انتخاب کابینت آشپزخانه : کدام کابینت برای آشپزخانه شما مناسب تر است؟

انتخاب کابینت آشپزخانه : کدام کابینت برای آشپزخانه شما مناسب تر است؟

انتخاب کابینت آشپزخانه ؛ انتخاب کابینت برای آشپزخانه یکی از دشوارترین کارها در طراحی داخلی منزل است که معمولا چند برابر طراحی دیگر قسمت ها زمان نیاز دارد و به جرئت می توان گفت که طراحی آن کار هر کسی نیست. برای این که کابینت های شما استاندارد و زیبا انتخاب شوند و طراحی و اجرای آن ها نیز طبق اصول صورت گیرد، بهتر است نظر یک کارشناس را در این رابطه جویا شده و مستقیما از افرادی که در این رابطه تخصص دارند، کمک بگیرید. اگر بخواهیم با نگاهی کلی تر به انتخاب و طراحی کابینت بنگریم، نکاتی در رابطه با انتخاب مناسب ترین گزینه وجود دارد که می تواند جدا از مشاوره شما با کارشناسان در رسیدن به یک انتخاب درست و ایده آل یاری تان دهد.

اگر احساس می کنید بین هزاران گزینه ای که عرضه کنندگان کابینت و تجهیزات آن به شما ارائه می دهند، گیج و درمانده شده اید و یا اصلا نمی دانید انتخاب بهترین و مناسب ترین کابینت را باید چگونه به صورت حرفه ای انجام دهید، بهتر است پیش از آن که به هر چیز دیگری فکر کنید یا دست به کاری بزنید، با اصول و نکات تعیین کننده طراحی کابینت و این که چطور انتخاب درستی انجام دهید، بیشتر آشنا شوید.

طی این مطلب، خلاصه ای از جزئیات مربوط به هر کدام از اصول تعیین کننده در این رابطه ارائه می شود که به شما کمک خواهد کرد درک بهتری از انتخاب کابینت و معیارهای تشکیل دهنده آن پیدا کنید. با پویانو همراه باشید.

جنس کابینت آشپزخانه

جنس از جمله اولین فاکتورهایی است که در انتخاب کابینت باید مد نظر قرار گیرد. جنس کابینتی که برای آشپزخانه خود انتخاب می کنید، باید با متریال های به کار رفته در طراحی آشپزخانه و حتی فضاهای مجاور همخوانی داشته باشد. کابینت های امروزی از متریال های مختلفی تولید می شوند که در این رابطه دست شما برای پیدا کردن بهترین گزینه باز می گذارند. در انتخاب جنس کابینت باید به دوام آن در برابر رطوبت و گرما نیز توجه داشته باشید که تاثیر بسیار زیادی بر ظاهر آن در دراز مدت خواه داشت.

رنگ کابینت آشپزخانه

رنگ دومین عاملی است که تعیین می کند کابینت شما چگونه انتخاب و طراحی شود. دامنه های رنگ هایی که این روزها برای طراحی کابینت مورد استفاده قرار می گیرند، به قدری گسترده است که اگر با یک تصمیم از پیش تعیین شده به سراغشان نروید، حتما گیج و سردرگم خواهید شد و چه بسا گزینه مناسب خود را به راحتی پیدا نکنید. برای این که بهترین رنگ را برای کابینت های خود انتخاب کنید، بهتر است به رنگ های به کار رفته در سطح فضا دقت کنید و سعی کنید از طیف های مشابه یا مکمل بهره بجویید.

سبک کابینت آشپزخانه

سبک به کار رفته در طراحی کابینت و حتی اجرای آن در آشپزخانه می تواند از دیگر نکاتی باشد که در انتخاب شما تاثیر اعمال می کند. سبک های کلاسیک کابینت را معمولا در فضاهایی استفاده می کنند که دکوراسیون دیگر قسمت های شان نیز به صورت کلاسیک و یا همخوان با عناصر کلاسیک انجام شده باشد. کابینت های مدرن و امروزی تر نیز برای آشپزخانه هایی مناسب هستند که طراحی کلی آن ها به صورت مدرن انجام شده و به طور کلی در قلب خانه ای مدرن قرار گرفته اند. مدرن یا کلاسیک بودم کابینت های شما از نکاتی است که باید برای ایجاد تناسب بصری بین آشپزخانه با قسمت های دیگر منزل رعایت کنید.

عمق کابینت آشپزخانه

عمق کابینت از جمله مواردی است که شاید از لحاظ ظاهری چندان به چشم نیاید، اما بر کارکرد کابینت ها و فضایی که در عمل در اختیار شما می گذارند، تاثیر مستقیم دارد. کابینت هایی که عمق آن ها کم باشد، شما در در قرار دادن وسایل دچار مشکل خواهند کرد. معمولا برای عمق کابینت ها استاندارد خاصی وجود دارد که باید در حین طراحی، سفارش و اجرا مد نظر قرار داده شود و به دقت به اجرا درآید. اگر کابینت ها را با عمقی کمتر یا حتی بسیار بیش تر از اندازه استاندارد طراحی و اجرا کنید، ظاهر آشپزخانه نامتناسب شده و عملکرد نیز مختل خواهد شد.

