بازسازی مرکز دندانپزشکی ایمپلنت/ گروه معماران Pedra Silva

بازسازی مرکز دندانپزشکی ایمپلنت/ گروه معماران Pedra Silva

2

از گروه معماری Pedra Silva دعوت به عمل آمد تا در یکی از خیابان‌های اعیان نشین و تجاری سیدنی، یک کلینیک دندانپزشکی را به شکلی هنرمندانه طراحی کنند. فضای موجود و مختصری که کارفرمای این ساختمان در اختیار طراحان گذاشته بود، چالش‌هایی را در پیش روی آنان قرار داد و منجر به نیاز بیشتر به برنامه‌ریزی در طراحی گردید. خلق زیبایی در طراحی ممکن است با افزودن لایه‌ای تزئینی و اضافی به بنا، اشتباه گرفته شود، اما در این پروژه طراحی و ساخت فضایی زیبا، پاسخی روشن برای رفع مشکلات موجود بوده است.

معماران: گروه معماران پدرا سیلوا (Pedra Silva)

مکان پروژه: استرالیا

مساحت: 402 مترمربع

سال ساخت پروژه: 2014

 

1 3

در این مورد خاص کارفرما درخواست کرده بود تا دو پذیرش با دو ورودی مجزا در نظر گرفته شود که بتوانند به طور جداگانه عمل کرده و درعین حال احساس وسعت مکان و ارتباط رهگذران با این ساختمان را از بین نبرند. در وسط همین فضا ستونی سازه‌ای وجود داشت که تمامی تلاش‌ها برای ترکیب آن با طراحی داخلی را تحت تاثیر قرار می‌داد و انجام این کار به آسانی ممکن نبود. اما راه‌حلی مختصر و هوشمندانه گویی این ستون را به کلی ناپدید کرد.

 

 (پلان طبقات)
(پلان طبقات)

برای دست یافتن به این هدف عنصری چوبی و مجسمه مانند طراحی شد که مانند یک فیلتر میان دو فضای پذیرش عمل می‌کند. این عنصر چوبی دارای کارکردی دوگانه است: در عین اینکه جدا کننده دو فضای مجزا برای پذیرش است، امکان برقراری ارتباط بصری مختصری را نیز میان آن‌ها فراهم می‌کند و با استفاده از آن گویی ستون بتنی از درون فضا محو شده است. این عنصر از تخته‌های چوبی معلقی ساخته شده است که با تکه‌هایی باریک شروع می‌شوند و به مرور ضخیم‌تر می‌شوند تا ستون بتنی موجود را در بر گیرند. این عنصر پاسخی منطقی به نیازهای کلینیک بود که به ویژگی غالبی در آن تبدیل شد و عملکردی مانند یک مولد فضا داشت و بر سقف و سایر عناصر ساختمان تاثیر گذاشت.

 

5

دسترسی عموم به این کلینیک از طریق خیابان آرچر صورت می‌گیرد و مراجعه کنندگان پس از ورود به سوی میز پذیرش و سالن انتظار مورد نظرشان هدایت می‌شوند. دو سالن، فضاهای انتظار این کلینیک را شکل می‌دهند که یکی از آن‌ها به دندانپزشکی عمومی اختصاص دارد و دیگری مختص جراحی ایمپلنت دندان است.

 

(مقطع)
(مقطع)

فضای باقی مانده این کلینیک در طرفین یک راهرو مرکزی چیده شده اند که از مجاورت فضای پذیرش شروع می‌شود و تمامی بخش‌های پیچیده‌ی کلینیک دندانپزشکی را به یکدیگر متصل می‌کند، از فضاهای معاینه گرفته تا اتاق‌های جراحی، فضاهای مشتریان و فضاهای تکنیکی و فنی. در میان این راهرو هسته‌ای مرکزی و شفاف وجود دارد که از شیشه ساخته شده است و امکان نفوذ نور خورشید را به فضاهای داخلی فراهم می‌کند.

 

7

در بخش انتهایی کلینیک اتاق عمل جراحی اصلی وجود دارد که عمل‌های جراحی پیشرفته دهان در آن انجام می‌شوند. کارفرمای این کلینیک مرجعی ملی در زمینه سلامت دندان است و بر اساس خواسته او این فضا میبایست به شکلی طراحی میشد که امکان انجام فرآیندهای پیچیده مربوط به آن و دیده شدن این فرآیندها و به اشتراک گذاری دانش و تجربه به راحتی ممکن گردد . در راستای این نیاز اتاقی مختص مشاهده و رصد عملیات درمانی در ارتفاعی بالاتر ساخته شد که پنجره‌ای بزرگ رو به اتاق جراحی دارد و پزشکان میهمان می‌توانند با استفاده از دوربین فرآیندهای جراحی را بر روی صفحه‌ای بزرگ مشاهده کنند.

 

 

8

 

به طور خلاصه این کلینیک فضایی است که فرایندهایی پیچیده در آن انجام می‌شوند و تلاش ما بر این بوده است تا فضایی مناسب و متناظر با این ویژگی را خلق کنیم که بتواند با این سطح از پیچیدگی ارتباط برقرار کند و تاثیری مثبت و ماندگار بر بیمارانی بگذارد که از آن استفاده می‌کنند.

 

9
10

منبع: archdaily

گرداوری و ترجمه در تحریریه پویانو|علمی