استفاده از چوب ترموود یا چوب حرارت دیده در طراحی نما و طراحی داخلی

چوب ترموود یا چوب حرارت دیده در طراحی نما و طراحی داخلی

استفاده از چوب ترموود یا چوب حرارت دیده در طراحی نما و طراحی داخلی

چوب ترموود یا چوب حرارت دیده ؛ ترموود یک چوب گرمادیده یا پایه حرارتی با ویژگی‌های عالی از جمله دوام، ثبات هندسی و عایق خوب محسوب می‌شود. جلوه چوبی زیبا و استحکام هندسی این چوب را برای استفاده هم در فضای بیرون و هم درون منزل ایده آل کرده است.

فرآیند حفاظت چوب ترموود از طریق گرما کنترل می‌شود. دماهای بالا و بخار ترکیب شیمیایی سلول چوب‌ها را تغییر داده و بدون هیچ گونه استفاده از مواد شیمیایی آن را حفاظت می‌کند و از این رو کاملا طبیعی و سازگار با محیط زیست می‌باشد. این فرآیند به این چوب مزیت‌های مختلف و فراوانی که در چوب‌های استوار و محکم جنگل‌های استوایی وجود دارد را می‌دهد.

به عنوان مثال برخی از این مزیت های چوب ترموود کاهش پتانسیل آن در برابر ترک خوردگی و پیچ و تاب خوردن می‌باشد.

چوب های ترموود برخلاف چوب‌های پرداخت شده شیمایی معمولا ظاهر نو و جدید خود را برای مدت ها حفظ می‌کنند. در این پست ما در مورد مزایای متعدد چوب ترموود و نیز کارکرد و استفاده از آن صبحت می‌کنیم.

ثبات هندسی

همانطور که پیش تر نیز ذکر شد، چوب ترموود ثبات هندسی بسیار عالی دارد. در واقع، ثبات آن بیشتر از چوب های نرم و پرداخت نشده می‌باشد و بسیار شبیه سختی و ثبات چوب سازج می‌باشد. چگالی متریال ترموود تنها به اندازه 10% کمتر از درصد چگالی چوب‌های سخت کاج های شمالی(Nordic) می‌باشد.

به خاطر داشته باشید که ترموود دارای بوی متمایز و خاصی است که این تمایز به خاطر تغییرات انجام شده در طی عملیات گرما دادن رخ می‌دهد. با این حال نگران نباشید چرا که هیچ عنصر مضری از این چوب‌ها در هوا منتشر نمی شود. مقادیر ترکیبات آلی فرار به میزان قابل توجهی کمتر از میزان آن‌ها در چوب های نرم پرداخت نشده می‌باشد و این به خاطر این است که در حین فرآیند گرمادهی بسیاری از ترپن‌ها تبخیر می‌شوند.

مقاومت

چوب ترموود یا چوب حرارت دیده در طراحی نما و طراحی داخلی
چوب ترموود یا چوب حرارت دیده در طراحی نمای ساختمان و طراحی داخلی

چوب ترموود نسبت به چوب های پرداخت نشده در برابر آب و پوسیدگی مقاوم تر است. این چوب مقاوم بالایی در برابر چیزهایی مثل قارچ و رطوبت دارد. با این حال در برابر رشد بیولوژیکی جبلک‌ها روی سطح خود مقاوم نیست.

اگرچه رشد جلبک‌ها هیچ آسیب ساختاری به آن وارد نمی‌کند اما ظاهر صیقلی و درخشان ترموود را خراب کرده و از این رو مشکلاتی از جهت زیبایی شناختی پدید می‌آورند. از مشکل رشد جلبک‌ها به سادگی و با صیقل دادن سطوح چوب جلوگیری کنید.

مقاومت در برابر رطوبت   

چوب ترموود برای شرایط آب و هوایی شرجی و مرطوب گزینه بسیار مناسبی است چرا که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. به علاوه این چوب در برابر نواسانات درجه حرارات و رطوبت فصلی نیز بسیار مقاوم است. این به خاطر آن است که تغییرات صورت گرفته در حین عملیات گرمادهی از  قدرت آن در جذب یا از دست دادن رطوبت کاسته است.

میزان گنجایش رطوبت این چوب در طی این فرآیند تا حدود 50% کاهش پیدا می‌کند که همین عامل ثبات هندسی آن را افزایش می‌دهد. به علاوه این باعث کاهش پتانسیل چوب در برابر پیچ و تاب خوردن یا باد کردن نیز می‌شود.

دوام

چوب ترموود یا چوب حرارت دیده در طراحی نما و طراحی داخلی

دوام بالای چوب ترموود آن را هم برای استفاده در فضای داخل و هم بیرون منزل ایده آل کرده است. این چوب مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی توسط قارچ ها دارد. برای دریافت بهترین نتایج، بهتر است ترموود در بالاتر از سطح مرطوب زمین نصب شود.

چوب ترموود دارای رسانایی حرارتی کاهش یافته 20 تا 25% نسبت به چوب های نرم معمولی می‌باشد. در مقایسه با چوب های پرداخت نشده، ترموود سطح PH اندکی کمتر دارد.

چوب ترموود دارای استحکام بیشتری نسبت به چوب های پرداخت نشده یا چوب های پرداخت شده با مواد شیمایی دارد چرا که گره‌های بیشتری در ساختار چوب های اصلاح شده با حرارت وجود دارد.

ایمنی

چوب ترموود یا چوب حرارت دیده در طراحی نما و طراحی داخلی
چوب ترموود یا چوب حرارت دیده در طراحی نما و طراحی داخلی

فرآیند حرارت دهی استحکام چوب را بالا برده و آن را به متریالی ایمن و محکم برای ساخت و ساز تبدیل می‌کند. بنابراین از لحاظ ایمنی، ترموود انتخاب خوبی است. با این حال، دقت کنید که از چوب های ترموود روی سازه‌های تحمل کننده بار استفاده نکنید. در نظر داشته باشید که ویژگی خمش تخته مانند چوب ترموود بسیار شبیه استحکام الوارهای سازه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

نگهداری آسان

ترموود در مقایسه با چوب های پرداخت شده نگهداری نسبتا آسان تری دارد. هیچ نشت رزین یا ماده ای دیگر از سطح چوب بیرون نمی‌زند چرا که گرما رزین موجود در چوب را به طور کل حذف کرده است. این ویژگی همراه با استحکام هندسی بهبود یافته به نگهداری آسان تر از چوب منجر می‌گردد.

نمای زیبا

ترموود علاوه بر داشتن کیفیت خوب، دارای ظاهر زیبا نیز هست. رنگ پایدار چوبی آن شبیه چوب های با کیفیت و سخت است.

رنگ چوب ترموود بستگی به درجه حرارت گرمای آماده سازی آن دارد که این دما همواره در طول تولید تحت نظارت است. به خاطر داشته باشید موقعی که چوب ترموود در معرض اشعه های UV قرار بگیرد رنگ خود را می‌بازد و به خاکستری نقره ای متمایل می‌گردد مگر این که سطح آن را با محافظ رنگدانه بپوشانید. خوشبختانه، ظاهر زیبا و پرطراوت چوب های ترموود ماندگار است چرا که آن ها می‌توانند ظاهر نو و تازه خود را بعد از سالیان متمادی حفظ می‌کنند.

از ترموود برای ساخت چه چیزهایی می توان استفاده کرد؟

چوب ترموود یا چوب حرارت دیده در طراحی نما و طراحی داخلی
چوب ترموود یا چوب حرارت دیده در طراحی نما و طراحی داخلی

ترموود یک متریال فوق العاده با دوام و کارآمد است که می توانید در ساخت چیزهای مختلفی از آن استفاده کنید. این ها می توانند به عنوان روکش های فضاهای داخلی و نیز خارجی استفاده شوند. با این حال چوب ترموود بیشتر برای مصالح کف و سونا استفاده می‌شود. امیدواریم که این راهنمایی ها برای شما مفید بوده باشد.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی