بازسازی آپارتمانی در مجموعه هبیتات 67 موشه صفدی

بازسازی آپارتمانی در مجموعه هبیتات 67 موشه صفدی

بازسازی آپارتمانی در مجموعه هبیتات 67 موشه صفدی ؛ ای‌ام آرکیتکچر EMarchitecture استودیوی طراحی در کاناداست که یکی از خانه‌های مجموعه هبیتات 67 را نوسازی نموده‌است.

هبیتات 67مجموعه‌ای شاخص به سبک بروتالیسم در مونترال است که توسط موشه صفدی طراحی شده و امسال پنجاه‌سالگی‌اش را جشن می‌گیرد.

این آپارتمان دو طبقه توسط ماریا روسا دی لویا –معمار ای‌ام آرکیتکچر- پیاده‌سازی شده‌است. این معمار همکاری نزدیکی با مشتریان این پروژه داشته، چرا که این دو شخص یعنی بایرون پیرت و استفان ویزگربر میزان اهمیت این پروژه را درک کرده و اهمیت زیادی برای آن قائل بودند.

ماریا روسا اظهار می‌کند:«وقتی که آن‌ها این خانه را خریداری نمودند، مخروبه بوده و تنها بدنه‌های باقی مانده بود. بنابراین آن‌ها این امکان را داشتند که یک فضای داخلی جدید را در آن طراحی نمایند.»

سقف بتنی تنها ویژگی داخلی بود که از طراحی اولیه موشه صفدی باقی مانده‌بود. این طراحی در اکسپوی جهانی 1967 در مونترال به عنوان تجربه‌ای در خانه‌سازی مدولار ارائه شد.

این مجموعه دوازده طبقه با مجموع 354 مکعب روی هم انباشته شده بتنی، شامل 158 واحد مسکونی بود که به‌عنوان مثالی از سبک بروتالیسم در معماری شناخته می‌شد.

در سال 2014 صفدی در یک مصاحبه به مناسبت دریافت مدال طلای 2015AIA چگونگی استقاده‌اش از لگو را در طراحی این خانه‌سازی پیشگامانه تشریح کرد.

این خانه که توسط ای‌ام آرکیتکچر نوسازی شد، متشکل از دو طبقه است. طبقه بالاتر شامل یک اتاق نشیمن می‌باشد که رو به آشپزخانه پایین گشوده شده و از طریق پله‌های بدون پاخور قابل دسترسی است.

طبقه همکف شامل آشپزخانه، اتاق خواب و یک دفتر است که می‌تواند تبدیل به یک اتاق خواب دیگر شود.

به گفته طراح،«این آپارتمان به نحوی طراحی شده که به ساختار مکعبی اولیه ساختمان احترام بگذارد، در عین آن که جریانی بدون مرز را در اتاق‌های تخصیص داده شده به فعالیت‌های گوناگون برقرار سازد».

 

این خانه علاوه بر این دارای یک تراس گرانقیمت است که از طریق آشپزخانه، اتاق خواب و اتاق نشیمن قابل دسترسی است.

مجموعه هبیتات 67 برای همین فضاهای خارجی معروف است، که از چینش ظاهرا اتفاقی مکعب‌های روی هم انباشته‌شده شکل گرفته‌است.

 

در سال 2014 یک سولاریوم به تراس آپارتمان افزوده‌شد که یک فضای غذاخوری دوم را به فضای خانه افزود. این فضا همچنان در زمستان‌های سرد مونترال قابل استفاده است.

بازسازی آپارتمانی در مجموعه هبیتات 67 موشه صفدی
بازسازی آپارتمانی در مجموعه هبیتات 67 موشه صفدی

در پیکربندی مجدد ترکیب خانه، طراحی حول محور آشپزخانه شکل می‌گیرد، تا فضایی اجتماعی و عملکردی را ایجاد نماید.

 

صاحبان خانه معتقدند:« رابطه آپارتمان استوار بر فضای دوطبقه آشپزخانه است».«پنجره‌های کف تا سقف مناظر ویژ‌ه‌ای را از بندر قدیمی و خود ساختمان هبیتات ارائه می‌دهند».

نازک‌کاری فضای داخلی شامل کفپوش‌های چوبی روشن با الگو تیغ ماهی در کنار مرمر تیره دیوارهای تاکیدی می‌باشد.

 

این خانه هم‌اکنون برای فروش به بنگاه معاملات ملکی Engel & Volkers سپرده شده‌است و قیمت تعیین شده فعلی برای آن 1.3 میلیون دلار است.

بازسازی آپارتمانی در مجموعه هبیتات 67 موشه صفدی
بازسازی آپارتمانی در مجموعه هبیتات 67 موشه صفدی

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen