انواع کاغذ دیواری در دکوراسیون : معمارانه انتخاب کنید!

انواع کاغذدیواری در دکوراسیون داخلی

انواع کاغذ دیواری در دکوراسیون : معمارانه انتخاب کنید!

کاغذ دیواری در معماری فضاهای داخلی، یک انتخاب تثبیت شده است. همه کسانی که کاغذ دیواری را به عنوان پوشش دیوارهای فضای مورد نظر خود ترجیح می دهند، کم و بیش با خصوصیات این متریال آشنایی دارند. با این حال، یک انتخاب درست فقط با داشتن دید کلی نسبت به این قضیه قابل دستیابی نیست. برای این که بتوانید کاغذ دیواری مناسب را از میان این همه گزینه و برند و مدل پیدا کنید، باید ابتدا با انواع آن ها آشنایی داشته باشید. پویانو با معرفی و عرضه انواع کاغذ دیواری موجود و شرح خصوصیات هر یک از آن ها به شما خواهد گفت که چگونه گزینه مناسب را تشخیص دهید و در یک کلام، معمارانه انتخاب کنید!

کاغذ دیواری چیست؟

کاغذ دیواری چیست؟

کاغذ دیواری، پوشش تزیینی است که برای پوشش دادن سطوح دیوارهای داخلی در فضاهای دارای کاربری های گوناگون به کار می رود و جنبه زیبایی شناختی در طراحی داخلی دارد. این نوع پوشش بیشتر به صورت رول یا به صورت متری فروخته می‌شود و با چسباندن روی دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذ دیواری ها می‌توانند ساده یا به صورت بافته‌شده یا دارای الگوهای گرافیکی باشند. با توجه به این چه نوعی از کاغذ دیواری مورد استفاده قرار می گیرد، روش نصب و نگهداری متفاوت خواهد بود.

انواع کاغذ دیواری در دکوراسیون

کاغذ دیواری سنتی Traditional Wallpaper

یکی از شناخته شده ترین انواع کاغذ دیواری که در دو نوع ساده و دوبل وجود دارد، کاغذ دیواری تردیشنال است. نوع ساده این کاغذ دیواری تک لایه است و نوع دوبل آن دو لایه دارد. بیش تر کاغذ دیواری های تردیشنال از جنس سلولز هستند. این کاغذ دیواری ها تقریبا در هر فروشگاه مربوط به محصولات دکوری یافت می شوند و معمولا قیمت مناسبی نیز دارند. البته باید گفت که این انواع کاغذ دیواری در برابر نور خورشید رنگ خود را از دست می دهند و قابل شستشو هم نیستند. کاربرد این کاغذ دیواری ها در اتاق خواب و اتاق غذاخوری بیش تر است.

کاغذ دیواری سنتی Traditional Wallpaper

 کاغذ دیواری وینیل Vinyl Wallpaper

کاغذ دیواری های وینیل هم بسیار معروف هستند. این کاغذ دیواری ها یک لایه زیرین، یک لایه فیبر یا کاغذ در میان و یک لایه پوشش نهایی دارند. کاغذ دیواری های وینیل در مقابل نور مقاوم می باشند، قابل شستشو هستند و دوام زیادی نیز دارند؛ به این صورت که می توانید تا سال ها از آن ها استفاده کنید. این کاغذ دیواری ها در انواع طرح ها و رنگ ها قابل تهیه هستند و حتی می توانند بافت متریال های مختلف را نیز به نمایش بگذارند. عیب این کاغذ دیواری ها مضراتی است که به خاطر مصنوعی بودن مواد به کار رفته در تولید آن ها وجود دارد.

 کاغذ دیواری وینیل Vinyl Wallpaper

کاغذ دیواری برجسته Embossed Wallpaper

نوع دیگری از انواع کاغذ دیواری وجود دارند که با نام کاغذ دیواری برجسته شناخته می شوند. این کاغذ دیواری ها همان طور که از اسم شان نیز پیداست، دارای نقوشی هستند که برجستگی مشخص داشته و باعث ایجاد بافت می شوند. به کمک این کاغذ دیواری های جذاب می توان یک دیوار ساده را به یک عنصر خیره کننده تبدیل کرد. همچنین به واسطه همین برجستگی هایی که جلب توجه می کنند، می توان عیوب دیوار را پوشاند. تنها عیب این کاغذ دیواری ها این است که نصب و جداسازی آن ها کمی دشوار بوده و از هر کسی بر نمی آید.

کاغذ دیواری برجسته Embossed Wallpaper

کاغذ دیواری مایع Liquid Wallpaper

شاید برای تان جالب باشد که بدانید انواعی از کاغذ دیواری با نام کاغذ دیواری مایع نیز وجود دارند. این کاغذ دیواری ها که برخلاف موارد مذکور زیاد شناخته شده نیستند از سلولز و فیبر نخی ساخته می شوند و به این خاطر با نام مایع شناخته شده اند که به صورت مایع اجرا می شوند. مزیت این کاغذ دیواری ها این است که مثل انواع وینیل دارای ماهیت مصنوعی و سمی نیستند، به سادگی نصب می شوند، قابلیت ترمیم در یک بخش خاص را دارند، به عنوان عایق عمل می کنند و آنتی استاتیک هستند. البته به خاطر داشته باشید که آب آن ها را خراب می کند.

