انواع متریال نمای ساختمان و آشنایی با خصوصیات نماهای مختلف

انواع متریال نمای ساختمان و آشنایی با خصوصیات نماهای مختلف

انواع متریال نمای ساختمان ؛ انتخاب متریال مناسب برای طراحی نما فاکتورهای مختلفی را شامل می شود. از جمله مهم ترین این فاکتورها می توان به زیبایی، مقاومت و هزینه ای که تهیه و اجرای متریال مورد نظر در بر می گیرد، اشاره کرد. متریال های بسیار زیادی جهت طراحی نمای ساختمان وجود دارند که هر یک خصوصیات مختلفی را در بر می گیرند. آشنایی با این خصوصیت ها و نقاط قوت و ضعف هر یک از متریال های موجود می تواند در انتخاب بهترین متریال جهت طراحی نما موثر باشد. در این جا ما شما را با انواع متریال های قابل استفاده در طراحی نما و ویژگی های هر یک آشنا خواهیم کرد. با پویانو همراه باشید.

نمای آجری

آجر یکی از متریال هایی است که قدمت زیادی در طراحی نما دارد. آجر نما که هنوز هم بسیاری از سطوح بیرونی ساختمان ها را تشکیل می دهد، جزو متریال هایی است که نسبت به گزینه های دیگر از قیمت مناسب تری برخوردار است. استفاده از آجر در طراحی نما به این معنا نیست که شما نمایتان را به روش سنتی و از مد افتاده طراحی می کنید. طراحی نما می تواند با کمک متریالی مثل آجر نیز به نحوی صورت بگیرد که کاملا مطابق با معیارهای روز باشد. بسیاری از ساختمان های مدرن با به کارگیری آجر در طراحی نما خلق می شوند. آجر می تواند یک متریال فوق العاده زیبا باشد که در عین داشتن حس گرم و دعوت کننده، در تناسب با معماری مدرن قرار بگیرد. از مزایای نماهای آجری می توان به عدم احتیاج به نگهداری آن ها اشاره کرد. یک نمای آجری می تواند تا سال ها بدون نیاز به تمیز شدن ظاهر اولیه خود را حفظ کند.

نمای سیمان سفید

سیمان سفید از گزینه های محبوب طراحان سبک مدرن به شمار می رود. از آن جا که سبک مدرن، سبکی بی آلایش و ساده است، متریال های به کار رفته در شکل گیری آن نیز تا حد امکان ساده و یکدست انتخاب می شوند. سیمان سفید یکی از این متریال هاست. هزینه کمی که به کارگیری این متریال در طراحی نما به دنبال دارد، از مزایای آن به شمار می رود. سرعت اجرای نما به کمک سیمان سفید به مراتب بالاتر از موارد دیگر خواهد بود و در صورت اجرای مناسب تا مدت طولانی ظاهر خود را حفظ می کند و عمر زیادی دارد. شاید تنها ایرادی که بتوان از سیمان سفید گرفت، کثیف شدن آن باشد.

نمای سنگی

سنگ از متریال های محبوب در طراحی نما به شمار می رود. سنگ ها با وجود تنوع جنس، بافت و رنگ می توانند گزینه های زیادی در رابطه با طراحی نما در اختیار شما بگذارند. سنگ دارای خصوصیاتی است که می تواند آن را به یک انتخاب مناسب جهت طراحی نما تبدیل کند. از جمله این خصوصیات می توان به مقاومت بالای این متریال در برابر رطوبت اشاره کرد. سنگ دود و گرد و غبار را به راحتی جذب نکرده و از این رو ظاهر تمیز تری نسبت به دیگر متریال ها دارد. اگر در طراحی نما از سنگ های مرغوب و با روش اجرای مناسب استفاده شود، عمر نما تا حد زیادی تامین خواهد شد. تنوع رنگ و جنس سنگ نیز از مواردی است که در متمایز نمودن این متریال از سایر گزینه ها نقش بسیار مهمی ایفا می کند. البته باید توجه داشته که هزینه اجرای نمای سنگی می تواند به مراتب بیشتر از اکثر گزینه ها باشد.

نمای چوبی

چوب یک متریال زیبا و دوست داشتنی است که می تواند ظاهر نما را زیبا و متفاوت جلوه دهد. تکنولوژی این روزها به سمتی پیش رفته که چوب را قادر به مقاومت در برابر شرایط جوی گوناگون می سازد و از این رو نگرانی های سابق جهت استفاده از چوب در طراحی نما تا حدود زیادی رفع شده است. البته با وجود همه این ها، نگهداری از نمای چوبی با بسیاری از متریال های دیگر تفاوت دارد. نماهای کار شده به وسیله چوب به نگهداری ویژه نیازمند هستند و باید با مواد پوششی مناسب در مقابل عوامل بیرونی حفاظت شوند که در طول زمان نیاز به تمدید خواهد داشت. تنوع طرح و رنگ چوب های مورد استفاده در طراحی نما از ویژگی های مثبت این متریال به شمار می رود. چوب را می توان به سادگی و در قالب پنل های آماده در طراحی مورد استفاده قرار داد که سرعت و تمیزی کار را افزایش می دهد.

نمای ترمووود از انواع متریال نمای ساختمان

ترمووود یکی از مقاوم ترین چوب های مورد استفاده در طراحی نما به شمار می آید. تنوع رنگ و اندازه ترمووود از ویژگی هایی است که این متریال را از رقیبانش متمایز می کند. ترمووود در برابر شرایط جوی مختلف مقاومت داشته و از این رو در صورتی که متمایل به استفاده از چوب در طراحی نما باشید، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. ترمووود با توجه به تنوعی که در اندازه و رنگ در بر می گیرد، می تواند در کنار متریال هایی مثل فلز و سنگ جلوه بسیار زیبایی پیدا کند و انتخاب بسیار مناسبی جهت ایجاد تنوع در طراحی نما خواهد بود.

نمای فایبر سمنت

نمای فایبر سمنت از پنل هایی تشکیل می شود که سیمانی بوده و دارای فیبر هستند. مقاومت این متریال تا حد قابل توجهی نسبت به چوب یا سیمان بالاتر بوده و در عین حال ظاهر مناسب و زیبایی را نیز به وجود می آورد. فایبر سمنت می تواند در برابر آتش مقاومت بسیار زیادی از خود نشان دهد و دچار خوردگی توسط حشرات نیز نخواهد شد که آن را نسبت به دیگر متریال ها متمایز می کند. از آن جا که این متریال به صورت پنل مورد استفاده قرار می گیرد، به اجرای نما سرعت بخشیده و نتیجه تمیزتری نیز ارائه خواهد داد.

کامپوزیت آلومینیوم از انواع متریال نمای ساختمان

پنل های آلومینیومی که جزو دسته کامپوزیت ها به شمار می روند، از جمله مواردی هستند که طی چند سال اخیر در طراحی نمای ساختمان های بسیاری مورد استفاده قرار گرفته اند. یکی از ویژگی های این پنل ها که آن ها را از سایر متریال ها جدا می سازد، تنوع رنگی گسترده و منحصر به فرد آن هاست که به شما این امکان را می دهد که قادر به انتخاب رنگ مورد نظر خود از میان طیف وسیع در دسترس باشید. وزن این پنل ها بسیار کم بوده و سرعت اجرایشان نیز بسیار زیاد است. همچنین می توان از قیمت مناسب این متریال به عنوان یکی از دیگر ویژگی ها مثبت آن نام برد. البته این متریال در کنار مزایایی که دارد، عیوبی را نیز به همراه خواهد داشت. کامپوزیت های آلومینیومی در صورت ورود ضربه های شدید دچار تغییر شکل شده و در مقابل آتش سوزی نیز مقاومت ندارند. این متریال به عنوان عایق نیز کاربرد مناسبی ندارد.

نمای استیل گالوانیزه

استیل گالوانیزه از متریال هایی است که مقاومت زیادی در برابر تغییرات حرارتی از خود نشان می دهد. این متریال به حالت ورق قابل استفاده است و می توان آن را در شکل و اندازه دلخواه به کار گرفت. استفاده از ورق های استیل گالوانیزه در کنار متریال هایی مثل چوب زیبا خواهد بود. به طور کلی به کارگیری این متریال در طراحی نما امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده و خصوصا در کشورهای خارجی که نماهای مدرن را ترجیح می دهند، طرفداران خودش را دارد. از آن جا این متریال در قالب ورق مورد استفاده قرار می گیرد، اجرای آن نسبتا راحت و بی دردسر خواهد بود.

نمای شیشه ای از انواع متریال نمای ساختمان

شاید شما هم از کسانی باشید که رویای داشتن یک ساختمان تمام شیشه ای را در سر می پرورانید. شیشه از متریال های زیبایی است که می تواند به عنوان عنصر اصلی تشکیل دهنده نما مورد استفاده قرار گیرد. اگر ساختمان مورد نظر از لحاظ اشراف با مشکل رو به رو نباشد، شیشه می تواند به یکی از گزینه های جذاب جهت طراحی نما تبدیل شود. نمای شیشه ای عموما به چارچوبی نیاز داشته که صفحات شیشه را در بر بگیرد. برای این که نمای شیشه ای شما به زیبایی اجرا شود، بهتر است پیش از طراحی ساختمان به سازه ای که بنا را نگه می دارد، توجه داشته باشید. کیفیت شیشه های مورد استفاده در طراحی نما، زمانی که این متریال در سطح وسیعی به کار می رود، مواردی مثل عایق بودن، مقاومت در برابر شکستن و جلوگیری از ورود اشعه های مضر را در بر می گیرد.

انواع متریال نمای ساختمان

 

 

 

 

انواع متریال نمای ساختمان

تحریریه پویانو