انواع مختلف از معماران

انواع مختلف از معماران

انواع مختلف از معماران

انواع مختلف از معماران ؛ معماری از آن دسته از رشته هایی است که با توجه به زیرشاخه های مختلفی که دارد، طیف گسترده ای از فرصت های شغلی را شامل می شود. معماران در مقیاس های مختلفی کار می کنند، از یک اتاق کوچک در یک خانه، تا طراحی یک شهر کامل. معماران طراحی می کنند، توسعه می دهند، عرضه می کنند و به همه نوع پروژه ای نظارت می کنند. دانش و علم، مهارت های طراحی و احساسات هنری آن ها، شرایطی را فراهم ساخته تا بتوانند در مسیرهای دیگری نیز فعالیت داشته باشند، مانند طراحی گرافیک، طراحی صنعتی و یا حتی طراحی بازی.

یک معمار می تواند به عنوان یک فرد همه فن حریف عمل کند و یا فقط به طور تخصصی کار کند. در این جا ما به طور خلاصه 7 نوع متفاوت از معماران را معرفی می کنیم که شما ممکن است دوست داشته باشید در بعضی از مراحل کار خود شبیه به آن باشید.

  1. معمار مسکونی

ساختمان های مسکونی پس از استانداردسازی که در قرن گذشته و در پی انقلاب صنعتی رخ داد، از نظر ظاهری شکلی یکسان دارند. با این حال، برخی از مناطق هنوز از نعمت وجود خانه های سفارشی زیبا درون خود لذت می برند، و این درست جایی است که معماران مسکونی در آن کار می کنند. آن ها با مشتریانی سر و کار دارند که مایل هستند خانه خود را به طور سفارشی طراحی کنند. این معماران خواسته های کاربردی و فضایی افراد را در نظر می گیرند؛ سپس شروع به طراحی پلان ها، ترکیب بندی فضاها و طبقات می کنند. همچنین آن ها وظیفه برآورد هزینه های خدمات و متریال ها را در کنار زمانی که برای ساخت و تکمیل خانه نیاز می باشد، بر عهده دارند.

  1. معمار تجاری

یک ساختمان که به خوبی طراحی شده است، در کنار عملکرد مناسب از لحاظ زیبایی بصری نیز باید رضایت بخش باشد، البته عملکردهای هر ساختمان با توجه به نوع فضایی که طراحی می شود، متفاوت است. یک طرح موفق برای ساختمانی تجاری یا عمومی به میزان زیادی به یک جریان و سیرکولاسیون خود هدایتگری وابسته است که تجربه کاربران ساختمان را بهینه سازی کند. برای مثال، یک مرکز خرید که به خوبی طراحی شده باشد، به خریداران این امکان را می دهد که به راحتی راه خود را پیدا کنند و به آن چه که نیاز دارند دست یابند، بدون اینکه در مسیر گم شوند و یا بیشتر از حد لازم راه بروند. معماران تجاری وظیفه دارند که این امکانات را فراهم کنند. آن ها در ساختمان های غیرمسکونی تخصص دارند و این تخصص نیازمند مهارت های مهندسی، ساخت و ساز و هنری می باشد؛ همچنین به آگاهی کامل از قوانین ساختمان ها، مقررات ایمنی و هزینه های ساخت و ساز نیاز دارد.

  1. طراح داخلی

طراحی و سبک سازی برای فضای داخلی یک آپارتمان، دفتر کار، و یا یک رستوران، نیاز به حس هنری و دانش فنی دارد. طراحان داخلی دانش عمیقی در زمینه متریال ها، پارچه ها، رنگ ها و اصول چیدمان مبلمان دارند. برخی معماران ترجیح می دهند که در مقیاس های بزرگ کار کنند و درگیر چنین جزییاتی نشوند، در حالی که برخی دیگر مایل می باشند که طراحی داخلی پروژه شان را خودشان انجام دهند.

  1. معمار طراحی سبز

با توجه به تغییرات آب و هوایی اخیر و کاهش چشمگیر منابع انرژی تجدید نشدنی، نقش معماران طراحی سبز پررنگ تر شده است.

معماران طراحی سبز، مسئولیت طراحی های معمارانه ای را برعهده دارند که با محیط زیست سازگار بوده و در مصرف انرژی نیز کارآمد باشند. آن ها به طور مداوم روی روش های نوین طراحی سبز کار می کنند تا تأثیر کم تری بر محیط زیست گذاشته شود. این نوع معماران باید در زمینه هایی مانند آیرودینامیک، خورشید و سایه اندازی، و همچنین خواص مواد آگاهی داشته باشند.

  1. معمار منظر

معماری منظر با فضاهای باز در ارتباط است، مانند پارک ها، باغ ها، محله ها، دانشگاه ها و فضاهای عمومی. معماران منظر این فضاها را به گونه ای طراحی می کنند که کارآمد، جذاب و البته با محیط اطراف هماهنگ باشند. این معماران محل قرارگیری ساختمان ها، پیاده روها، گیاهکاری ها و دیگر عناصری که در محیط به کار رفته اند را تعیین می کنند. آن ها همچنین متریال هایی که باید در پیاده روها به کار رود، و یا گونه های مختلف درختان و درختچه هایی که برای فضای سبز مورد نیاز است را انتخاب می کنند؛ بنابراین باید پیش زمینه ای در علم پرورش گیاهان شهری داشته باشند. و باید درباره متریال ها و گیاهان مناسب برای اقلیم ها و استفاده های گوناگون آگاهی لازم را داشته باشند.

  1. طراح شهری

طراحی شهری موضوع گسترده ای است که تخصص های دیگری را نیز در برمی گیرد مانند معماری ساختمان، طراحی منظر و طراحی سبز. این نوع معماری با مقیاسی در حد محله ها، منطقه ها و شهرها سر و کار دارد. طراحان شهری مسئولیت گروه بندی ساختمان ها، طراحی گره ها، مسیرها و شبکه های خیابانی را برعهده دارند؛ و به شهر شکل داده و به آن نظم می بخشند. این نوع طراحان می توانند شهرها را از ابتدا طراحی کنند و یا شهرهای موجود را توسعه دهند. آن ها با طیفی گسترده از مسائلی روبرو هستند که با اقتصاد، سیاست و فرهنگ مرتبط می باشند. همچنین باید با جوامعی که به آن خدمت می کنند در ارتباط باشند، چرا که در واقع جوامع مشتری آن ها هستند.

  1. معمار صنعتی

معمار یک تأسیسات صنعتی می تواند برای عملکرد آن نقشی حیاتی داشته باشد. این تأسیسات به پوششی مناسب نیاز دارند که به جریان و روند صنعتی که وجود دارد کمک کند، و این دقیقا چیزی است که معماران صنعتی در آن تخصص دارند. آن ها فرایندهای صنعتی مختلف را به طور کامل درک می کنند و با توجه به آن، ساختمان هایی کارآمد را طراحی می کنند که بتوانند این فرایندها را حفظ کنند.

راه خودتان را پیدا کنید

تحصیل در رشته معماری، راه های بسیاری را پیش پای شما می گذارد که همگی نیازمند کار سخت، تعهد و مقداری خلاقیت هستند. تصمیم گیری و انتخاب یکی از آن ها می تواند کار سختی باشد. یکی از روش های تصمیم گیری آزمون و خطاست، و راه دیگر مشورت گرفتن از استادان و شاغلین در این زمینه ها می باشد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه می دانستید که دقیقا چه چیزی می خواهید، خودتان را فردی خوش شانس بدانید.

 

 

 

انواع مختلف از معماران

تحریریه پویانو: جعفری