احجام هندسی آجری در طراحی خوابگاه مدرسه Stowe / معماری MICA

احجام هندسی آجری در طراحی خوابگاه مدرسه Stowe / معماری MICA

استودیوی معماری MICA در بریتانیا ساخت یک خوابگاه را در زمین‌های مدرسه «استوو » در انگلستان کامل کرده‌است. این خوابگاه متشکل از مجموعه‌ای از احجام هندسی آجری روشن است، از جمله یک برج استوانه‌ای و یک پل شیشه‌ای. مدرسه استوو یک مدرسه مستقل در استوو در باکینگهام‌شیر است که در سال 1923 تاسیس شد و واقع در میان 750 هکتار از باغ‌های طبیعی است که علاوه بر این مدرسه یک خانه متعلق به قرت 17 میلادی را نیز در خود جای داده‌است.

این مدرسه اخیرا بیش از سی میلیون پوند سرمایه را به ارتقاء امکانات خوابگاهی و آموزشی‌اش اختصاص داده‌است و از همکاری استودیوی معماری MICA برای انجام آن بهره‌مند گشته‌است. استودیو MICA قبل ازاین به ساخت دو خوابگاه دیگر و یک مجموعه خدماتی هنر مشغول بوده‌است.

مسترپلان و فازهای اولیه پروژه زمانی برعهده گرفته‌شد که این شرکت هنوز به نام گروه معماری «ریک ماتر» شناخته می‌شد، یعنی پیش از درگذشت موسس آمریکایی این شرکت در سال 2013.

 

آخرین ساختمانی که تکمیل می‌شود «وست5» نامیده شده و برای 24 دانش‌آموز دختر امکانات سکونت را در زمینی فراهم می‌کند که مجاور یک مجموعه از خانه‌های دهه 1930 است. این خانه‌ها پیش از این به خوابگاه تغییر کاربری یافته‌بودند.

مجموعه «وست5» در پاسخ به نیاز به اتاق‌های خوابگاهی برای دانش‌آموزان دو سال آخر ساخته‌شد و به چهار ساختمان موجود در لبه باغ‌های وسترن گاردنز پیوست.

 

ساختمان‌های جدید به دو بلوک تقسیم می‌شوند، به همراه یک ساختمان دوطبقه بزرگ‌تر که خدمات عمومی اصلی و یک تراس باز را در خود جای می‌دهد.

یک پل این بلوک را با ساختمان دوم مرتبط می‌سازد. این ساختمان تا حدودی در زمین فرو رفته‌است و ارتفاع آن تا سه طبقه ادامه یافته‌است.

طراحی این پروژه، فرم‌های ساده ساختمان‌ خانه‌های موجود را بعنوان مرجع در نظر گرفته و آجرهایی مشابه آن‌چه در این خانه‌ها بکار رفته و پنجره‌هایی با قاب‌های فلزی سفیدرنگ را در نما این مجموعه خوابگاهی اجرا کرده‌است.

 

با این حال، رنگ روشن‌تر آجرها و حجم ساختمان‌ها- با چیدمان نامتعارفشان و همچنین سقف‌های مسطحشان- آن‌ها را به طرزی قابل توجه بعنوان نمونه‌های افزوده شده معاصر در این مجموعه شاخص می‌سازد.

معماران در مورد تاثرپذیری از ساختمان‌های موجود در مجاورت سایت گفتند: «ویژگی‌های این مجموعه از خانه‌های مجاور گرفته‌شد- پیش‌آمدگی‌های لبه بام‌های خانه‌های موجود تعیین‌کننده ارتفاع جانپناه بناهای جدید هستند، به همراه چیدمان خاصی از آجرها در نما که وجه باریک و طویل‌تر آن در نما قرار می‌گیرد تا تفکیک طبقات همکف و اول در نما مشخص باشد.»

«با حفظ این قواعد، حجم‌ها در پوششی از آجر جابجا یا بالا و پایین شده‌است. پنجره‌ها آزادانه در فضاهایی با پلان آزاد چیده شده‌اند و یا در پشت توده احجام ردیف قرار گرفته‌اند.»

 

یک مسیر در میان دو بلوک و از زیر پل عبور می‌کند که از طرفین با دیوارهای آجری پوشیده شده‌است، به همراه یک برج مستطیلی در یک سمت آن که یک آسانسور در آن جای گرفته و در سمت دیگرش یک فرم طبل‌مانند که یک پلکان را در خود جای می‌دهد.

در درون خوابگاه‌ها، سوییت‌های اقامتی حول فضاهای جمعی قرار گرفته‌اند تا حس اشتراک در فضای زندگی افزایش یابد. این فضاها شامل یک آتریوم با ارتفاع سقف دو طبقه و تراس‌هایی در ارتفاع‌های مختلف می‌شود.

 

در کف فضاهای جمعی کفپوش‌هایی از جنس چوب روشن بلوط و در دیوارها رنگ سفید اجرا شده تا زمینه‌ای خنثی مهیا گردد و از طریق پنجره‌های بزرگ فضا، توجه به سمت مناظر باغ‌های اطراف جلب گردد.

کفپوش های رنگ‌های زرد و نارنجی در طبقات بالاتر به فضاهای جمعی روح می‌بخشد و به تمایز طبقات مختلف و ارتباط فضاهای اشتراکی کمک می‌کند.

در کف سوییت‌های اختصاصی نیز رنگ‌های شاخص بکار رفته تا از دیوارها و مبلمان توکار سوییت که رنگ خنثی دارند متمایز گردند. مبلمان توکار این سوییت‌ها شامل سکوهایی است که برای نشستن و تماشای مناظر باغ‌های اطراف فضایی دلنشین را مهیا می‌کند.

 

 

 

 

احجام هندسی آجری در طراحی خوابگاه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen