انتخاب رنگ دیوار اتاق : چطور دقیقا رنگ آمیزی مورد علاقه تان را برای دیوار منزل انتخاب کنید

انتخاب رنگ دیوار اتاق : چطور دقیقا رنگ آمیزی مورد علاقه تان را برای دیوار منزل انتخاب کنید

انتخاب رنگ دیوار اتاق : در این جا می‌بینید که چطور چیدمان کمد لباس، خاطرات و زندگی روزمره شما می‌تواند در پیدا کردن رنگ مناسب برای منزل تان کمک کند. رنگ کردن احتمالا سریع ترین و کم خرج ترین روش برای تغییر یک اتاق است. اما اگر قبلا رنگی انتخاب نکرده‌اید از کجا باید شروع کنید؟ پیشنهادهای کاربردی زیر به شما کمک می‌کنند در زمان کمی در مورد انتخاب رنگ دیوار اتاق تان اعتماد به نفس پیدا کنید.

به کمد خود نگاه کنید

هر موقع که تصمیم به این کار گرفتید فورا به مغازه رنگ فروشی نروید و تراشه‌های رنگ خریداری نکنید چرا که ممکن است این فرآیند را برای شما خسته کننده و پیچیده کند. البته اگر این کار را قبلا انجام داده اید شما تنها نیستند. در واقع گاهی پیش می‌آید که افراد نقاشی را استخدام می‌کنند بدون این که بدانند چه رنگی می‌خواهند استفاده کنند.

قبل از این که به مغازه رنگ فروشی بروید باید رنگ های خود را محدود کنید تا خود را با تراشه‌های رنگی زیاد سردرگم نکنید.

خب چطور در وهله اول در انتخاب رنگ دیوار اتاق ، رنگ‌های تان را محدود کنید؟

 ما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از رفتن به مغازه خانه خود یعنی کمد لباس تان سری بزنید. لباس‌های تان را نگاه کنید و ببینید اغلب چه رنگ‌هایی می‌پوشید. این رنگ‌ها معمولا همان‌هایی هستند که بیشتر به پوست و ظاهر شما می‌آیند. چه راهی بهتر از این است که با انتخاب رنگ‌هایی که بیشتر به شما می آید دکوراسیون داخلی تان را نیز با خود هماهنگ کنید.

این که از رنگ‌های کمد لباس خود کمک بگیرید نه تنها شما را برای انتخاب رنگ دیوارها بلکه برای انتخاب رنگ‌های مکمل نیز کمک می کند.

اگر معمولا لباس‌های رنگ آبی می‌پوشید و اغلب آن‌ها را با کفش های خاکی و تیره و جواهرآلات نقره ای ست می‌کنید پس این رنگ ها را می‌توانید برای تم منزل تان نیز انتخاب کنید.

شما می‌توانید این تم را با استفاده از رنگ آبی-سورمه ای برای دیوار، پاشیدن اندکی رنگ چرمی به شمعدان ها، قاب عکس ها و دکوری های نقره ای پیاده کنید.

خاطرات شاد خود را زیر و رو کنید

برخی از کارشناسان طراحی دکوراسیون، فرمی به مشتریان خود می‌دهند که در آن سوال هایی در مورد زندگی شخصی و رنگ‌های خاص پرسیده می‌شود. برای مثال اتاقی که در آن بزرگ شدید چه رنگی بود؟ از دیدن چه رنگی احساس خوشحالی به شما دست می‌دهد؟

این خاطرات ممکن است از هر جایی باشند. شاید آشپزخانه مادربزگ شما زرد رنگ بوده و شما خاطرات خوبی از بودن در کنار او داشته اید. شاید موقعی که به دریا یا جنگل سفر کرده اید طیف رنگی آبی زیبایی دیده اید که با دیدن آن به وجد آمده اید.

اگر هیچ رنگی از زیر و رو کردن خاطرات تان پیدا نکردید سعی کنید آلبوم عکس یکی از مسافرت‌های مورد علاقه خود را ورق بزنید و ببینید کدام رنگ ها با شما حرف می‌زنند.

همین طور که روزهای خوب زندگی خود را سپری می کنید،رستوران ها، مغازه ها و حتی منزل افراد دیگر را ببینید و چه رنگی بیشتر شما را به سمت خود جذب می‌کند.