ارتفاع کابینت آشپزخانه

ارتفاع کابینت هم از دیگر عواملی است که طراحی کابینت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولا ارتفاع کابینت های پایین و بالا اندازه های مختلف و مخصوصی دارد که باید طبق استاندارد در نظر گرفته شوند. ارتفاع کابینت های بالایی از سطح زمین یا سطح کابینت های پایینی باید به اندازه ای باشد که موجب سرگیری و ایجاد مشکل در حین انجام کار نگردد. همچنین باید به این نکته نیز توجه کرد که کابینت های بالایی باید در ارتفاعی طراحی و اجرا شوند که دسترسی به آن ها راحت بوده و فرد را دچار دردسر نکند. برخی کابینت ها نیز به صورت سرهم طراحی می شوند که به اصطلاح کابینت سوپری نام دارند. این کابینت ها از سطح زمین تا زیر سقف یا نزدیکی آن امتداد می یابند.

قرنیز کابینت آشپزخانه

قرنیز از قسمت هایی است که طراحی آن در برخی از آشپزخانه ها صورت می گیرد. قرنیزها می توانند ظاهر کابینت ها را یکدست کرده و از آن جا که سطح زیرین آن ها را به زمین متصل می کنند، از حرکت وسایل و دیگر موارد به زیر سطح کابینت جلوگیری کنند. جنس و رنگ قرنیزها معمولا از نوع مشابه با جنس و رنگ به کار رفته در طراحی کابینت ها انتخاب می شود و فروشگاه ها و مراکزی که به عرضه این محصولات می پردازند، قرنیزها را نیز در کنار جنس و رنگ کابینت هایی که مد نظر دارید، به شما معرفی می نمایند. برخی از کابینت ها هم هستند که بدون قرنیز طراحی شده و به جای آن دارای پایه می باشند.

انتخاب کابینت آشپزخانهترکیب کابینت آشپزخانه

ترکیب دو جنس، دو رنگ و یا حتی در مواردی دو سبک در طراحی کابینت ها معمول است و در بسیاری از موارد به درخواست کارفرما یا توصیه طراح صورت می گیرد. باید توجه داشت که ترکیب در طراحی باید با نهایت دقت و توجه صورت گیرد. رنگ هایی که شما در ترکیب کابینت ها به کار می برید، باید مکمل یا در طیفی مشابه در نظر گرفته شوند. جنس های به کار رفته نیز بهتر است با یکدیگر هم نشینی مناسبی ایجاد کنند و در رابطه با سبک طراحی و ترکیب دو سبک مختلف بهتر است نظر یک کارشناس را ملاک کار خود قرار دهید، چرا که ترکیب دو سبک به ظرافت و مهارت زیادی نیاز دارد.

جزئیات کابینت آشپزخانه

جزئیات به کار رفته در طراحی کابینت ها از جمله مواردی هستند که در مراحل نهایی به آن ها پرداخته می شود. مواردی مثل نوع دستگیره ها، روش باز و بسته شدن برخی از درب ها، در نظر گرفتن قسمت های خاص و قفسه های داخلی یا سفارشی که به درخواست کارفرما ایجاد می شوند و یا فاکتورهایی مثل این که درب با چه سرعتی بسته شود یا حول چه محوری گردش داشته باشد را می توان از مواردی دانست که در طراحی جزئیات مد نظر قرار داده می شوند. پرداخت به جزئیات می تواند بر راحتی استفاده شما از امکانات آشپزخانه تاثیر زیادی داشته باشد، پس توصیه می کنیم آن را با دقت انجام دهید.

نورپردازی کابینت آشپزخانه

نورپردازی یکی از آخرین فاکتورهایی است که در طراحی کابینت مد نظر قرار می گیرد. در نظر گرفتن نورپردازی در طراحی و اجرای کابینت ضرورتی ندارد، اما می تواند به زیباتر به نظر رسیدن کابینت ها کمک کند و از طرفی نور مناسب برای انجام برخی از کارهایی را که روی سطح کانتر یا کابینت ها انجام می دهید را فراهم نماید. نورپردازی کابینت ها معمولا به صورت مخفی در سطح زیرین کابینت های دیواری یا بالایی صورت گرفته و گاهی نیز در لبه زیر کابینت های پایینی انجام می شود که در هر دو صورت به ظرافت اجرا نیاز دارد تا تاثیر بصری مناسبی ایجاد کند.

 

 

 

انتخاب کابینت آشپزخانه

تحریریه پویانو