کاغذ دیواری مایع Liquid Wallpaper

کاغذ دیواری نبافته Non-Woven Wallpaper

همان طور که از نام شان پیداست، این کاغذ دیواری ها بافت ندارند. این کاغذ دیواری ها دقیقا مثل منسوجات بی بافت هستند و بدون بافت تولید می شوند. کاغذ دیواری های نبافته از جدیدترین انواع موجود در بازار به شمار می روند و خصوصیات منحصر به فردی دارند. برای مثال، هرگز پاره نمی شوند، به سادگی تمام قابل نصب هستند. همچنین به طور کلی کش نمی آیند و در نتیجه، تغییر سایز نمی دهند. البته باید این را در نظر داشت که این کاغذ دیواری ها قابل شستشو نیستند و معمولا در مقایسه با انواع دیگر، قیمت بیش تری نیز دارند.

کاغذ دیواری نبافته Non-Woven Wallpaper

کاغذ دیواری فایبرگلاس Fibreglass Wallpaper

کاغذ دیواری های فایبرگلاس از الیاف شیشه در هم بافته شده تولید می شوند. این کاغذ دیواری ها به خاطر ماهیتی که دارند و همچنین روشی که در تولید آن ها به کار گرفته می شود از مقاومت بسیار زیادی برخوردارند و سطحی که روی آن نصب می شوند را نیز مستحکم تر می سازند. کاغذ دیواری های فایبرگلاس از آن جا که از متریال های طبیعی ساخته می شوند، غیر سمی هستند. خصوصیت جالب آن ها مقاومت در برابر شعله های آتش است. از دیگر ویژگی های این کاغذ دیواری ها این است که می توان سطح آن ها را رنگ زد.

کاغذ دیواری فایبرگلاس Fibreglass Wallpaper

کاغذ دیواری بامبو Bamboo Wallpaper

کاغذ دیواری های دیگری نیز وجود دارند که از متریال های طبیعی مثل بامبو ساخته می شوند. این کاغذ دیواری ها که هدیه ای از دل طبیعت هستند، رنگ خود را برای مدت قابل توجهی حفظ می کنند. بامبو به خاطر خصوصیت گندزدایی که دارد از جمع شدن جرم و آلودگی روی سطح دیوار جلوگیری می کند. از جمله معایب این کاغذ دیواری می توان به عدم مقاومت آن در برابر رطوبت، غیر قابل شستشو بودن و قیمت به نسبت زیاد آن اشاره کرد. یک عیب دیگر این نوع کاغذ دیواری این است که لبه های آن قابل تشخیص هستند.

کاغذ دیواری بامبو Bamboo Wallpaper

کاغذ دیواری پارچه Textile Wallpaper

یکی دیگر از متریال هایی که در تولید کاغذ دیواری کاربرد دارد، پارچه است. انواع مختلفی از منسوجات در تولیدات انواع کاغذ دیواری به کار می روند. کاغذ دیواری های پارچه ای از بروز آتش سوزی تا حد زیادی جلوگیری به عمل می آورند، خیلی دیرتر از سایر کاغذ دیواری ها لکه بر می دارند و مهم تر از همه مانند یک عایق روی سطح دیوار عمل می کنند. عیب این کاغذ دیواری ها این است که نصب شان روی سطح دیوار خیلی ساده نیست و از طرف دیگر به نسبت دیگر گزینه ها قیمت بسیار بیش تری دارند.

کاغذ دیواری پارچه Textile Wallpaper

کدام یکی را انتخاب خواهید کرد؟

انتخاب کاغذ دیواری با توجه به محل نصب کاغذ دیواری، بودجه در نظر گرفته شده، خصوصیات فیزیکی مورد نظر و سایر معیارهای دیگری که برای شما اهمیت دارند، صورت خواهد گرفت. خوب است پیش از اقدام جهت خرید از انواع گزینه های موجود دیدن کنید تا دید کاملی نسبت به آن چه موجود است، بیابید. شما می توانید در صورت تمایل به وبسایت پویانو سر بزنید و از انواع کاغذ دیواری های موجود دیدن کنید. همچنین می توانید با مطالعه سایر مطالب ما در رابطه با نحوه انتخاب، نصب و نگهداری کاغذ دیواری به اطلاعات لازم در این رابطه دست پیدا کنید تا بهترین تجربه خود را از به کارگیری این متریال در دکوراسیون فضای مد نظرتان کسب کنید.

انتخاب کاغذ دیواری با توجه به محل نصب کاغذ دیواری