بازسازی خانه آجری سال 1970 در ملبورن به سبک معاصر

بازسازی خانه آجری سال 1970 در ملبورن به سبک معاصر

بازسازی خانه آجری ؛ معماران تیم معماری Inbetween یک نوسازی به سبک مدرن را برای خانه ای متعلق به سال 1970 در ملبورن استرالیا طراحی کرده اند که خانه ای است متعلق به یک خانواده پنج نفره که درواقع خانه اصلی را گسترش داده اند.

 

نگاهی می اندازیم به ظاهر خانه قبل از نوسازی. در جلوی خانه یک بالکن کوچک وجود داشت که به ایوان جلویی خانه متصل بود و متاسفانه همین عامل سبب شده بود که پرده های پنجره سالن نشیمن اصلی برای حفظ حریم فضای داخلی خانه همیشه بسته باشند و بنابراین چشم انداز پارک را نیز مسدود می کردند.

در این جا نیز عکس هایی از خانه پس از نوسازی می باشد. آجرهایی که در زمان تخریب خانه جمع آوری شدند، برای آجرکاری پر و خالی ورودی خانه مورد استفاده قرار گرفتند که باعث ایجا حریم برای خانه شده است و دید به داخل را از خیابان مسدود کرده است.

داخل خانه، فضای داخلی که توسط Aldona Pajdak طراحی شده است، دیزاینی مدرن و روشن و چندین فضای انعطاف پذیر دارد که فضایی ایده آل هم برای بچه ها و هم بزرگسالان می باشد و هرکدام می توانند آن را مخصوص خودشان خلق کنند.

در فضای ورودی خانه و در سراسر خانه یک نورگیر سقفی وجود دارد که دقیقا در بالای در جلویی خانه قرار گرفته است و فضا را با نور طبیعی پر می کند.

در طبقه اصلی خانه یک سازه مرکزی با روکشی از چوب قرار گرفته است که شامل درهای کشویی به رنگ مشکی مات می باشد که اتاق های مختلفی را درون خود جای داده است، مانند یک حمام و یک رختکن.

در سمت چپ ورودی خانه، سالن نشیمن قرار دارد که منظره ای کامل از پارک آن طرف خیابان دارد. بالکن طبقه که هم فضای نشیمن و هم سالن ناهارخوری را با نور طبیعی روشن می کند، توسط درهای کشویی شیشه ای قابل دسترسی می باشد.

بازسازی خانه آجری
بازسازی خانه آجری

در فضای ناهارخوری، میز و صندلی ناهارخوری که از جنس چوبی روشن می باشد، با دیوار چوبی یک طرف اتاق هماهنگی دارد و یک میز کنار دیواری سیاه رنگ با دستگیره های چوبی نیز در اتاق وجود دارد که فضای ذخیره زیادی را ایجاد کرده است و همچنین جایی است برای به نمایش گذاشتن وسایل تزیینی.

یک در کشویی سیاه رنگ دیگر نیز انباری را پنهان کرده است که بین سالن غذاخوری و آشپزخانه قرار دارد.

در آشپزخانه، نورگیر دیگری در بالای کانترهای سفیدرنگ و کابینت های چوبی وجود دارد که فضا را روشن نگه می دارد. زمین طوسی رنگ و طرح دار فضا نیز به آن جذابیت بیشتری داده است. از طرف دیگر هواکشی که در بالای گاز قرار گرفته است، رنگ سفید دارد و با دیوار پشتش کاملا ادغام شده است.

درست در کنار آشپزخانه و در انتهای سازه چوبی، کابینت های دیواری و قفسه های باز بیشتری وجود دارد که برای نگهداری ظروف اضافه و یا حتی به عنوان جایی برای نگهداری و درست کردن قهوه مناسب می باشد.

در کنار آشپزخانه یک اتاق برای تفریح و سرگرمی در نظر گرفته شده است که دسترسی مستقیم به حیاط خلوت دارد. میزهای صاف این فضا دیوار سازه مرکزی را پوشانده است و همچنین موزاییک های آشپزخانه تا داخل این فضا ادامه پیدا کرده اند.

در کنار این اتاق، اتاق لباسشویی مجهزی قرار دارد. کابینت های سیاه رنگ مات کنتراستی قوی را با کاشی های طوسی رنگ و رویه های سفید رنگ کابینت ها ایجاد کرده است. یک قسمت نیز برای آویزان کردن لباس ها جهت خشک شدن وجود دارد و همچنین یک سینک که تمیز کردن و آبکشی را لباس ها را آسان کرده است.

در جلوی خانه و در سمت راست ورودی، یک فضای کتابخانه یا کافه خانگی وجود دارد. یک در کشویی سفید رنگ برای فضا تعبیه شده است و یک میز متصل به دیوار و چندین قفسه نیز وجود دارد که فضا را برای کار کردن و یا مطالعه کردن آماده کرده است. یک پنجره کشویی بزرگ نیز وجود دارد که از روی نیمکت چوبی کنار آن از منظره بیرون لذت برد.

در کنار کتابخانه اتاق تلویزیون قرار گرفته است. از آنجایی که این اتاق در طرح اصلی خانه نیز سطحی جدا شده داشته است، طراحان روی این سطح کار کردند و یک میز تلویزیون خلق کردند. این فضا پشت یک در بزرگ کشویی پنهان می شود و بچه ها می توانند برای تماشای تلویزیون در را ببندند بنابراین فضایی بسته ایجاد می شود که بچه ها می توانند در آن از تماشای برنامه شان لذت ببرند، در حالی که والدینشان در فضای نشیمن اصلی خانه، از آرامش و سکوت لذت می برند.

در کنار اتاق تلویزیون پله هایی قرار دارند که به طبقه بالایی خانه راه دارند. این راه پله چوبی سفید با قفسه هایی سفارشی پوشیده شده است برای به نمایش گذاشتن وسایل شخصی، از طرف دیگر نورگیر بالای راه پله نیز مقدار زیادی نور طبیعی را وارد فضا می کند.

بازسازی خانه آجری
بازسازی خانه آجری

در بالای پله ها فضایی کوچک قرار گرفته است که به بالکن بالایی خانه راه دارد. یک نیمکت چوبی کوچک هم وجود دارد که هم به عنوان یک پله و هم به عنوان یک مکان آرام برای استراحت کردن و نگاه کردن به منظره پارک کاربرد دارد.

طبقه بالای خانه شامل اتاق خواب ها می شود. اتاق خواب اصلی خانه یک رختکن بزرگ دارد که پشت یک در کشویی بزرگ قرار گرفته است.

بازسازی خانه آجری
بازسازی خانه آجری

داخل رختکن اتاق خواب اصلی، حمام اتاق قرار دارد؛ یک کابینت چوبی با رنگی روشن و گیاهانی که در فضای آن وجود دارند، حسی طبیعی را در این فضای سفید و طوسی ایجاد کرده اند.

یکی دیگر از اتاق خواب ها به عنوان اتاق بچه ها طراحی شده است که یک میز چوبی کوچک دارد که مقابل پنجره قرار داده شده است و برای رویاپردازی های کودکانه کاملا مناسب می باشد. کمد های سفید رنگ با ارتفاع کف تا سقف، همان دستگیره های گرد چوبی را دارند که در سراسر طبقه اصلی دیده می شود.

بازسازی خانه آجری
بازسازی خانه آجری

 

 

تحریریه پویانو: جعفری

منبع : contemporist