هیچ قانونی در مورد رنگ ها وجود ندارد. برای مثال ممکن است یکی رنگ اتاق خواب خودش را قرمز روشن انتخاب کند چرا که به نظر او به جای این که این رنگ انرژی بخش باشد تسکین دهنده و آرامش بخش است، در حالی که قرمز ممکن است برای بسیاری از افراد هنگام خواب اختلال ایجاد کند.  شما در واقع باید بدانید که چه رنگی شما را به سمت خود می‌کشد و نباید تحت تاثیر چیزهایی که دیگران در مورد آن رنگ می‌گویند قرار بگیرید، فقط باید پیرو احساس خود باشید.

به دنبال چه نوع جلوه ای برای اتاق خود هستید

اگر فرضا رنگ آبی را برای اتاق خود انتخاب کردید حالا چطور باید انتخاب آبی خود را محدود کنید؟ در این هنگام بسیار مفید است تا در مورد  حال وهوایی که می‌خواهید در اتاق خود ایجاد کنید فکر کنید. اگر به دنبال فضایی دنج و راحت هستید طیف‌های تیره تر آبی را انتخاب کنید. اگر به دنبال جلوه ای آرامش بخش هستید، طیف های روشن تر آبی برای مثال آبی دریایی احتمالا انتخاب خوبی است. زمانی که مجذوب یک رنگ آبی خاص شدید توجه کنید که آیا طیف آبی آن متمایل به کدام رنگ بنفش، سبز یا آبی خالص است. دانستن ته رنگ های رنگ انتخابی تان موقع انتخاب رنگ برای حاشیه های دیوار و اکسسوری ها بسیار به کار می‌آید.

برای اطمینان از انتخاب رنگ دیوار اتاق تان، از دوستان خود کمک بگیرید تا ببینید از نظر آن‌ها رنگ انتخابی شما چه احساسی را القا می کند. چند رنگ بردارید و از دوست خود بپرسید چه چیزی در این رنگ ها می‌بیند. این کار به شما نشان می‌دهد که آیا درک شما از آن رنگ همان چیزی است که دیگری احساس می‌کند. برای مثال ممکن است بگویند رنگ خاکستری که انتخاب کرده‌اید سرد یا گرم است و اگر مطمئن نیستید که شما همان چیزی را می‌بینید که آن ها می‌بینند از آن ها در مورد این که چرا این رنگ را آنطور توصیف کردند سوال کنید.

این کار به شما کمک می کند تا از ایجاد نقطه های کوری که ممکن است مفهوم رنگ شما را خراب کند جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که اگر زمینه خالی شروع می‌کنید، خاکستری سرد یا گرم احتمالا به یک اندازه برای اتاق تان مناسب باشد اما اگر از قبل مبلمان و اکسسوری هایی در رنگ های گرم تر در اتاق خود چیده اید، باید تن گرم تری انتخاب کنید که مکمل دکوری که اکنون دارید باشد.

در جست و جوی ایده

رنگ ها روی صفحه نمایش کامپیوتر یا موبایل احتمالا به همان شیوه روی دیوار اتاق تان نیست چرا که توسط مقادیر روشنایی و حتی منظره‌ای که از آن نور به داخل می آید تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

از عکس های دیجیتالی برای ایده های سبک و رنگ کلی استفاده کرده و مقدار و تن رنگ را مشخص کنید این که روشن، تیره یا متوسط باشد. این مهم است که به دنبال عکس‌هایی برای الهام گرفتن باشید که در اندازه و شکل مشابه با اتاقی که قرار است رنگ کنید باشد با این روش، جلوه کلی بسیار شبیه به آن خواهد شد.

این اصل مهم را به خاطر بسپارید:

اگر طیف رنگی زیبایی در اینترنت دیدید و شیفته آن شدید قبل از اجرا کردن آن بیرون بروید و یک نمونه رنگ از آن طیف خریداری کنید.

آی پد، آیفون یا کامپیوتر شما این رنگ ها را به طور متفاوتی نمایش می‌دهد حتی تراشه های رنگی نیز دقیقا همان چیزی نیست که قرار است روی دیوار بزنید. آن ها فقط نزدیک ترین نمونه های رنگی به رنگ انتخابی شما هستند.

در انتخاب رنگ دیوار اتاق بیشتر از 4 رنگ انتخاب نکنید

در نهایت، زمان آن رسیده که به فروشگاه رنگ و ابزار بروید. چندین نمونه طیف از رنگ انتخابی تان خریداری کنید و در مورد انتخاب کردن یکی از آن‌ها در مغازه و احتمالا زیر نور لامپ فلورسنت فکر نکنید، در عوض آن را به خانه بیاورید. اکنون زمان غربال کردن آن‌ها رسیده است. برای مثال اگر با هشت طیف رنگ آبی به خانه برگشتید نمونه‌های رنگی را روی زمین پهن کنید و با یکدیگر مقایسه کنید.

در ابتدا با دیدن تفاوت های ظریف بین رنگ ها شروع کنید. برخی از آبی ها به سبز یا فیروزه ای متمایل هستند. برخی ها نیز به رنگ جین نزدیک هستند. برخی از آن ها ممکن است ته رنگ هایی داشته باشند که به هیچ وجه دوست نداشته باشید. پیشنهاد می کنیم طیف هایی را که دوست ندارید کنار بگذارید تا به سه گزینه یا کمتر برسید. البته گاهی اوقات 4 رنگ هم اشکال ندارد.

می توانید تراشه های رنگی را به دیوار اتاقی که قرار است رنگ کنید پونز کنید یا از یک ورقه کاغذ به عنوان پس زمینه خنثی برای آن استفاده کنید.

به یاد داشته باشید هنگام مقایسه کردن چه روی دیوار یا کاغذ، رنگ تراشه‌های رنگی روی پس زمینه روشن اندکی تیره به نظر می‌رسند و روی پس زمینه تیره اندکی روشن به نظر می رسند.

اغلب، بعد از مقایسه تراشه های رنگی با یکدیگر به وضوح درمی‌یابید که کدام رنگ برای شما مناسب است.

اگر همچنان در انتخاب گزینه های رنگی خود مردد بودید می‌توانید همه را کنار گذاشته و یکی را بردارید و به صورت تکی آن را بررسی کنید.

اگرچه این کاملا بدیهی است اما به سادگی فراموش می‌شود که هنگام انتخاب رنگ به این توجه کنید که چه طور هر گزینه از آن‌ها با عناصر موجود در اتاق تان(که قصد تغییر دادن آن را ندارید) هماهنگ می شود.

در انتخاب رنگ دیوار اتاق نمونه های رنگی را مستقیما روی دیوار نصب کنید

زمانی که 3 یا چهار رنگ انتخاب کردید اکنون زمان امتحان کردن آن ها رسیده است. بهتر است به جای چسباندن نمونه های رنگی قسمتی از دیوار را به همان رنگ انتخابی تان نقاشی کنید. این تنها به خاطر صرفه جویی در هزینه نیست، شما نیاز دارید تا حداقل 1 در 1 فوت مربع را روی هر چهار دیوار نقاشی کنید. شما باید روی دیوار نقاشی کنید چرا که این دقیقا همان جایی است که قرار است اجرا شود. شما در حال رنگ آمیزی بر روی رنگ قبلی هستید. فکر نمی کنم نمونه های رنگی به اندازه رنگ اصلی اشباع باشند. ما حتی رنگ آمیزی دیوار در ابعاد بزرگ تر 3 فوت در سه فوت را برای هر نمونه رنگ پیشنهاد می کنیم.

برخی از کارشناسان نیز پیشنهاد می کنند که نمونه های رنگی را پهلو به پهلوی هم روی دیوار بچسبانید. آن ها بایستی لب به لب هم قرار بگیرند چرا که همچنان نیاز است تا آن ها را مقایسه کرده و بر اساس فرآیند حذف یکی را انتخاب کنید.

باز هم در این جا اگر کنار هم آمدن رنگ ها برای چشم شما زیادی خیره کننده است می‌توانید آن ها را جداگانه مقایسه کنید.

علاوه بر این ها، این مهم است که مطمئن شوید ظاهر رنگ شما همان چیزی است که قصد استفاده از آن را دارید (مات، براق، ساتنی، پوسته تخم مرغی) چرا که آن می تواند جلوه رنگ را عوض کند.

بسیاری از فروشگاه ها قوطی‌های رنگ نمونه را صرفا در رنگ‌های مات می فروشند. برای این که جلوه درستی ایجاد کنید احتمالا باید گالن یک لیتری رنگ بخرید.

بعد از رنگ کردن نمونه رنگ های منتخب بر روی دیوار در اوقات مختلف روز به آن ها نگاه کنید و انواع مختلف روشنایی در وات های مختلف را روی آن امتحان کنید تا ببینید هر کدام از آن ها چطور تغییر می کنند. چند روزی بگذارید نمونه ها روی دیوار باشند. بعد از چند روز هنگامی که با یکی از رنگ ها بیشتر از بقیه احساس راحتی کردید کار رنگ کردن دیوارهای خود را شروع کنید.

 

 

 

انتخاب رنگ دیوار اتاق

تحریریه پویانو: سجادی