اصول رنگ کردن دیوار منزل : از انتخاب تا اجرا

اصول رنگ کردن دیوار منزل : از انتخاب تا اجرا

اصول رنگ کردن دیواربرای این که دیوارهای منزل خود را به بهترین شکل رنگ آمیزی کنید، باید اصول کار را بدانید. رنگ دیوارها از مهم ترین عواملی است که روی دکوراسیون منزل شما تاثیر می گذارد. دقیقا به همین خاطر هم باید بدانید که قرار است چه کار کنید. پیش از این که برای انتخاب رنگ و اجرای آن روی سطوح اقدام کنید، خوب است با نکاتی که کیفیت کار شما را تحت تاثیر قرار می دهند آشنا شوید.

بهترین گزینه شما موردی است که با علایق خودتان همسو باشد و در عین حال، با توجه به خصوصیات فضای مورد نظرتان انتخاب شود. علاوه بر این که چگونه بهترین رنگ را انتخاب می کنید، نحوه اجرای آن نیز می تواند تا حد زیادی تاثیرگذار باشد. به همین خاطر باید دقت خود را تا آخرین مرحله به کار بگیرید تا نتیجه مورد نظرتان را به دست آورید.

مسلما اصول خاصی برای رنگ آمیزی دیوار وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. همراه ما باشید تا این اصول رنگ کردن دیوار را با شما در میان بگذاریم.

ابعاد فضا را در نظر داشته باشید

این که قرار است دیوار چه فضایی را رنگ بزنید در انتخاب رنگ خیلی موثر است. اگر فضا کوچک باشد، گزینه های مناسب خیلی محدود خواهند شد. احتمالا خودتان هم می دانید که رنگ های تیره باعث دلگیر به نظر رسیدن فضا می شوند. با این حساب، شما باید به سراغ رنگ های روشن تر بروید تا حداقل به خاطر بازتابش نور هم که شده، فضا دلباز و بزرگ به نظر برسد. در صورتی که فضا به اندازه کافی بزرگ است، می توانید پالت رنگ خود را از میان تیره تر ها نیز انتخاب کنید.

به میزان نور محیط توجه کنید

پیش از این که رنگ ها را انتخاب کنید، میزان نور محیط را در نظر بگیرید. اگر محیط زندگی شما تاریک است، باید دور رنگ های تیره را خط بکشید. اصولا رنگ هایی مثل سفید و شیری برای منازلی که فضای کوچک و تاریک دارند، بهترین گزینه هستند. رنگ های روشن و به خصوص رنگ های براق باعث می شوند نور انعکاس پیدا کرده و محیط منزل شما روشن تر به نظر برسد. در صورتی که منزل تان از نور کافی برخوردار است، می توانید آزادانه تر عمل کنید و رنگ های تیره را نیز امتحان نمایید.

سلیقه خودتان را اعمال کنید

بهتر است در کنار همه نکاتی که مد نظر قرار می دهید، حتما به سلیقه خودتان نیز میدان دهید. به هر حال، این شما هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید و اگر رنگ دیوارهای منزل تان را دوست نداشته باشید، همه چیز را باخته اید. باور کنید تاثیر رنگ دیوارها بر دکوراسیون داخلی و در نتیجه شکل گیری روحیه شما خیلی مهم است. سعی کنید نظر خود را در کنار اصولی که اهمیت دارند، در نظر داشته باشید و به یک نتیجه قابل قبول برسید.

اصول رنگ کردن دیوار : همنشینی رنگ ها را امتحان کنید

اگر قرار است به جای یک رنگ از دو یا چند رنگ استفاده کنید، باید حتما پیش از انتخاب و اجرا به همنشینی آن ها فکر کرده باشید. شما می توانید با استفاده از دفترچه های مخصوصی که فروشگاه ها ارائه می دهند و با ایده گیری از نمونه های اجرا شده، بهترین ترکیب رنگ را شناسایی کنید. همچنین می توانید از افراد کاردان در این زمینه کمک بگیرید. خلاصه این که بدون پیش زمینه به سراغ ترکیب رنگ ها نروید، چون احتمال پشیمانی تان زیاد خواهد بود.

ابتدا دیوارها را آماده سازی کنید

پیش از آن که رنگ را روی سطح دیوارها به اجرا درآورید، خوب است که آن ها را آماده کرده باشید. تجهیزات مخصوص به آویزان کردن عکس، میخ ها و گیره را از دیوار بیرون آورید؛ شکاف ها را با یک ماده مناسب پر کنید و اجازه دهید خشک شوند. نهایتا با استفاده از سنباده سطح دیوار را یکدست و مسطح کنید. همچنین خوب است که پیش از رنگ آمیزی، سطح دیوار را تمیز کنید و هر گونه غبار یا لکه ای را از بین ببرید.

پیش از شروع از بتونه استفاده کنید

اگر می خواهید نتیجه زیباتر و یکدست تری از رنگ آمیزی بگیرید، بهتر است از پیش از اجرای رنگ روی دیوار از بتونه کاری استفاده کنید. بتونه به عنوان یک مانع بین مصالح دیوار و رنگی که قرار است بزنید عمل می کند و از جذب رنگ جلوگیری می کند. به همین خاطر هم شما به مقدار رنگ کم تری احتیاج پیدا خواهید کرد. استفاده از بتونه ظاهر زیباتری به دیوارهای رنگ شده می دهد و کیفیت کار شما را افزایش خواهد داد.

کیفیت را در اولویت قرار دهید

در انتخاب رنگ و تجهیزات و وسایلی که برای رنگ آمیزی به آن ها احتیاج پیدا می کنید، کیفیت را در اولویت قرار دهید. زمانی که می خواهید به خرید برس و غلتک بروید، کمی بیش تر هزینه کنید تا نهایتا نتیجه بهتری از کار بگیرید. اگر از ابزار باکیفیت و مناسب استفاده کنید، رنگ خیلی بهتر روی سطح دیوار می نشیند و احتمال ایجاد مشکل و بدشکل شدن نتیجه نهایی کاهش پیدا می کند. در انتخاب خود رنگ هم بهتر است به سراغ گونه های باکیفیت تر بروید که امتحان خود را پس داده اند.

 

 

 

 

 

اصول رنگ کردن دیوار

تحریریه پویانو