سایت پویانو-نورپردازی خانه

اصول نورپردازی خانه

نور: نورپردازی یکی از عناصر نادیده گرفته شده اما در عین حال بسیار مهم در طراحی داخلی می باشد. اگر نور کافی برای دیدن وجود نداشته باشد، خلق فضاهای زیبا چه فایده ای خواهد داشت؟ نورپردازی هم چنین برای ایجاد حس ویژه و حال و هوای یک فضا ضروری است. پلان نورپردازی خود را در مرحله طراحی کانسپت در نظر بگیرید، بدین ترتیب پیمانکار شما می داند چه زمانی سیم کشی الکتریکی را انجام دهد. هنگامی که دیوارها بالا می روند، تعویض سیم کشی ها سخت تر خواهد بود. بنابراین انجام این طرح را به پایان کار موکول نکنید. در ادامه نکاتی را خاطر نشان می کنیم که در نورپردازی خانه خود آن ها را به یاد داشته و استفاده کنید.  

سایت پویانو-نورپردازی خانه
سایت پویانو-نورپردازی خانه

نورپردازی فضای غذاخوری: همه افراد دوست دارند محیط خاصی را در فضای پیرامون میز غذاخوری خود ایجاد نمایند. اما عملا به همان تعداد که دانه های برف وجود دارد، وسایل نورپردازی و روشنایی نیز وجو دارند که باید از میان آن ها مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایید. هنگامی که نوبت به فضای غذاخوری می رسد، اطمینان حاصل کنید عنصری را برای نورپردازی انتخاب می کنید که ابعاد مناسبی برای میز ناهارخوری شما خواهد داشت. به یاد داشته باشید که این عنصر حداقل باید یک سوم سایز میز را داشته باشد. اگر نمیتوانید چراغی به قدر کافی بزرگ بیابید، چند عنصر را به شکل خوشه ای کنار هم قرار دهید. هم چنین مطمئن شوید که آن را حدود 30 تا 35 اینچ بالاتر از سطح غذاخوردن نصب می کنید.

سایت پویانو-نورپردازی خانه
سایت پویانو-نورپردازی خانه

نورپردازی زیر کابینت: یک لبه ساده در کناره های کابینت نمی تواند به درستی سیم های روشنایی شما را پنهان نماید. از پیش برنامه ریزی نموده و از سازنده بخواهید یک لبه کاذب برای پنهان کردن سیم کشی کابینت ها برایتان ایجاد نماید. یکی دیگر از ایده ها این است که با کابینت ساز خود صحبت نموده و از او بخواهید یک مسیر برای عبور LED های نواری برای زیر کابینت هایتان ایجاد کند.

سایت پویانو-نورپردازی خانه
سایت پویانو-نورپردازی خانه

روشنایی در تراز پا: گمان نکنید که اضافه کردن این نوع از نورپردازی یک تصمیم بیهوده و تنها از جنبه زیبایی شناسانه است. روشنایی نواری در لبه های زیبر کابینت های ردیف پایین یک روش عالی است تا نورپردازی شبانه ایجاد کنید که جلوه ای فوق العاده خواهد داشت.

سایت پویانو-نورپردازی خانه
سایت پویانو-نورپردازی خانه

نورپردازی سرویس: لامپ های سرویس برای روشن کردن چهره شما در آیینه حمام بسیار عالی می باشند. بهترین کارکرد آن ها زمانی است که بتوانید در ارتفاع صورت خود و در کناره های آیینه آن را نصب نمایید اما اگر فضای کافی برای این کار را ندارید، نصب یک لامپ در بالای آیینه نیز به زیبایی کار خواهد کرد.

سایت پویانو-نورپردازی خانه
سایت پویانو-نورپردازی خانه

نورپردازی گلدانی: این نوع نورپردازی اغلب در فضاهای تورفته به کار می رود. از نورپردازی گلدانی می توانید در فضاهای خاص خانه نیز استفاده نمایید اما آن ها نباید به عنوان جایگزینی برای نورپردازی غیرمستقیم، مانند چراغ های کف یا میز، به کار بروند. نورپردازی گلدانی بهترین کارکرد را در فضایی دارند که عملکردی در آن جا اتفاق می افتد، مانند آشپزخانه یا فضای خشکشویی. هم چنین می توانید این نوع از نورپردازی را به میزان کمتر در اتاق خواب، نشیمن و فضای غذاخوری نیز استفاده کنید.

سایت پویانو-نورپردازی خانه
سایت پویانو-نورپردازی خانه

نورپردازی کنار تخت: هنگام انتخاب چراغ برای میزهای کنار تخت، اطمینان یابید که در مورد این که چگونه از آن ها استفاده خواهید کرد، اندیشیده اید. آیا آن ها دکوراتیو خواهند بود یا بیشتر عملکردی هستند؟ اگر از آن ها به عنوان چراغ کار استفاده می نمایید، مطمئن شوید که آن ها می توانند برای مطالعه آسان در تخت خواب، حول مفصل خود بچرخند.   

سایت پویانو-نورپردازی خانه
سایت پویانو-نورپردازی خانه

نورپردازی پله: این مورد یکی از روش های دوست داشتنی برای اضافه کردن روشنایی به فضا می باشد. نورپردازی راه پله می تواند هر تغییری را به سطح بالاتری انتقال دهد. این نوع نورپردازی زیاد گران نبوده و به شدت عملکردی می باشد.

 

مطالب پیشنهادی:

نکات طراحی نورپردازی داخلی

نور در طراحی داخلی

نور مناسب برای اتاق خواب منزل

 

منبع: houzz

گردآوری و ترجمه در تحریریه پویانو|محمدیان