استفاده از فلزات در دکوراسیون داخلی و بایدها و نبایدهای آن

استفاده از فلزات در دکوراسیون داخلی و بایدها و نبایدهای آن

استفاده از فلزات در دکوراسیون داخلی : بعضی چیزها هیچوقت به خوبی با هم ترکیب نمی‌شوند. شاید این جمله شایع را در مورد ترکیب فلزات با هم در طراحی داخلی شنبده باشید، اما وقت آن رسیده که از قید این توصیه قدیمی رها شویم. ترکیب نقره، طلا، برنج، یا آهن یک استراتژی عالی برای افزودن جذابیت بصری و عمق به یک فضا است. ما همواره علاقه‌مند به فضاهای دارای بافت، لایه‌دار و گلچین شده هستیم، و ترکیب فلزات با هم یک راه آسان برای ایجاد این تصور است که لوازم فضایتان را طی چندین سال جمع‌آوری نموده‌اید. ترکیب فلزات همچون پخت یک غذای بسیار حرفه‌ای است، به شرط آن که درست انجامش دهید. در ادامه با بایدها و نبایدهایی درباره این موضوع پراهمیت با شما همراه خواهیم بود.

 

باید: یک فلز غالب انتخاب نمایید

فلزی را انتخاب نمایید که دوست دارید بیش از همه بر فضایتان غالب باشد، سپس یک یا دو فلز دیگر را به مقدار کمتر و برای تکمیل آنچه که دیده می‌شود انتخاب نمایید. در تصویر بالا، فلز طلایی رنگ به فضا وحدت می‌بخشد و سپس سایز فلزات چشم را به دیگر نقاط فضا هدایت می‌کنند. اگر لوازم آشپزخانه شما به رنگ برنز براق است، ظروف و قطعات مسی به آن درخششی گرم خواهند بخشید. اگر آشپزخانه شما مدرن‌تر است و فلز غالب در آن استیل است، یک لوستر یا یک قطعه وینتج را به همراه فلزی طراحی یا نقره‌ای انتخاب نمایید تا به آن بافت و جذابیت بیفزایید. اگر فلز غالب در فضای آشپزخانه شما طلایی است، یک میز یا لوستر کروم برای ایجاد تعادل میان فلزات گرم و سرد فضا اضافه نمایید.

 

نباید: بابت ترکیب فلز گرم و سرد نگران نباشید.

فلزات گرم (مانند طلا و برنج) وقتی در کنار فلزات سرد مانند نقره و کروم قرار می‌گیرند، رنگ و بافت غالب فضا را تعیین می‌کنند. بسیاری از مردم تصور می‌کنند یکسان بودن سردی یا گرمی فلزات بکار رفته در دکوراسیون داخلی خانه یا آشپزخانه سبب تناسب بیشتر میان آن‌ها می‌شود، اما واقعیت این است که نتیجه آن اغلب تصویری تک‌رنگ و خسته‌کننده خواهد بود.

 

باید: ترکیب رنگی فضایتان را مد نظر قرار دهید.

اگرچه ما استفاده از چندین فلز و ترکیب آن‌ها را توصیه می‌کنیم، اما در نظر گرفتن مجموعه رنگ‌های بکار رفته در فضای مورد نظرتان هنگام انتخاب رنگ فلزات بسیار مهم است. بطور طبیعی، بهتر است فلزات با رنگ‌های گرم (مانند طلایی، برنجی و مسی) را با رنگ‌های سرد (مانند آبی، سبز و بنفش) بکار ببریم. درحالیکه در فضاهایی با ترکیب رنگی خنثی، استفاده از فلزاتی بهتر است که رنگ، بافت و گرما به فضا بیفزایند. اگر از سایه‌های طیف خاکستری استفاده می‌کنید، یک آینه با قاب طلایی می‌تواند جانی تازه به فضایتان ببخشد. بطور کلی در فضای اتاق از فلزات برای تعدیل دمای آن استفاده نمایید.

نباید: بافت را در استفاده از فلزات در دکوراسیون داخلی از قلم نیندازید.

هنگام بکارگیری فلزات، در نظر گرفتن بافت را فراموش نکنید. لحاظ کردن بافت می‌تواند تفاوت زیادی را در اتاقی با چندین نوع فلز ایجاد کند. فلزات با روکش مات، فلرات براق و فلزات چکش‌خورده را برای خلق فضایی غنی و زیبا بکار ببرید.

باید: از آهن طبیعی بعنوان یک ماده خنثی استفاده نمایید.

آهن در میان فلزات، خنثی محسوب می‌شود. آهن یک عنصر صنعتی است که برای تعدیل مجموعه‌های رنگی تند و نامتعادل بکار می‌رود. با سایر فلزات مغایرت ندارد و می‌تواند به فلزات با رنگ گرم‌تر –مثلا طلایی- کمک کند که تاثیر رنگی بیشتری در فضا داشته باشند.

نباید: فراموش نکنید که از سایر فلزات هم استفاده نمایید.

لزومی ندارد که تنها در لوازم از فلز استاده نمایید- پارچه‌ها، تابلوهای نقاشی، قاب‌های عکس و کاغذ دیواری همگی می‌توانند میزبان رنگ فلزات شوند.

 باید: حضور فلز در فضا را متعادل نگه دارید.

به تصویر بالا نگاه کنید. با وجود این که فلز طلایی و نقره‌ای در کنار هم بکار رفته‌اند، هرگز برای جلب نظر بر دیگری پیشی نمی‌گیرند. ترکیب فلزات به اتاق‌های که دارای تناسب و تقارن کامل هستند نیز پویایی می‌بخشد( پایه‌های طلایی میز حتی با نقش فرش نیز تناسب دارد.)

استفاده از فلزات در دکوراسیون داخلی نباید: در استفاده از فلزات در دکوراسیون داخلی زیاده‌روی نکنید.

فلزات را سخاوتمندانه در خانه‌تان بکار بگیرید، اما به یاد داشته‌باشید که نباید در آن زیاده‌روی نمایید. توصیه ما این است که به دو نوع فلز اکتفا کنید. اگر وسیله خاص و منحصربفردی از جنس فلز سوم دارید، و یا اگر وسایل فلزی در فضایی بزرگ پخش هستند، ظرفیت بکارگیری سه نوع فلز هم وجود دارد، اما در حالت ایده‌آل شما به دو فلز نیاز دارید، یکی فلز غالب و دیگری فلز فرعی.

 

 

 

 

استفاده از فلزات در دکوراسیون داخلی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: kathykuohome