بازسازی هتل کپسولی در توکیو / شرکت معماری Schemata

طراحی داخلی و بازسازی هتل کپسولی | پویانو

بازسازی هتل کپسولی در توکیو / شرکت معماری Schemata

استودیوی معماری معمار ژاپنی، “جو ناگاساکا” (Jo Nagasaka) یک هتل کپسولی را در توکیو از طریق کنار هم قرار دادن کابین‌های قدیمی خواب با مجموعه‌ای از سوناهای چوبی بازسازی کرده‌است. گروه معماری “اسکیماتا” (Schemata) همه‌چیز را در بازسازی هتل کپسولی هشت طبقه “شیبویا” تغییر داد، بجز خود کپسول‌ها را. نتیجه کار، یک طراحی داخلی است که در آن معماری معاصر، نازک‌کاری مختصر و جزییات به سبک رترو با هم ترکیب شده‌اند.
طراحی داخلی و بازسازی هتل کپسولی | پویانو
این پروژه با هدف ابداع مجدد یک تیپ مناسب از هتل برای قرن بیست و یکم، توسط Nine Hours، یک برند هتل که تعدادی هتل‌های کپسولی جدید را در ژاپن راه‌اندازی کرده تصمیم‌گیری شد. تا بحال این برند هتل تنها هتل‌های جدید ساخته‌بود و این پروژه اولین پروژه بازسازی است که انجام می‌دهد.

چالش تیم اسکیماتا خلق فضای داخلی‌ای بود که با تصویر این برند همخوانی داشته‌باشد -و این هدفی بود که دستیابی به آن در یک پروژه بازسازی در مقایسه با ساخت یک هتل از ابتدا، بسیار دشوارتر است.

تیم اسکیماتا از طریق بکار بردن رنگ‌ها و مصالحی که به عقیده‌شان می‌توانست تا جای ممکن مکمل کپسول‌های قدیمی باشد، به این چالش پاسخ داد. از جمله آن می‌توان به کف پوشیده شده با کفپوش تیره، کمدهای ساخته شده از چوب چندلا، پلاستیک FRP و مبلمان ساده اشاره نمود.

تیم طراحی گفت: “در این طراحی، هدف ما ریشه‌کن کردن تصورات رایجی بود که نسبت به هتل‌های کپسولی قدیمی وجود داشت. این کار را از طریق تغییر در فضای داخلی و اطراف آن بدون آن که در حضور کپسول‌ها تغییری ایجاد شود، انجام دادیم.”

“حل مساله رنگ کپسول‌های موجود -یک رنگ بژ از مد افتاده که یادآور دوره طراحی رترو بود- بسیار سخت بود، اما ما تعمدا از آن بعنوان رنگ پایه فضای داخلی استفاده کردیم تا احساسی را که کپسول‌های موجود در مردم ایجاد می‌کنند تغییر دهیم.”

طراحی داخلی و بازسازی هتل کپسولی | پویانو

بزرگترین تغییری که به فضای داخلی اعمال شد افزودن سوناها در طبقات اول و هفتم بود، و هتل نیز به همین دلیل به نام Do-C یا C° نامگذاری شد.
طبق اظهارات تیم اسکیماتا، هدف، بازی با این کلیشه است که هتل‌های کپسولی قدیمی مانند سونا بنظر می‌رسند.

طراحی داخلی و بازسازی هتل کپسولی | پویانو

تیم معماری افزود :”در ژاپن، مردم اغلب تحت تاثیر کلیشه‌ها هتل‌های کپسولی را بخاطر سبک سنتی این هتل‌ها در گذشته، با سونا پیوند می‌دهند.”

“هتل اولیه در واقع اصلا سونا نداشت، اما ما تعمدا آن تصویر کلیشه‌ای را افزودن سونا به این هتل بازتولید کردیم و در عین حال اثرگذاری متداول آن را خنثی کردیم تا تلفیقی قوی از کپسول‌ها و سوناها معرف هویت این هتل باشند.”

طراحی داخلی و بازسازی هتل کپسولی | پویانو

“هتل‌های کپسولی” بعد از آن که اولین آن‌ها در اواخر دهه ۱۹۷۰ در اوساکا ایجاد شد تبدیل به یک پدیده مرسوم در ژاپن شدند.

به طور سنتی، کپسول‌ها از پلاستیک‌های مدولار یا فایبرگلاس ساخته می‌شدند و با این هدف طراحی می‌شدند که برای افرادی که تمکن مالی حضور در هتل‌های مرسوم را ندارند، گزینه‌ای ارزان را ارائه دهند. اما بطور فزاینده‌ای محبوب شدند و این محبوبیت سبب ظهور شماری از انواع پیشرفته‌تر آن گشت.

مجموعه هتل‌های Nine Hours خود را ابزاری معرفی کرد که طراحی شده تا آزادی بیشتری به میهمانانش در سرتاسر جهان ببخشد.

این برند هتل به مسافران امکان توقف‌های کوتاه‌مدت ولو به میزان یک ساعت را می‌دهد و پذیرش آن در هر ساعتی از روز انجلم می‌گیرد.

بازسازی هتل کپسولی Do-C یکی از معدود پروژه‌های هتل است که گروه معماری اسکیماتا روی آن کار کرده‌است، علاوه بر هتل‌های موقت “هاپا” که ساخت آن را در سال ۲۰۰۹ به اتمام رساند.

این استودیو که توسط “جو ناگاساکا” در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد، اغلب اوقات روی پروژه‌های مسکونی و فروشگاهی کار می‌کند، که از میان آن‌ها می‌توان به کافی‌شاپ “بلو بتل” و فروشگاه عینک‌فروشی “جینز” اشاره نمود.

 

 

 

 

بازسازی هتل کپسولی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen