استفاده از اشکال هلالی شکل در معماری و طراحی داخلی خانه متعلق به یک معمار

استفاده از اشکال هلالی شکل در معماری و طراحی داخلی خانه متعلق به یک معمار

اشکال هلالی شکل در معماری و طراحی داخلی خانه ؛ Robert Puksand، یک معمار از شرکت استرالیایی دیزاین و معماری Gray Puksand، یک خانه مدرن را برای خود و خانواده اش طراحی کرده است که در حومه Brighton، ملبورن واقع شده است. در مقابل این ویلا که نیازمند نگهداری اندک می‌باشد، یک رمپ وجود دارد که به سمت یک گاراژ پایین رفته است و به فضای طبقه زیر زمین باز می شود، که دارای یک سالن ورزشی خانگی و یک انباری می باشد. در کنار این رمپ، یک مسیر وجود دارد که میهمانان را به سمت در ورودی خانه هدایت می کند. در یک طرف این مسیر، پانل هایی مات وجود دارد که استخر را از دید افراد پنهان کرده است، و در طرف دیگر آن یک صفحه زرد رنگ با بافتی حفره دار قرار گرفته است که از چوب ام دی اف مخصوص فضای بیرون ساخته شده است.

اشکال هلالی شکل در معماری و طراحی داخلی خانه
اشکال هلالی شکل در معماری و طراحی داخلی خانه

وقتی درباره خانه صحبت می‌کنیم، نظر Puksand این چنین می باشد: ” من قصد داشتم محیطی خلق کنم که حسی شبیه به زندگی کردن در یک مجسمه را ایجاد کند، تمام طراحی خانه در راستای ایجاد شوق و لذت با استفاده از منحنی ها و بازی با اشکال می باشد. ”

طبقه اصلی خانه، شامل فضای اصلی سالن نشیمن می باشد. سالن نشیمن توسط درهای کشویی شیشه ای بزرگ با قاب هایی سیاه رنگ، به پاسیویی در فضای بیرون خانه باز می شود. یک شومینه معلق Bathyscafocus از سقف این سالن آویزان شده است. همچنین سالن نشیمن به آشپزخانه و فضای ناهار خوری نیز مجاورت دارد.

در فضای آشپزخانه، که رنگ آمیزی جسورانه ای دارد، یک میز جزیره ای منحنی شکل به رنگ نارنجی قرار گرفته است. از طرف دیگر کابینت های سیاه رنگ با یک یخچال که در میان آن ها پنهان شده است، کنتراستی قوی را ایجاد کرده اند و به چشم گیر شدن میز جزیره ای در فضا کمک می کنند. کفپوشی که در سراسر خانه دیده می‌شود، یک کفپوش بتنی با دست جلا داده شده، می باشد.

یکی دیگر از بخش های خانه که رنگی روشن دارد، فضای مطالعه می باشد که در یک کنج کوچک طراحی شده است؛ در گوشه ای از فضا که بین آشپزخانه و فضای ناهارخوری قرار گرفته است. قطعات عمودی به رنگ زرد روشن، قفسه های دیواری سفید رنگ و میز معلق را در جای خودشان نگه داشته اند.

در فضای ناهارخوری که بیشتر به رنگ سفید و سیاه می‌باشد، یک تابلوی نقاشی که اثری از مجموعه شخصی Robert Puksand است، در بالای یک میز کنار دیوار مینیمال، آویزان شده است. دایره های تزئینی که روی پنجره ها طرحی شده اند، سایه هایی جذاب و سرگرم کننده را در فضای داخلی خانه ایجاد می کنند.

بیرون و در بخش جلوی خانه، پاسیو را می بینیم که در کنار استخر شنا قرار گرفته است. در هر دو طرف بالکن طبقه بالا اشکالی هلالی شکل در انتهای دیوارها نصب شده اند که علاوه بر حفظ حریم خصوصی فضا، ظاهری تندیسی و مجسمه وار را به ساختمان داده اند. از این اشکال هلالی شکل در طبقه اصلی خانه نیز استفاده شده است.

اشکال هلالی شکل تا پشت خانه نیز ادامه پیدا کرده اند و حتی می‌توان آن ها را در اتاق خواب مستر خانه نیز مشاهده کرد. اتاق خواب مستر توسط درهای کشویی بزرگی به یک حیاط کوچک در پشت ساختمان باز می شود. این درهای کشویی فضای اتاق را با مقدار زیادی نور طبیعی پر می‌کنند.

در پشت اتاق خواب مستر، یک رختکن بزرگ و حمام مستر قرار گرفته است. در حمام یک پنجره کشیده و جود دارد که به زیبایی، یک گلدان را در بیرون قاب گرفته است. همچنین یک کابینت سیاه رنگ با دو سینک و کانتری سفید رنگ، فضای کافی را برای نگهداری وسایل شخصی افراد فراهم کرده اند. این حمام شامل یک توالت و فضای دوش نیز می باشد.

در فضای اصلی خانه، یک اتاق لباس شویی با کابینت هایی از کف تا سقف کشیده شده وجود دارد، و همچنین قفسه هایی باز که به رنگ های روشنی رنگ آمیزی شده اند.

در گوشه بیرونی اتاق لباس شویی، یک راه پله به سمت طبقه بالایی خانه وجود دارد. برای کف و پیشانی پله ها از قطعات صاف شده و صیقل داده شده سنگ بلواستون استفاده شده است.

در بالای پله ها، یک فضای کوچک گالری با آثار هنری گوناگونی وجود دارد و همچنین یک بخش نشیمن برای استراحت کردن و لذت بردن از این قطعات هنری.

در جلوی فضای گالری، بالکن طبقه دوم وجود دارد که پیش تر عکس آن را دیدیم. این بالکن مشرف به فضای پاسیو و استخر شنایی می‌باشد که در جلوی خانه قرار دارند.

برای درک بهتر نحوه ترکیب بندی فضاهای خانه، در این جا عکس پلان خانه را قرار داده ایم.

 

 

اشکال هلالی شکل در معماری و طراحی داخلی خانه

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: contemporist