باریکه طلایی رنگ در طراحی داخلی آپارتمان یک موسیقیدان در مونترال

باریکه طلایی رنگ در طراحی داخلی آپارتمان یک موسیقیدان در مونترال

باریکه طلایی رنگ : معمار کانادایی، «جین ورویل» در این خانه که برای یک موسیقیدان طراحی نموده، مینیمالیسم را با هنرهای نمایشی ادغام کرده‌است. ویژگی‌های طراحی او شامل دیوارهای برنجی، تیر‌های خام و نمایان بتنی و سرویس تماما مرمری و سفید می‌باشد.

این خانه که In 3 نامیده شده‌است، حاصل تبدیل یک آپارتمان 160 مترمربعی به خانه ‌ای برای یک آهنگساز است. ورویل که صاحب یک استودیو به نام خود در مونترال است، از طریق یک طراحی مینیمالیستی به دنبال وفور و شکستن الگوهای معمول در طراحی خانه بود.

معمار این پروژه که در تصاویر با ردای بلند و مشکی رنگی ظاهر شده، درباره این پروژه می‌گوید: «برای آن که نیازهای روزمره یک انسان در این خانه تامین شود و در عین حال فضای کاری ایجاد شود که موجب تقویت تمرکز این استاد موسیقی شود، فضای خالی خانه به طرزی ماهرانه عملکردها را در سلسله‌ای از حجم‌های مجسمه‌ای پنهان می‌کند.».

ورویل از مصالح محدودی برای خلق مجموعه‌ای از اتاق‌هایی با ویژگی‌های نامعمول و در عین حال نمایشی استفاده نمود که می‌توانند به شکل اجراهایی هنری تفسیر شوند. صفحات برنجی که در سرتاسر آپارتمان و از کف تا سقف دیده می‌شوند، عنصری غالب و وحدت‌بخش در طراحی هستند.

ورویل نقش مصالح در طراحی را چنین وصف کرد: «رنگ خاکستری مصالح خام باعث ایجاد یک هویت حجمی واحد می‌شود که یک بدنه بزرگ طلایی رنگ به آن رسوخ کرده و گسترش یافته تا سلسله مراتب فضاها را از بین ببرد.» «این نوار طلایی رنگ که مانند واحدهای انباری عمل می‌کند، با ارائه تصاویری که به سمت انتزاع پیش می‌روند، فضا را به بخش‌هایی با بازدهی بالا تقسیم می‌کند.»

در بخش نشیمن و آشپزخانه که دارای پلان‌های آزاد هستند، عرشه‌ها و تیرهای سازه‌ای سقف به شکل نمایان و بدون پوشش باقی مانده‌اند. لوله‌ها و داکت‌ها نیز نمایان اند و حس و حالی صنعتی را در فضا حاکم می‌سازند. برای کفپوش از روکش چوبی رنگ شده به رنگ خاکستری استفاده شده‌است.

در آشپزخانه، کابینت ها و رویه‌های تماما سفید با صفحات برنجی دیوارها که فضای انباری و لوازم را مخفی می‌کنند، تضاد برقرار می‌کند. چراغ‌های LED با کابل‌هایی باریک از سقف آویخته شده‌اند و نوعی احساس شناوری در فضا ایجاد می‌کنند. در سرتاسر آپارتمان، ورویل از نور برای افزایش کاراکتر نمایشی فضا استفاده کرده‌است.

ورویل در ادامه افزود: «نحوه توزیع نور در فضا حس و حالی مرموز ایجاد می‌کند و به نمایشی بودن آن می‌افزاید.»

آشپزخانه رو به یک اتاق نشیمن کوچک قرار دارد که در آن یک مبل سبزرنگ و یک پیانوی مشکی بزرگ قرار دارد. پرده‌های خاکستری رنگ نیز پوشاندن پنجره‌ها را بر عهده دارند.

آن طور که معمار توصیف می‌کند، تضاد قوی میان بتن، برنج طلایی‌رنگ فاخر و درخشندگی بی‌نظیر سنگ‌های سفید، یک کاراکتر معدنی خلق می‌کند که در کنار حضور یک پیانو، حس وفور را تقویت می‌کند.

باریکه طلایی رنگدر حمام، دیوارها، سقف و کف با کاشی‌های مرمر سفید پوشانده شده‌اند. آینه‌ها و نوارهای باریک LED برای درخشان‌تر کردن این فضاهای تماما سفید بکار رفته‌اند. ورویل در سرتاسر آپارتمان به دنبال خلق محیطی تاثیرگذار و ماهرانه بوده که با ادراک فضایی بازی کند.

سرگردانی در این فضای تمیز و خالص، در عین رسا بودنی نامعمول، حس‌هایی ایجاد می‌کند که ادراک فضایی را محو می‌کنند تا به طرح مجسمه‌ای یک پیچیدگی مفرط برسند.

آپارتمان IN 3 سومین پروژه از مجموعه‌ای سه‌بخشی است که توسط گروه معماری جین ورویل انجام شده‌است و هنر، معماری و زندگی خانگی را با هم تلفیق می‌کند. پروژه اول شامل تبدیل یک انبار به حیاط خلوتی در یک استودیوی مینیمالیستی بود، و دومین پروژه خلق آپارتمانی سیاه و سفید را شامل می‌شد که چشم را تحت تاثیر قرار می‌داد.

 

 

 

باریکه طلایی رنگ

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen