اصول طراحی پایدار در معماری ، طراحی داخلی ، طراحی صنعتی و…

اصول طراحی پایدار در معماری ، طراحی داخلی ، طراحی صنعتی و…

اصول طراحی پایدار در معماری ، طراحی داخلی و.. :  طراحی پایدار در رشته های متعددی استفاده شده است. برای مثال طراحی صنعتی، طراحی معماری، طراحی داخلی و طراحی گرافیک. طراحی پایدار اشاره به نوعی روند طراحی دارد که رویکردی سازگار با محیط زیست داشته و منابع طبیعی را به عنوان بخشی از دیزاین و طراحی در نظر می‌گیرد. اجتماع آمریکایی طراحان داخلی ASID: American Society of Interior Designers ،  Sharlyn Underwood رئیس جمهور ویرجینیا و البته طراح داخلی با شرکت معماری SmithLewis، طراحی پایدار در بخش معماری را چنین تعریف می‌کنند: ” طراحی پایدار، فرایند طراحی ساختمان ها به نحوی است که با سیستم های طبیعی هماهنگی کامل داشته باشند.
طراحی پایدار به عنوان فلسفه ای عمل می‌کند که توسط شرکت های مختلف، سازمان های دولتی و سازمان های غیردولتی به کار گرفته شده است تا از طریق مصرف کم و فکر شده منابع طبیعی زمین آینده بهتری برای نژاد بشر رقم زده شود. شرکت ها و سازمان هایی که استراتژی های پیشرفته ای در طراحی دارند، نسبت به دیگر سازمان‌ ها دارای پتانسیل بیشتری برای اعمال طراحی پایدار می باشند. برای مثال، شرکت هایی مانند IKEA با گام هایی قوی و پیشرفته به سمت ساخت محصولات پایدار در حرکت می باشند. علاوه بر این، بسیاری از دولت هایی که سیاست‌های طراحی ملی را اجرا می کنند، گام‌های مثبتی در جهت استفاده از توسعه پایدار برداشته اند.
نقش طراحی در توسعه پایدار
به عنوان طراحان ما باید نقش حیاتی خود را در دنیای پایداری شناخته و درک کنیم. یکی از نقش های طراحان حل مشکلات و ارائه راه حل های نوآورانه از طریق خدمات و یا محصولات می باشد. با در نظر گرفتن مشکلات اساسی موجود که سیاره زمین را تهدید می کند و همچنین با توجه به مصرف بیش از اندازه و بدون ملاحظه منابع طبیعی، طراحان در یافتن راه حل هایی برای این مشکلات و جایگزینی محصولات منسوخ شده با محصولاتی جدید و پایدار، که با اطمینان کامل باعث کاهش در مصرف منابع و در تولید ضایعات می‌شوند، نقش مهمی دارند.
وقتی که به عنوان رویکردی جامع به طراحی در سازمان ها و شرکت ها نگاه می‌کنیم، می‌توانیم قابلیت های بکر و جدیدی را برای در نظر گرفتن راه حل های پایدار بیابیم که جایگزین راه حل های قدیمی تر در محصولات موجود شوند و یا در روند توسعه محصولات جدید به کار گرفته شوند (NPD: New Product Development). برای مثال، طراحان برند LEGO  با تیم این شرکت همکاری می‌کنند تا موادی را تولید کنند که سازگاری بیشتری با طبیعت داشته باشد. این روند در آجرهای اسباب بازی جدید آن ها در حال پیشرفت است، اما همچنان دارای خواصی با دوام یکسان نسبت به گذشته می باشد تا رضایت مصرف‌کننده را حفظ کند و در عین حال نیز از سیاره خود حمایت کند.

اصول طراحی پایدار در معماری ، طراحی داخلی
اصول طراحی پایدار در معماری ، طراحی داخلی

شرکت اپل مثال دیگری از شرکت هایی است که وابسته به طراحی و ابتکار در کار خود می باشد تا رابطه‌ همدلانه ای را بین محصول و مشتریان آن محصول ایجاد کند. محصولات شرکت اپل در طی چندین سال پیشرفت کرده و پایدارتر و پایدار تر شده اند. مصرف انرژی برق در حالت sleep  در محصول iMac  جدید شرکت در مقایسه با نمونه اولیه آن که در سال ۱۹۹۸ ساخته شده بود، ۹۷ درصد بهبود یافته است. علاوه بر این، تیم طراح محصول، مواد سمی را به طور کلی از روند طراحی حذف کردند.

