انواع پارچه در دکوراسیون داخلی : راهنمای انتخاب شما در دنیای طرح و رنگ الیاف

انواع پارچه در دکوراسیون داخلی : راهنمای انتخاب شما در دنیای طرح و رنگ الیاف

انواع پارچه در دکوراسیون داخلی : زمانی که می خواهید قلم موی خود را برای آخرین بار در دنیای طراحی داخلی چرخانده و آخرین نقش را رقم بزنید، پارچه ها جزو مهم ترین عناصر به شمار می روند. پارچه ها قادرند با طرح های متنوع و رنگ های زیبای خود فضا را متحول کرده و به آن شخصیت بدهند. خوب است بدانید که انواع مختلف پارچه برای استفاده در زمینه های متفاوتی به کار می آیند و این نکته ای است که کیفیت طراحی داخلی منزل شما را به طور مستقیم تعیین می کند.

با وجود دامنه ی وسیعی که انواع پارچه دربرمی گیرد، انتخاب دشوار می شود. شما جهت انتخاب پارچه برای قسمت های مختلف دکوراسیون منزل خود با هزاران مدل رو به رو خواهید شد که هر یک زیبایی خاص خود را دارند. این جاست که باید با انواع پارچه و خصوصیات هر نوع به خوبی آشنا باشید تا بهترین تصمیم را برای رسیدن به یک نتیجه ی ایده آل بگیرید.

در این مطلب شما را با انواع مختلف پارچه، خصوصیات آن ها و کاربرد هر یک در دکوراسیون داخلی آشنا خواهیم کرد. همراه پویانو باشید.

پارچه چاپ باتیک

پارچه ی چاپ باتیک به نوعی از پارچه گفته می شود که با تکنیک چاپ به وجود می آید. این پارچه ها ظاهری شرقی دارند و با مبلمان چوبی از جنس بامبو و خیزران، ترکیب بسیار زیبایی ایجاد می کنند. از این چاپ بر روی پارچه های نخی و ابریشمی استفاده می شود. این پارچه ها را می توان به عنوان پرده، رومبلی و روتختی مورد استفاده قرار داد. انواعی که به عنوان رویه ی مبلمان استفاده می شوند، باید از ضخامت بالاتری برخوردار باشند.

پارچه چاپ دستی از انواع پارچه در دکوراسیون داخلی

پارچه چاپ دستی با استفاده از یک تکنیک قدیمی چاپ به وجود می آید که در آن از قالب های چوبی مختلفی استفاده می شود. برای طرح هایی که چندین رنگ را دربرمی گیرند، باید از قالب های مختلف استفاده کرد. طرح های این نوع چاپ را می توان در اندازه های متنوعی درآورد. چاپ دستی به علت زمانی که می برد، قیمت بالاتری نسبت به چاپ های ماشینی دارد. پارچه چاپ دستی را می توان جزو صنایع دستی به شمار برد. این پارچه ها برای دوخت روتختی، روبالشی و کوسن بسیار زیبا هستند.

پارچه پالمپور

پالمپور نوع دیگری از پارچه است که طرح های گل و بته دارد. طرح های این نوع پارچه به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه های مخصوص ایجاد می شود. اندازه ی طرح ها معمولا بزرگ است و رنگ های به کار رفته در آن نیز بسیار شاد و زیبا هستند. از این پارچه برای دوخت پرده و روتختی و همچنین ساخت دیوارکوب استفاده می شود.

پارچه پنبه ای

پارچه های پنبه ای انواعی از پارچه ساده با طرح های چاپی هستند. این پارچه ها ظاهر ساده ای دارند که در عین حال بسیار جذاب است. از پارچه های پنبه ای برای دوخت روتختی، پرده، روبالشی و کوسن استفاده می شود. انواع پرده هایی که با استفاده از پارچه های پنبه ای دوخته می شوند را می توان در دکوراسیون اتاق خواب و آشپزخانه به کار گرفت. پارچه های پنبه ای را به خاطر ظاهر ساده شان می توان با اکثر سبک های دکوراسیون ست کرد.

پارچه تاپستری

نوع دیگری انواع پارچه در دکوراسیون داخلی وجود دارد که به نام تاپستری مشهور است. این نوع پارچه بسیار سنگین، بادوام و دارای طرح ها و تصاویر گوناگون است. تاپستری به طور کلی با دست بافته می شود، اما امروزه برخی از انواع آن با دستگاه تهیه می شوند. از این پارچه می توان به عنوان دیوارکوب یا روکش مبلمان و کوسن ها استفاده کرد. در واقع، تاپستری می تواند حکم یک نقاشی دیواری را داشته باشد و با طرح های خود فضای منزل شما را بسیار متفاوت جلوه دهد.

پارچه تافته

تافته به نوعی از انواع پارچه در دکوراسیون داخلی که بافت آن ساده و جنس آن از ابریشم است. بافت تافته به این شکل است که پودهای آن به صورت یکی در میان از زیر و روی تارها می گذرد. این نوع پارچه دارای ظاهر تجملی و بسیار شکوهمندی است که آن را برای استفاده به عنوان پرده ی پذیرایی مناسب می کند. این پارچه ظاهر محکم و بادوامی است که می توان از آن برای دوخت رومیزی و روبالشی نیز استفاده کرد.

پارچه تور 

تور نوع دیگری از پارچه با بافت های باز و گشاده است که الیاف آن در هم گره خورده و در هم تابیده می شوند. این نوع پارچه بیش تر برای دوخت لباس کاربرد دارد، اما در دکوراسیون نیز استفاده می شود. تور را می توان برای دوخت پرده و رومیزی مورد استفاده قرار داد. تور در گذشته با استفاده از الیاف پنبه و کتان بافته می شد، ولی امروزه با استفاده از الیاف مصنوعی و با نخ های ظریف یا ضخیم نیز تولید می شود.

پارچه جناغی

پارچه جناغی به نوعی از انواع پارچه در دکوراسیون داخلی اطلاق می شود که بافت آن با گذشتن پود از زیر و روی دو یا چند تار ایجاد شده و در نتیجه بافتی اریب یا به اصطلاح جناغی حاصل می شود که همان نام پارچه است. این پارچه را می توان با هر نوعی از الیاف ایجاد کرد. اکصر پارچه های جناغی بافت نرم و محکمی دارند که تا مدت زیادی قابل استفاده می باشند. دنیم یکی از انواع پارچه های جناغی است. این پارچه برای دوخت رویه ی مبل کاربرد دارد.

پارچه چرم

چرم از لحاظ فنی پارچه به شمار نمی آید، اما از آن جا که مانند بسیاری از پارچه ها در دوخت رویه ی مبلمان و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، می توان آن را به گونی ای در دسته ی پارچه ها یا روکش ها قرار داد. چرم با از پوست دباغی شده ی حیوانات تولید می شود. چرم یک روکش بسیار شیک و بادوام است که می توان از آن برای دوخت رویه ی مبل، دیوارکوب و حتی کف پوش استفاده کرد.

پارچه چیت

چیت به نوعی از پارچه با طرح گل دار یا خال دار گفته می شود. پارچه ی چیت را با استفاده از مواد خاصی می پوشانند تا از کثیف شدن آن جلوگیری به عل آمده و جلوه اش بیشتر شود. این پارچه برای دوخت روتختی، روبالشی، پرده، رومبلی و حباب آباژور کاربرد دارد و برای دکوراسیون خانه های کلاسیک بسیار عالی است. جالب است بدانید که این پارچه ها را می توان به عنوان کاغذ دیواری نیز استفاده کرد. چاپ این پارچه ها به دو شکل دستی و ماشینی صورت می گیرد که نوع دستی گران تر است.

پارچه خارا

پارچه خارا یکی دیگر از پارچه های تجملی و رسمی است. سطح این پارچه با گرداندن غلطک های داغ به شکل موج دار در می آید و زیبایی بی نظیری به آن می بخشد. به طور کلی، پارچه خارا با استفاده از ابریشم طبیعی درست می شود، اما می توان برای تولید آن از پنبه و انواع مصنوعی ابریشم نیز استفاده کرد. پارچه خارا برای دوخت رومبلی، روبالشی، رومیزی و انواع پرده به کار می رود.

پارچه دمشقی

این پارچه دارای زمینه ای براق است که طرح های مات بر روی آن دیده می شوند. رنگ مورد استفاده در زمینه و طرح این پارچه یکسان است، اما به دلیل بافت متفاوتی که در آن ها به کار برده می شود، متفاوت به نظر می رسد. این پارچه در گذشته از ابریشم بافته می شد، اما امروزه با استفاده از نخ پنبه، کتان و ابریشم مصنوعی نیز ایجاد می شود. پارچه های دمشقی با ظاهر زیبا و کلاسیک خود برای دوخت پرده و رویه مبل بسیار زیبا هستند. از آن جا که این پارچه ها بسیار رسمی می باشند، بهتر است در فضاهای کم رفت و امد مورد استفاده قرار بگیرند.

پارچه زربفت

زربفت نوع دیگری از پارچه با طرح های برجسته و عموما گل دار است. طرح های این پارچه در زمینه ی آن که ابریشمی است، قرار می گیرند و ظاهر بسیار زیبا و باشکوهی به آن می بخشند. در گذشته بافت این نوع پارچه با استفاده از نخ طلا و نقره صورت می گرفته است. امروزه بر خلاف گذشته این پارچه ها را به جای دست با دستگاه گلدوزی می کنند. این پارچه ها با ظاهر بسیار ظریف و تجملی شان برای دوخت روتختی، رومیزی و پرده مناسب هستند. باید توجه داشت که این نوع پارچه دوام زیادی نداشته و در برابر ساییدگی مقاومتی ندارد.

پارچه ساتن

ساتن یا اطلس پارچه ای است از انواع پارچه در دکوراسیون داخلی با بافت نرم و لطیف که از الیاف ابریشم، پنبه یا کتان درست می شود. یک سمت این پارچه دارای ظاهر براق و طرف دیگر مات است. ساتن دارای ظاهر براقی است که به آن شکوه و تجمل می بخشد. به طور کلی از این نوع پارچه در دکوراسیون فضاهای رسمی تر استفاده می شود، زیرا این پارچه نیز مانند دیگر پارچه های خانواده ی ابریشم مقاومت چندانی در برابر ساییدگی ندارد. بیش ترین کاربرد ساتن را می توان دوخت پرده دانست. از پارچه ساتن یا اطلس برای دخوت روتختی و کوسن نیز استفاده می شود.

پارچه شنیل

شنیل هم نوع دیگری از پارچه است که از الیاف ابریشم، پنبه یا پشم درست می شود. این پارچه ظاهر ظریف و بسیار زیبای دارد و سطح آن را پرزهای کوچکی می پوشاند. شنیل برای دوخت مبلمان بسیار مناسب بوده و کاربرد زیادی در این رابطه دارد. این پارچه یکی از انواع بادوام و زیبا به شمار می رود که می توان آن را در انواع طرح و رنگ تهیه نمود و برای روکش صندلی و مبل ها مورد استفاده قرار داد.

پارچه کشمیر

پارچه کشمیر نوعی از انواع پارچه در دکوراسیون داخلی با نقوش و طرح های زیبا و شبیه به بته جقه است که اشکال آن از درختان الهام گرفته شده اند. پارچه های کشمیری دارای تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ هستند. طرح این پارچه ها می تواند به صورت دستی دوخته شده باشد یا با استفاده از دستگاه های مخصوص روی سطح آن ها چاپ شده باشد. پارچه های کشمیری با رنگ های شاد و زیبا برای استفاده جهت دوخت روتختی و کوسن بسیار ایده آل هستند.

پارچه گلدوزی

این نوع پارچه دارای زمینه ی نخی بوده و طرح های متنوعی را در برمی گیرد که عموما با نخ پشم بر روی آن دوخته می شوند. پارچه گلدوزی، همان طور که از نام آن مشخص است، عموما دارای طرح های گل دار است. این نوع پارچه در انواع عتیقه و گران قیمت نیز وجود دارد که برای تزیین قسمت های مختلف منزل به کار می آید. پارچه های گلدوزی را می توان در خانه نیز تهیه کرد و بع عنوان رویه مبل و کوسن، روبالشی، پرده و روتختی مورد استفاده قرار داد.

پارچه کنفی

پارچه کنفی یا گونی نوع دیگری از پارچه است که الیاف آن را نخ های کنفی تشکیل می دهند. این پارچه دارای بافت درشت بوده و در ساخت مبلمان دارای کاربرد زیادی می باشد. پارچه های کنفی دارای ظاهر روستیک یا روستایی هستند و سادگی خاصی دارند که به آن ها زیبایی می بخشد. پارچه گونی برای استفاده به عنوان رومیزی و پرده در آشپزخانه مناسب است و در صورت تناسب با سبک دکوراسیون منزل شما می تواند برای دوخت موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع پارچه در دکوراسیون داخلیپارچه مخمل از انواع پارچه در دکوراسیون داخلی

مخمل یکی از پارچه های نفیس و چشم نواز است که ظاهر بسیار زیبایی دارد. این پارچه در یک سمت خود پرزهایی دارد که با گره هایی در تار پارچه ایجاد می شوند. مخمل از الیاف ابریشم، پنبه، کتان یا موهر بافته می شود و در انواع ساده و طرح دار موجود می باشد. پارچه های مخمل با ظاهر زیبا و رسمی شان برای دوخت روکش مبل، پرده، روتختی، روبالشی، رومیزی و کوسن کاربرد دارند و در رنگ های متنوعی نیز موجود می باشند.

پارچه موهر

موهر به نوعی از پارچه گفته می شود که بافت آن با استفاده از موی بز آنگورا انجام می شود. در بافت این نوع پارچه از الیاف پنبه و کتان نیز بهره گرفته می شود. موهر پارچه ای شیک و زیبا با ضخامت زیاد و دوام طولانی است و به راحتی قابل رنگ شدن می باشد. این پارچه بیش تر برای دوخت روکش مبل و صندلی ناهارخوری استفاده دارد.

 

 

 

 

انواع پارچه در دکوراسیون داخلی

تحریریه پویانو