انواع پارتیشن در طراحی داخلی : خلاقانه دیوار بکشید!

انواع پارتیشن در طراحی داخلی : خلاقانه دیوار بکشید!

انواع پارتیشن در طراحی داخلی : دیوار کشیدن در معماری مدرن زیاد معنی ندارد. زمانی که پلان ها به شکل آزاد درآمدند، بسیاری از روش های سابق تفکیک فضا کنار رفتند و جای خود را به ایده های جدید دادند. در پلان آزاد که ایده اجرای آن توسط لوکوربوزیه معرفی شد، دیوارهای داخلی یا حذف می شوند یا به صورتی در می آیند که دیگر دیوار نیستند. در واقع طبق این ایده، دیواری که سازه ای نباشد، لازم نیست عملا یک دیوار باشد. این شیوه طراحی پلان به کاربر کمک می کند به دلخواه خود فضاهای داخلی را تفکیک کند. بنابراین می توانید این طور فکر کنید که در این حالت، پلان فضای مورد نظر شما به صورت کامل در اختیارتان است. حال می خواهید چگونه این فضای داخلی را معماری کنید؟

مسلما نمی توان همه بخش های یک فضا را به هم پیوسته گذاشت. برخی از قسمت ها به علت حریمی که دارند، باید حتما از دیگر بخش ها جدا شوند. در واقع می توان این طور گفت که حریم ها تعیین کننده اند. حال این که چه فضایی تا چه حد به حریم شخصی نیازمند است و تا چه حد می تواند در ارتباط با قسمت های مجاور باشد به خود شما و عملکردی که از آن فضا انتظار دارید، بر می گردد. جدا از این که دست شما برای باز نگه داشتن یک فضا تا چه حد باز است، روش جدا کردن نیز اهمیت دارد. امروزه دیوارهای جدا کننده که همان پارتیشن های معروف هستند، تنوع بسیار زیادی را شامل می شوند. این تنوع به شما اجازه می دهد با آزادی بیش تری تصمیم بگیرید، پس خلاق باشید!

در این مطلب، چند نمونه از انواع پارتیشن در طراحی داخلی را به شما معرفی خواهیم کرد. همراه پویانو باشید.

پارتیشن صلب

پارتیشن های صلب از شناخته شده ترین پارتیشن ها به شمار می روند. این پارتیشن ها کاملا یکپارچه می باشند و گاهی اوقات به گونه ای اجرا می شوند که نمی توان آن ها را از دیوارهای سازه تشخیص داد. البته خوب است اجرای این پارتیشن ها را خلاقانه تر انجام دهید. شما می توانید پارتیشن را کمی از سطح زمین فاصله دهید. در ضمن لزومی ندارد که آن را تا زیر سقف امتداد دهید. اجرای پارتیشن صلب می تواند از ساده ترین انتخاب ها باشد و معمولا در طرح های مینیمال مد نظر قرار می گیرد.

پارتیشن کشویی

بعضی پارتیشن ها می توانند متحرک باشند. این یعنی شما مجبور نیستید همیشه حضور آن ها را احساس کنید. بسته به این که در زمان مورد نظر نیاز به تفکیک دو فضا باشد یا خیر، می توان پارتیشن را از محل خود حرکت داد و فضا را باز یا مجزا منظور کرد. در میان پارتیشن های متحرک، نوعی وجود دارد که دقیقا مانند درب های کشویی طراحی می شود و حتی به نام درب نیز شناخته شده است. این پارتیشن ها روی ریل حرکت می کنند و می توانند در هر فضایی نصب شوند.

پارتیشن آکاردئونی

نوع دیگری از پارتیشن ها وجود دارد که به صورت آکاردئونی طراحی و اجرا می شود. این پارتیشن ها نیز می توانند باز یا بسته شوند و با توجه به این ویژگی شان برای زمانی که می خواهید دو فضا را تفکیک کنید یا به صورت پیوسته درآورید، خیلی مناسب هستند. می توان اندازه پارتیشن را نیز با توجه به تعداد صفحات به کار برده شده تنظیم کرد. شاید تنها نقطه ضعف این پارتیشن ها در مقایسه با نوع قبلی این باشد که در زمان جمع شدن فضای بیش تری را اشغال می کنند.

پارتیشن آینه ای از انواع پارتیشن در طراحی داخلی

اگر از یک پارتیشن چیزی بیش تر از عملکرد اصلی آن که جدا کردن دو فضا می باشد، انتظار داشته باشید، مسلما گزینه های دیگری هستند که ممکن است به کارتان بیایند. یکی از این گزینه ها پارتیشن آینه ای است. آینه به طور کلی علاوه بر عملکردی که دارد به عنوان یک عنصر شاخص در جهت اهداف زیبایی شناسانه نیز به کار می رود. شما می توانید پارتیشن مورد نظر خود را از جنس آینه تعریف کنید. این آینه می تواند به صورت یکپارچه در نظر گرفته شود یا با ایده های دیگری به اجرا درآید.

پارتیشن جعبه ای

اگر مایل هستید دو فضا را از یکدیگر جداسازی کنید و در عین حال می خواهید فضای مناسبی نیز جهت قرار دادن وسایل دکوری و سایر موارد مشابه داشته باشید، باید پارتیشن های جعبه ای را امتحان کنید. این پارتیشن ها هم از مواردی هستند که به صورت دو عملکردی طراحی می شوند و در عین این که دو فضای مورد نظر را تفکیک می کنند، می توانند به عنوان شلف یا همان قفسه نیز به کار بیایند. پارتیشن های جعبه ای با داشتن بخش های مختلف به صورت کمد یا شلف برای چیدن لوازم دکوری بسیار مناسب هستند.

پارتیشن شیشه ای از انواع پارتیشن در طراحی داخلی

گاهی اوقات تعریف مرز بین دو فضا نباید آن قدرها صلب باشد. زمانی که نمی خواهید دید را به صورت کامل ببندید، اما همچنان نیاز دارید که دو فضا را از هم تفکیک کنید و برای آن ها حریم نسبی در نظر بگیرید، پارتیشن های شیشه ای به کار خواهند آمد. پارتیشن های شیشه ای می توانند در انواع مات یا شفاف به کار برده شوند و با توجه به همین خصوصیات شان قادر هستند حریم دو فضا را درجه بندی کنند. شما می توانید با اجرای پارتیشن شیشه ای، یک مرزبندی ظریف انجام دهید.

پارتیشن مشبک

فرم پارتیشن ها نباید حتما ساده و دو بعدی باشد. پارتیشن های مدرن را می توان در انواع طرح ها طراحی کرد و به سادگی نیز به اجرا درآورد. سری جدیدی از پارتیشن ها وجود دارند که شاید مدل های ساده تر آن ها را در گذشته نیز دیده باشید. این پارتیشن ها که به صورت مشبک طراحی می شوند، مجموعه ای از فرم های هندسی را تشکیل می دهند که در کنار هم قرار گرفته و یک حایل پیوسته ایجاد می نمایند. شما می توانید با توجه به فرمی که مد نظر دارید، فرم پارتیشن مشبک را به دلخواه تعریف کنید.

پارتیشن میله ای از انواع پارتیشن در طراحی داخلی

پارتیشن های میله ای از دیگر انواع دیوارهای جدا کننده به شمار می روند. این پارتیشن ها شاید تعریف بسیار ضعیفی از دیوار ارائه دهند و البته این همان خصوصیتی است که استفاده از آن ها را جذاب تر می کند. زمانی که شما صرفا می خواهید محدوده فضاها را تعریف کنید و در حین تفکیک آن ها مایل نیستید ارتباط بصری را از بین ببرید، چنین پارتیشن هایی از بهترین گزینه ها به شمار می روند. مسلما می توان نحوه قرارگیری میله ها و فاصله آن ها نسبت به یکدیگر را به دلخواه تعریف کرد.

پارتیشن بامبو

اگر می خواهید برای تفکیک فضا از یک عنصر طبیعی استفاده کنید، بامبو را امتحان کنید. چوب بامبو از گزینه های بسیار جالب و منحصر به فردی است که این روزها محبوبیت زیادی در میان سایر متریال های قابل استفاده در اجرای پارتیشن پیدا کرده است. چوب های بامبو هم می توانند مثل میله ها یک حریم نسبی بین دو فضا تعریف کنند. از آن جا که این چوب ها بسیار زیبا هستند، شاید انتخاب آن ها نسبت به پارتیشن های میله ای جالب تر باشد.

 

 

 

 

انواع پارتیشن در طراحی داخلی

تحریریه پویانو