نقش طراح با اولین تفکرات و ایده های طراحی در روند توسعه شروع می‌شود، و تا ارزیابی محصول نهایی و تجزیه و تحلیل بازخورد مصرف کنندگان گسترش می یابد. در هریک از بخش های فرایند طراحی، پایداری باید به صورت فکر شده ای در نظر گرفته شود.
اصول طراحی پایدار
به منظور این که طراح، طراحی پایدار را در روند دیزاین در نظر بگیرد، سوالی مطرح می‌شود: مراحل فرآیند طراحی و توسعه طراحی که طراح باید تغییر دادن آنها را در نظر بگیرد تا محصول پایدارتر تولید شود، کدامند؟ در ادامه چند ایده درباره چگونگی پیاده سازی پایداری در طرح، و برای هر بخش طراحی اشاره می‌کنیم.
فرم
فرم نشان دهنده شکل بصری محصول می باشد و معمولاً به عنوان عنصر اصلی طراحی در نظر گرفته می شود. قبل از این که به طراحی فرم و ترکیب کلی محصول بپردازیم، طراح باید سوال هایی را مطرح کند؛ برای مثال، چگونه شکل این محصول بر مصرف انرژی تاثیر خواهد گذاشت و اندازه محصول چه تاثیری در بسته بندی، هزینه های حمل و نقل و میزان مصرف سوخت خواهد داشت؟ برای مثال استراتژی بسته بندی های فلت و تخت IKEA به کاهش در هزینه های حمل و نقل و در مصرف سوخت و همچنین تولید گازهای گلخانه‌ای کمک موثری کرده است.
عملکرد و قابلیت استفاده

عملکرد و کاربردی بودن محصول در پایداری آن از راهی غیر مستقیم تاثیر مثبتی دارد؛ چرا که به مصرف کنندگان کمک می کند تا از این محصول به راحتی و در مدت زمان کمتری و با مصرف انرژی پایین تری استفاده کنند. مردم نمی‌خواهند که محصولات با عملکرد سخت را نگه دارند، بنابراین محصولات کاربردی ‌تر ضایعات و دور ریخته های کمتری را در پی دارند.
راه های مقرون به صرفه
برای بسیاری از محصولات پایدار امروزی، بهای محصول یکی از موانع اصلی می باشد که مصرف کنندگان را از دست کشیدن از محصولات ناپایداری که همیشه استفاده می کنند، منع می‌کند. بنابراین طراح و تصمیم‌گیرندگان مسئول کاهش هزینه محصولات پایدار فعلی می باشند.

انرژی تجدید پذیر
طراحان باید وابستگی به انرژی کربنی را متوقف کرده و به فکر ساخت محصولاتی باشند که از انرژی های تجدید پذیر استفاده می کنند. مانند پانل‌های خورشیدی و نیروگاه‌های بادی.
مواد و بازیافت
متریال ها مانند انرژی، نقشی حیاتی را در طراحی پایدار برعهده دارند. بنابراین هر طراحی باید به دنبال متریال هایی باشد که به راحتی قابل بازیافت هستند، یا موادی که در مدت زمان کوتاهی قابل تجدید می باشند. برای مثال، IKEA از چوب های مخلوط و متریال های جدیدی استفاده می‌کند تا جایگزینی برای انواع سنتی چوب باشند که مدت زمان زیادی برای رشد آن ها در جنگل لازم است. متریال های مخلوط و بازیافتی در کاهش هزینه محصول نیز موثر می باشند.
راه حل های طراحی با دوام
برای دستیابی به حداقل ضایعات، یا باید محصولات با دوام کافی باشند تا برای مدت زمانی طولانی باقی بمانند، یا به طور کامل قابل بازیافت باشند و بتوان آن ها را ‌به محصول کاملا جدیدی تبدیل کرد. استفاده از هر دو راه حل در بازیافت محصولات بیشتر از یک بار کمک می‌کند و وابستگی به منابع زمینی را نیز کاهش می دهد.
پیشرفت مستمر و به اشتراک گذاری دانش
ارزیابی و پیشرفت، بخش‌های مهمی از روند طراحی هستند، اما اهمیت آن ها در ارزیابی طرح های پایدار و بهبود آن ها بسیار افزایش می ‌یابد تا محصولاتی با همان کیفیت قبلی یا با کیفیتی بهتر از محصول موجود تولید شوند.
اصولی که در بالا به آن ها اشاره شد، ملاحظاتی کلی هستند که طراحان می توانند به منظور ساخت یک طرح پایدار یا یک سازمان پایدار از آن ها استفاده کنند. به طور کلی اصول طراحی فوق، دربرگیرنده ملاحظاتی درباره محیط، مردم، اقتصاد و فرهنگ می باشند. در طرح هر محصول یا سازمانی باید این چهار عامل در نظر گرفته شود. برای مثال متریال هایی که در ساخت یک محصول به کار می‌روند، باید سلامت مصرف کننده را تامین کنند و همچنین با بافت فرهنگی که محصول قرار است در آن استفاده شود نیز هماهنگ باشند.
برخی از موانعی که در برابر محصولات پایدار وجود دارند، نتیجه عدم توجه به این چهار ارزش می‌باشند. به منظور جذب مشتریان برای استفاده از محصول پایدار، این محصول باید پاسخگوی نیازهای مشتری باشد و همچنین از نظر هزینه نیز با سایر محصولات موجود در بازار رقابت کند.

 

اصول طراحی پایدار در معماری ، طراحی داخلی و..

تحریریه پویانو: جعفری