشد.

این پروژه همچنین کاهش فضای اشغال شده توسط نیم‌طبقه‌ها را -که موجب هدر فضا می‌شدند- مد نظر داشت. یک سطح کوچکتر در قسمت اتاق عرضه حفظ شد که از طریق راه‌پله جدید بتنی قابل دسترسی است. این راه‌پله دارای زبان ساختاری مشابه با راه‌پله اصلی است.

بازسازی و طراحی فروشگاه تجاری بیتس
بازسازی و طراحی فروشگاه تجاری بیتس

مداخلات فضایی در «بیتس» ارتباط میان فروشگاه و خیابان را بهبود می‌بخشد، تا حد امکان نور طبیعی بیشتری را وارد فضایی می‌کند که در راستای فلسفه برند تازه سکنی گزیده در این فضا، اصالت و مصالح راحت را با عرف ساختمان‌سازی اوایل قرن بیست آمیخته‌است.

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

http://www.archdaily.com/867158/beats-nook-architects-plus-byn-studio