انواع طرح یا الگو در طراحی و دکوراسیون

انواع طرح یا الگو در طراحی و دکوراسیون

انواع طرح یا الگو در طراحی و دکوراسیون : تا به حال با دنیای الگوها آشنا شده اید؟ الگوهای مورد استفاده در دکوراسیون و چیدمان به قدری متنوع هستند که تقریبا هر کسی می تواند نمونه ی دلخواه خود را از میان آن ها پیدا کند. اگر به دنبال این هستید که طراحی داخلی منزل خود را به بهترین شکل انجام دهید، خوب است پیش از اقدام با انواع الگوها آشنا شوید. در این مطلب، شما را با انواع الگوهایی که در دکوراسیون داخلی کاربرد دارند، آشنا خواهیم کرد. همراه پویانو باشید.

الگوی حصیری

نام این الگو از فرم بافت سبدهای حصیری برگرفته شده است. الگوی حصیری یک الگوی زیبا در طراحی پارچه و دکوراسیون است که به الگوی شطرنجی شباهت زیادی دارد. این الگو می تواند با روبان یا تکه های پارچه بافته و اجرا شود یا به صورت چاپی روی پارچه یا متریال مورد نظر اجرا شود. این الگو یک الگوی کلاسیک به شمار می رود که امروزه در رنگ ها و شکل های مختلفی موجود است. شما می توانید الگوی حصیری را با سبک های متداول معاصر ست کنید.

الگوی ایکات

ایکات به الگویی گفته می شود که ظاهر آن تا حدودی هندسی اما کمی عجیب و غریب می باشد و فرم اشکال به کار رفته در آن متنوع است. نقوش این الگو از یک قاعده ی خاص پیروی می کنند و آن تکرار هر نقش در فواصل معین است. این نقوش معمولا در لبه ها کشیده و محو می شوند که تفاوت آن ها با نقش های جئومتریک را نشان می دهد. این الگو را می توانید با دکوراسیون کلاسیک یا مدرن ست کنید.

الگوی پلنگی

الگوی پلنگی یک الگوی فوق العاده جذاب و خیره کننده است که نقش آن مشابه پوست پلنگ است. این الگو دارای ظاهری زیبا و جذب کنتده است که می تواند به فضا شکوه ببخشد. الگوی پلنگی، همان طور که گفته شد از نقش پوست پلنگ برگرفته شده و بنابراین، فرم هندسی خاصی ندارد. این الگو را می توان در کنار طرح های ساده و بی نقش و نگار به کار برد و با استفاده از آن جذابیت خاصی به دکوراسیون داد.

الگوی شطرنجی

الگوی شطرنجی به الگویی گفته می شود که مطابق شکل صفحه ی شطرنج است. معمولا در این الگو، رنگ نیمی از خانه ها سفید است، اما مواردی نیز دیده می شود که با رنگ های متفاوت اجرا می شوند. الگوی شطرنجی یکی از الگوهایی است که می توانید با هر سبک دکوراسیونی ست کنید، اما اگر آن را در ترکیب با سبک کانتری به کار ببرید، نتیجه ی بسیار بهتری خواهید گرفت.

الگوی چهارخانه

الگوی چهارخانه، الگویی مشابه شطرنجی است، با این تفاوت که در این الگو خانه ها با سه طیف رنگی دیده می شوند. خانه های الگوی چهارخانه دارای دو رنگ مشابه الگوی شطرنجی هستند که یک رنگ دیگر نیز در میان آن ها قرار می گیرد و در واقع، ترکیبی از آن دوست. این الگو نیز مثل الگوی شطرنجی برای ست شدن با سبک کانتری مناسب است، اما می توانید آن را با سبک های ساده ی دیگر هم هماهنگ کنید.

الگوی زربفت

زربفت به الگویی گفته می شود که برای تولید کاغذ دیواری، روتختی و بسیاری از اجزای دکوری کاربرد دارد. این الگو دارای نقوش ظریف و بسیار زیبایی است که تم کلاسیک دارند. زربفت به عنوان نوعی ژاکارد نیز شناخته می شود. این الگو اگر روی پارچه اجرا شود، معمولا دارای زمینه ی ابریشمی یا ساتن خواهد بود. الگوی زربفت را می توانید با دکوراسیون کلاسیک و مبلمان دارای طرح مشابه ست کنید.

الگوی شورون از انواع طرح یا الگو در طراحی و دکوراسیون

شورون یکی از الگوهایی است که این روزها محبوبیت زیادی در دکوراسیون داخلی پیدا کرده است. اندازه ی نقوش این الگو متنوع و از کوچک تا بزرگ متغیر است. نقوش کوچک تر، حالت رسمی داشته و انواع بزرگ تر، برجسته و جذاب هستند. این الگو برای تولید کاغذ دیواری، رویه ی مبل، کوسن و کف پوش به کار می رود. شما می توانید این الگو را با هر نوع سبکی ست کنید، به شرطی که هماهنگی رنگ ها را در نظر بگیرید.

الگوی گلدار

یکی دیگر از الگوهایی که قدمت زیادی در دکوراسیون داشته و همچنان نیز کاربرد خود را در چیدمان منازل حفظ کرده است، الگوی گلدار است. این الگو، یک الگوی سنتی و پر زرق و برق است و برای تولید کاغذ دیواری، رویه ی مبل، روتختی و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد. الگوی گلدار می تواند دارای گل های کوچک یا بزرگ باشد. الگوهای گلدار را با توجه به نقش آن ها می توان با هر نوع دکوراسیونی ست کرد.

الگوی مراکشی

الگوی مراکشی یک الگوی شبکه ای است که از خطوط به هم پیوسته تشکیل می شود. این الگو دارای نقوشی چهارسو است که از دو طرف منحنی و از دو طرف دیگر زاویه دار هستند. الگوی مراکشی می تواند انتخاب خوبی برای یک دکوراسیون با سبک معاصر باشد. از آن جا که در این الگو از دو رنگ استفاده می شود، شما می توانید به خوبی آن را با بسیاری از مبلمان و طرح ها ست کنید.

الگوی هندسی

الگوی هندسی یا جئومتریک یکی از معروف ترین الگوها در طراحی داخلی و تولیدات وسایل منزل به شمار می رود. این الگو منحصر به یک نقش خاص نیست و انواع بسیار متنوعی از شکل ها را در بر می گیرد. در واقع، هر شکلی که هندسی باشد، می تواند تشکیل دهنده ای الگو محسوب شود. گاهی اوقات نیز یک الگوی هندسی شامل شکل های مختلفی می شود. الگوی هندسی برای دکوراسیون مدرن توصیه می شود.

الگوی یونانی از انواع طرح یا الگو در طراحی و دکوراسیون

یکی دیگر از الگوهایی که جذابیت خاصی در دکوراسیون و به خصوص پارچه ها دارد، الگوی یونانی است. این الگو از نقش کلید یونانی برگرفته شده است. الگوی یونانی شامل نقش های دنباله دار مربع یا مستطیل می شود که معمولا در حاشیه کار می شوند. این الگو را می توانید در طراحی رویه ی کوسن، فرش و روتختی ببینید. الگوی یونانی برای استفاده در سبک های امروزی بسیار مناسب است.

انواع طرح یا الگو در طراحی و دکوراسیونالگوی راه راه

یک دیگر از الگوهایی که محبوبیت زیادی در میان انواع طرح های موجود دارد، الگوی راه راه است. این الگو از خطوط موازی افقی یا عمودی تشکیل شده که هر یک بنا به خصوصیات فضایی که می خواهید به دکوراسیون آن بپردازید، کاربرد جداگانه و متفاوتی دارند. الگوی راه راه، معمولا دارای دو رنگ است، اما در رنگ های بیش تر نیز وجود دارد. این الگو را می توانید در کنار الگوهای دیگر و در هر نوعی دکوراسیونی که مایل باشید، به کار ببرید.

الگوی خالخالی

الگوی خالخالی یک الگوی دوستانه و شاد از انواع طرح یا الگو در طراحی و دکوراسیون است. این الگو دارای نقوش دایره ای شکل است که در اندازه های کوچک یا بزرگ موجودند. گاهی اوقات نیز از چندین نوع دایره با رنگ و اندازه ی متفاوت در این الگو استفاده می شود. پس زمینه ی این الگو معمولا سفید است، اما گاهی اوقات به رنگ های دیگر نیز دیده می شود. الگوی خالخالی با نقش های مشابه خود، هماهنگی خوبی ایجاد می کند و برای دکوراسیون مدرن مناسب تر است.

 

 

 

انواع طرح یا الگو در طراحی و دکوراسیون

تحریریه پویانو