استخر در پشت بام خانه “Aurelia” / معماری SHROFFLEoN

استخر در پشت بام خانه “Aurelia” / معماری SHROFFLEoN

استخر در پشت بام خانه

معماری: استودیو SHROFFLEoN

مکان: Alibag، هندوستان

مساحت: 185 مترمربع

سال پروژه: 2016

از زبان معمار: Alibag معمولا مکان انتخابی اهالی بمبئی برای داشتن خانه دوم است. این ویلا “Aurelia” در روستای تپه ای “Katalpada” در میان زمینی فوق العاده زیبا با چشم اندازهایی ناهوار قرار گرفته است. تپه های دیدنی اطراف خانه برای تبدیل شدن به جنگل در نظر گرفته شده اند.

کارفرمایان که افرادی شهرنشین هستند، مایل بودند که خانه مخصوص تعطیلاتشان تجربه ای را برای آن ها فراهم آورد که در بافتی شهری مانند بمبئی تقریبا غرممکن است – فضای نشیمن باز بزرگ و لوکس و همچنین یکی شدن با طبیعت. در نتیجه از لحاظ برنامه ریزی فضاها تصمیم گیری کاملا روشن بود – یک فضای الحاقی برای سازه موجود به شکل یک خانه مستقل و دوخوابه، همراه یک استخر خارق العاده و تماشایی در بالای آن – این استخر از منظره موجود در پس زمینه ساختمان به عنوان عنصر اصلی طرح استفاده می کند و همچنین تفاوت سازه جدید و قدیم خانه را از بین برده و تمامی فضاها  را به یکدیگر وصل کرده است.

در این طرح از حضور خانه در بالای تپه و روی زمینی شیب دار بهره برده شده و در نتیجه آن استخر در جهت چشم اندازها و مناظر زیر تپه قرار گرفته است. فضایی که در زیر استخر ایجاد شده شامل یک خانه مستقل دوخوابه می شود – یک خانه شیشه ای که با توجه به محوطه منحصر به فردی که در اطرافش وجود دارد، اینطور به نظر می رسد که فضاهای داخلیش درون منظره بیرون قرار گرفته اند. آب استخر روی سقف از همه طرف درون یک حوضچه کوچک تر در پایین می ریزد و باعث ایجاد یک آبشار شده و منظره ای را در پشت فضای نشیمن اصلی خانه شیشه ای خلق می کند.

یک استخر کوچکتر و سیاه رنگ به عمق 8 اینچ به صورت عمود بر استخر سفید اصلی قرار گرفته که مخصوص آفتاب گیری می باشد و به افراد این امکان را می دهد تا به تماشای مناظر بدون مانع اطراف بنشینند و به صدای جذاب شرشر آب گوش دهند که از بالای یک دیوار سنگی درون یک حوضچه سیاه رنگ بزرگ تر در پایین می ریزد. در میان استخر اصلی و این استخر آفتاب یک جکوزی با پوششی سفید رنگ قرار گرفته است. داخل این استخرها تعداد 1500 عدد چراغ فیبر نوری تعبیه شده است که رنگ هایی متغیر داشته و به ایجاد فضایی لوکس بعد از تاریکی هوا کمک می کنند.

دو اتاق خواب خانه در کنار یکدیگر قرار گرفته و هر دو دارای منظره ای از جنگل پشت خانه هستند، مالکین می توانند در این فضا از وجود پاسیویی در فضای باز با مناظری از پایین تپه ها لذت ببرند. اما سوییت مستر بازشویی به هردو طرف خانه دارد، از یک سمت چشم اندازی از جنگل و از سمت دیگر حوضچه ای با آبشار.

فضای اطراف استخر که اصلی ترین محل تفریحی خانه محسوب می شود، دو ناحیه با تزیینات چمنی دارد که مخصوص دورهمی های دوستانه تر هستند و همچنین دارای یک eco – آلاچیقی مخصوص باربیکیو – می باشد. لنداسکیپ درونی طرح نقشی حیاتی در فضاسازی موردنظر داشته است، چرا که کارفرما تمایل داشت بیشتر وقت خود را در محیط باز و در ارتباط با طبیعت بگذراند.

استخر در پشت بام خانه

 

 

 

استخر در پشت بام خانه

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily