اسکلت چوبی آتریوم ده طبقه در قلب ساختمانی اداری در لندن / معماری RHF Studio

اسکلت چوبی آتریوم ده طبقه در قلب ساختمانی اداری در لندن / معماری RHF Studio

اسکلت چوبی آتریوم : استودیو RHE، آتریوم ده‌طبقه‌ای را با سازه‌ای چوبی در قلب یک ساختمان اداری در لندن خلق کرده‌است. استودیو RHE که در لندن واقع است، ساختمان واردات متعلق به آژانس تریلوژی (Trilogy Real Estate) را به عنوان اولین فاز از تجدید ساختار «مجموعه ریپابلیک» در اسکله ایست ایندیا نوسازی کرده‌است. این ساختمان به طور کامل بازسازی شد. در این بازسازی فضاهای خدماتی مانند کافه‌ها و همچنین تراس‌های وسیع خارجی به بنا افزوده شد. با این حال، چشمگیرترین مداخله‌ای که در بنا صورت گرفت خلق آتریوم مرکزی جدیدی بود که در قلب این ساختمان قرار گرفت.

سازه این آتریوم با استفاده از دو نوع مهندسی‌شده ساخته‌شد: گلولام یا همان تخته‌های لایه‌دار چوبی به همراه چسب، و سی‌ال‌تی (CLT) که تفاوت آن با گلولام در یکی در میان عمود بودن جهت لایه‌های چوب بر سطح مفروض است.

این مصالح به طور فزاینده‌ای در معماری مورد استفاده قرار می‌گیرند، چرا که موجب پایداری و کیفیت و همچنین سرعت در ساخت‌وساز می‌شوند. ساخت این ساختمان که بزرگترین ساختمان ساخته شده از CLT در جهان است، در منطقه دالستون لندن در سال 2017 تکمیل شد و یک موفقیت برای تمام ساختمان‌های بلندی است که در سرتاسر جهان با چوب در دست ساخت هستند.

 

این آتریوم دارای چندین بالکن با قاب‌های چوبی است که به سمت فضای مرکزی کنسول شده‌اند. به لطف وجود پنجره نورگیر بزرگی که در سقف قرار دارد نور از بالا در فضا جاری می‌گردد.

 

در این ساختمان 22200 متر مربع فضای اداری جای گرفته که امید می‌رود تجارت‌هایی که از لندن مرکزی و شوردیتچ کنار کشیده‌اند در آن‌ مستقر شوند.

یک راه‌پله با طراحی‌ای خاص که از قابی مشکی و هندسی از جنس فولاد ساخته‌شده، با 206 ورقه آلومینیومی پوشانده شده که با روش Powder coating رنگ‌آمیزی شده‌اند.این راه‌پله دسترسی به طبقات پایین‌تر ساختمان را فراهم می‌کند.

دسترسی به آتریوم از طریق یک راهروی روشن فراهم می‌گردد که از پلی‌کربنات ساخته‌شده ‌است و یک میز پذیرش بتنی با طراحی اختصاصی در آن برای خوشامدگویی به ملاقات‌کننده قرار گرفته‌است.

 

از طریق فضاهای ملاقات مشترکی که در داخل آتریوم و در طبقه همکف آن در نظر گرفته‌شده تلاش شده تا کار گروهی مورد تشویق قرار گیرد. این فضاها مستقیما با باغچه‌ها و حوض‌های موجود در فضای خارجی ساختمان مرتبط هستند.

 

در خارج ساختمان، منظرسازی اولیه که مربوط به دهه 1990 است در حال جایگزینی با رواق‌ها و کلونادهایی چوبی است که در طول حوض‌ها ساخته شده‌اند.

 

طبق عقیده کارفرما، هدف مجموعه ریپابلیک جذب نسل بعدی تجارت‌های خلاق و تکنولوژی‌محور است تا میزان تجارت‌هایی که در حال ترک لندن هستند کاهش یابد.

ریچارد هیول ایوانز، مدیر استودیو RHF گفت: «ما با فضاهای تطبیق‌پذیر و امکانات و فضاهای خدماتی خلاقانه در حال تبدیل ساختمان واردات به یک فضای کاری پویا و تیمی متناسب با قرن بیست و یکم هستیم.»

 

«این ویژگی پایه و اساسی برای این محله جدید، منحصربفرد و پایدار است و منتظر مراحل بعدی توسعه آن هستیم.»

به دنبال نوسازی ساختمان واردات، استودیو RHF ساختمان صادرات را بازطراحی خواهدکرد. این ساختمان به عنوان فاز دوم توسعه مجموعه ریپابلیک در مقابل ساختمان واردات قرار دارد.

 

روبرت وولستنهولم، مدیر آژانس تریلوژی گفت: «مجموعه ریپابلیک در حال جذب تجارت‌هایی است که از لندن مرکزی و شوردیتچ کنار کشیده‌اند و ما در حال مهیا ساختن محله جدید و خلاقانه‌مان با ویژگی‌هایی با کیفیت بالا هستیم که به ما در خلق فضایی برای    ساکنین این مجموعه کمک کند، فضایی که در آن‌ها کار تیمی، ابداع و سرگرمی تسهیل شود.»

 

 

 

 

اسکلت چوبی آتریوم

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen