انتخاب رنگ‌ هماهنگ با سبک دکوراسیون داخلی منزل

انتخاب رنگ‌ هماهنگ با سبک دکوراسیون داخلی منزل

انتخاب رنگ‌ هماهنگ با سبک دکوراسیون ؛ موضوع پوشش و ظاهر رنگ ممکن است به اندازه خود رنگ حیاتی باشد. ببینید که کدام یک از این 9 گونه پوشش رنگی مناسب فضا و بودجه شماست.

اغلب افراد اتفاق نظر دارند که رنگ دیوار درست به اندازه انتخاب مبلمان و نوع سبک طراحی دکوراسیون از اهمیت زیادی برخوردار است. اما در مورد ظاهر رنگ‌های دیوار چه می‌توان گفت؟ از رنگ‌های مات مخملی گرفته تا رنگ‌های لعابی براق، گچ ونیزی، پوشش‌های تزئینی و غیره انتخاب‌های پیش روی شما بی‌پایان است و انتخاب تان تاثیر عمیقی روی جلوه و ظاهر اتاق شما خواهد گذاشت.

در ادامه با پویانو همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد پوشش‌های رنگی بسیار پرطرفدار کسب کنید تا با کمک آن بتوانید ظاهر مناسبی برای رنگ فضای خود انتخاب کنید.

انواع پوشش و روکش رنگ‌ مات

این را با رنگ تخت که به معمولا برای نقاشی سقف استفاده می‌شود اشتباه نگیرید، این گونه  رنگ ها به خصوص اگر تیره و اشباع باشند ظاهری مخملی و مات پیدا می‌کنند. این رنگ به هیچ وجه انعکاسی یا براق نیست و ا زاین رو عیوب و نقایص دیوار را به خوبی می‌پوشاند اما تمیز کردن آن سخت است و برای استفاده در فضاهای کم تردد یا خانه هایی که بدون کودکان مداد به دست هستند انتخاب خوبی است.

انتخاب رنگ‌ هماهنگ با سبک دکوراسیون

پوسته تخم مرغی

یکی از محبوب ترین پوشش‌های رنگی برای دیوارهای داخلی، رنگ های پوست تخم مرغی هستند که درخشندگی ظریف، بازتاب متوسط دارند و تمیزکردن آن ها نیز نسبتا ساده است. این رنگ را می‌‌توان برای همه محیط ها استفاده کرد.

 

این نوع رنگ با بازتاب بیشتر نسبت به پوسته تخم مرغی، برای تزئینات گچی حاشیه های دیوار مناسب است. همانطور که در عکس می‌بینید، این دیوارها پوشش رنگی پوسته تخم مرغی دارند درحالی که رنگ سقف از نوع تخت می‌باشد و برای تزئینات حاشیه دیوارها نیز از رنگ نیمه براق استفاده شده است.

رنگ براق یا هایگلاس

دیوارها و سقف‌های هایگلاس یا براق زمانی در دکوراسیون یک گرایش پرطرفدار محسوب می‌شدند و اکنون هم روندی هستند که به نظر می‌رسد توانسته‌اند همچنان قدرت خود را حفظ کنند.

رنگ های براق اصلی شامل مواد تشکیل دهنده سمی هستند و دیگر در بسیاری از مکان ها استفاده نمی‌شوند. در عوض جلوه براق آن ها را می‌توان با استفاده از یک رنگ معمولی و یک روکش براق بر روی آن ایجاد کرد یا این که از رنگ های براق مدرنی که ترکیبی از رنگ اکرولیک هایگلاس با لاک‌های پایه آب هستند استفاده کرد.

رنگ های هایگلاس سطح بازتابی و فوق العاده مقاومی دارند. اما در نظر داشته باشید که سطح براق و درخشان آن هر نقص و عیب دیوار شما را به خوبی نشان می‌دهد.

انتخاب رنگ‌ هماهنگ با سبک دکوراسیون

ضمنا ایجاد چنین جلوه براقی برای دیوارها نیاز به برخی مراحل آماده سازی سخت دارد. در بیشتر دیوارها ابتدا نیاز است تا سطح آن را یکدست کنید سپس رنگ کاری را شروع کنید.

گذشته از آن در طول پروسه رنگ کردن ممکن است نیاز باشد تا سه، چهار، پنج لایه یا بیشتر از رنگ مورد نظر خود را بزنید تا به جلوه مورد نظر خود دست یابید. سعی کنید از اسپری رنگ به جای قلمو استفاده کنید تا رنگی با ظاهر فوق العاده صاف و یکدست داشته باشید.

اگر می‌خواهید یک بخش کوچک مانند این اتاق خواب نشان داده در عکس را رنگ بزنید بهتر است که خودتان این کار را انجام دهید. اما اگر فرضا قصد دارید کل دیوارهای اتاق پذیرایی و حتی سقف را با رنگ براق نقاشی کنید بهتر است یک شخص حرفه ای را استخدام کنید. از آن جایی که این کار نیاز به مقدار رنگ و زمان بیشتر برای مراحل آماده سازی و پیاده سازی است باید انتظار زمان بیشتری نسبت به یک نقاشی دیوار معمولی داشته باشید.

نقاشی منزل

رنگ های تزئینی

آیا به دنبال چیزی اندک متفاوت برای رنگ دیوار خود هستید؟ پس استفاده از رنگ های تزئینی یا تقلیدی را برای دیوارهای خود در نظر بگیرید. از پتینه های پرزرق و برق که فضای شما را دقیقا شبیه یک هتل قدیمی اروپایی می‌کند تا بافت ها و الگوهایی جالب، گزینه های زیادی پیش روی شماست و محدودیتی اگر باشد در تصور شماست. برای برخی، این رنگ کاری سرگرم کننده‌ است که دوست دارند خودشان انجام دهند. برای برخی دیگر نیز استخدام یک نقاش دکوری کار حرفه ای انتخاب بهتری است. نرخ هزینه این رنگ آمیزی بسته به پیچیدگی های کار نقاشی شما، اندازه و دشواری فضا و نیز تجربه نقاش بستگی دارد. یک پروژه انفرادی ممکن است در هر جایی هزینه ای از چندصد دلار تا چند هزار دلار داشته باشد.

انتخاب رنگ‌ هماهنگ با سبک دکوراسیون
انتخاب رنگ‌ هماهنگ با سبک دکوراسیون

نقاشی ها و پوستر دیواری

پوستر بکری که توسط دست نقاشی شده باشد و به طور خاص برای خانه شما طراحی شده باشد یک گنجینه با ارزش محسوب می‌شود. چه شما به دنبال یک تصویر ویژه برای تکمیل نمای اتاق خواب کودک خود  یا یک ویژگی برجسته برای اتاق ناهارخوری رسمی تان باشید یک پوستر نقاشی دیواری می‌تواند بیانگر اوج ذوق شخصی شما باشد.

مانند دیگر لوازم هنری، پوسترهای نقاشی هم هزینه‌های متفاوتی دارند. بسته به پوششی که برای آن استفاده شود یک پوستر می‌تواند به سادگی آسیب ببینید یا نه فوق العاده مقاوم و ماندگار باشد. اگر به دنبال گزینه ای هستید که سطح آن به خوبی تمیز شود در مراحل اولیه کار با نقاش خود صحبت کنید تا ببینید که این کار امکان پذیر است یا نه.

گچ(پلاستر) ونیزی

پلاستر ونیزی کلاسیک که از نظر رنگ و بافت درخشان و فاخر است توسط افرادی انتخاب می‌شود که به دنبال ظرافت های بی انتها هستند.

خواستگاه این نوع رنگ در ونیز ایتالیا و در دهه 1500 میلادی بوده که به رنگ ایتالیایی نیز شهرت دارد. این متریال از آهک هیدرات، گرد سنگ مرمر و رنگدانه ساخته شده است، دوام فوق العاده بالایی دارد و رنگ آن در برابر ترک خوردگی مقاوم است. قیمت آن در گستره 5 تا 15 دلار در ازای هر متر مربع می باشد. سقف ها و ستون ها از آن جایی که رنگ آمیزی دشوارتری دارند هزینه بالاتری نیز دارند.

انتخاب رنگ‌ هماهنگ با سبک دکوراسیون

پلاستر(گچ) رسی آمریکایی

این متریال از خاک رس طبیعی و گرده سنگ مرمر ساخته شده و ظاهر آن چیزی بین خشت های خام جنوب غربی و پلاستر ونیزی است و رنگ خاکی و غنی با رنگدانه های فراوان دارد. رس آمریکایی غیرسمی و با دوام است و می‌توان آن را روی هر نوع آستری اجرا کرد. قیمت آن نیز نسبت به پلاستر ونیزی اندکی ارزان تر است و در ازای هر فوت مربع 2 تا 10 دلار می‌تواند متغیر باشد.

انتخاب رنگ‌ هماهنگ با سبک دکوراسیون
انتخاب رنگ‌ هماهنگ با سبک دکوراسیون

دیوارهایی با پنل های چوبی ساتن

اگر پوشش دیوار شما به جای ورقه سنگی یا گچ با پنل های چوبی پوشیده شده است می‌توانید به جای رنگ زدن آن را ساتن کنید. ویژگی خوب ساتن کردن به جای رنگ آمیزی این است که رگه ها و نقش های روی چوب همچنان قابل مشاهده هستند. ساتن های چوبی به تنهایی ظاهری شبیه رنگ های مات دارند، با این حال شما می‌توانید با استفاده از یک لایه براق بر روی آن ظاهر درخشانی برای آن ایجاد کنید.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz