بازسازی داخلی آپارتمان کم نور در بارسلونا با هدف افزایش نفوذ نور

بازسازی داخلی آپارتمان کم نور در بارسلونا با هدف افزایش نفوذ نور

بازسازی داخلی آپارتمان کم نور : معماران اسپانیایی، «آدریان الیزالده» و «کلارا اوکانا» دیوارهای داخلی این آپارتمان در بارسلونا را تخریب نمودند تا با حفظ پلان آزاد، ترکیب‌بندی‌ جدیدی برای این آپارتمان در محله «ایگزامپل» ارائه دهند، و برای پوشش سطوح اتاق‌های سرشار از نور آن از ورقه‌های چوبی با توناژ گرم استفاده نمودند.

هدف از بازسازی این آپارتمان شصت‌وپنج مترمربعی در خیابان «کمت‌بورل» افزایش نفوذ نور طبیعی به ساختمان از ردیفی از پنجره‌هایی تمام‌قد در یکی از اضلاع آپارتمان بود.

جریان خطی حاصل از چیدمان جدید فضاها به صورت پلان آزاد، متضمن آن است که نور طبیعی از سالن به آشپزخانه و سپس از آشپزخانه به اتاق خواب در پشت آپارتمان نفوذ کند.

 

بازشوهای جدیدی در دیوارهای باربر ساختمان تعبیه شدند که سه فضای جدید را تعریف کردند –یک اتاق نشیمن، آشپزخانه و فضای غذاخوری، و یک اتاق خواب و حمام- و با آشکار بودن تیرهای تیپ I در دیوارها مورد تاکید قرار گرفتند.

الیزالده و اوکانا که استودیوی EO Arquitectura را در بارسلونا اداره می‌نمایند در ارتباط با وضعیت اولیه این آپارتمان گفتند: «در ابتدا، آپارتمان به علت تفکیک افراطی اتاق‌ها بسیار تاریک بود»

 

آن‌ها در ادامه افزودند: «پاسیو بسیار باریک بود و نور بسیار کمی دریافت می‌کرد. به استثنای دو اتاقی که در جوار نمای اصلی قرار داشتند، باقی قسمت‌های آپارتمان به سختی از نور طبیعی بهره‌مند می‌شد.» «هدف اصلی، رسیدن به حداکثر میزان ممکن نور طبیعی در آپارتمان بود. ما پخش فضاها را ساده کردیم تا به فضاهایی بزرگ و باز برسیم که نور را پخش می‌کنند.»

قسمت‌های بازسازی شده و بخش‌های دست‌نخورده بطور یکسان با رنگ سفید رنگ‌آمیزی شدند. تیرهای نمایان و سقف نیز بطور مشابه رنگ‌آمیزی شدند.

 

آپارتمان‌های این شهر برای کاشی‌های منقش و استادانه‌شان معروف اند، اما الیزالده و اوکانا، دیوارهای سفید گچی را با کمدهای دیواری و کفپوش‌های چوبی همراه نمودند. تنها مساحت محدودی از کف آشپزخانه و حمام به کاشی‌های نقش‌دار مزین شد.

بازسازی داخلی آپارتمان کم نوردر مورد رنگ‌آمیزی آپارتمان معماران چنین اظهار داشتند: «هم مصالح سنتی و هم مصالح فنی با رنگ سفید رنگ‌آمیزی شدند تا نور طبیعی را کمتر جذب نمایند و به آپارتمان اتمسفری همگن و بی‌زمان ببخشند.»

 

الیزالده در زمان دانشجویی آپارتمانی دیگر را در محله ایگزامپل با استفاده از درب‌های کشویی برای تفکیک فضاها نوسازی نمود. این منطقه که مجاور بافت قدیمی شهر است شاهد مقدار قابل توجهی از بازسازی‌ها در سال‌های اخیر بوده‌است.

پیش‌تر در 2017، استودیوی Bonba یک دفتر را در همین محله بازسازی نموده‌بود تا به آپارتمانی دوخوابه با سقف طاق‌ضربی و سطوح چندرنگ تبدیل نماید. در حالیکه یک سال پیش از آن در همین محله که بطور سنتی آپارتمان‌هایی کوچک دارد، گروه معماری Nook با استفاده از چیدمان دقیق و حساب‌شده آینه‌هایی در یک آپارتمان برای بزرگ‌تر بنظر رسیدنش آن را نوسازی نمودند.

 

 

 

بازسازی داخلی آپارتمان کم نور

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen