اجرای سازه بامبو در معماری پاویون هایپربولیک و نمایش انعطاف پذیری آن

اجرای سازه بامبو در معماری پاویون هایپربولیک و نمایش انعطاف پذیری آن

اجرای سازه بامبو ؛ گروهی از معماران از فلورانس، ایتالیا، مسابقه دیزاین بامبو به نام CAMBOO را برنده شده اند؛ مسابقه ای که در رابطه با به نمایش گذاشتن این متریال برای کیفیت ساخت و ساز پایدار و قدرتمند آن بود. جشنواره CAMBOO که در پنومپن، کامبوج برگزار شد، در پی یافتن دیزاینی نوآورانه برای یک پاویون برجسته و شاخص به عنوان یک بخش مرکزی بود. معماران Roberto Bologna، Fernando Barth، Chiara Moretti و Denny Pagliai، 125 شرکت کننده را با ” پاویون هایپر بامبو ” خود شکست دادند؛ طرحی که برای ” استفاده هوشمندانه و فکر شده از بامبو به عنوان متریال ساخت و ساز ” انتخاب شده است.

بیانیه برندگان: ” ما بسیار مفتخر هستیم که در این ماموریت Building Trust International و تقویت نقش دیزاین و طراحی دخیل بوده ایم : مردم به معماری نیاز دارند اما معماری نیز به مردم نیاز دارد. ”

 

هایپر بامبو به طور کامل از چوب بامبو محلی کامبوج و پارچه های مخصوص سایبان ساخته شده است. ورودی های این پاویون که در پارک آزادی در پنومپن ساخته شده است، در امتداد محور طولی میدان پارک قرار گرفته اند، جایی که محل بیشترین رفت و آمد مردم در طول جشنواره می باشد.

صفحات بادبان مانند این پاویون (دو تا بلند و دو تا کوتاه) از روی سهمی های هذلولی (Hyperbolic Parabola) مدل شده اند، طرحی که انعطاف پذیری و خاصیت کششی بامبو را تکمیل کرده است. دو سمت بلند سازه، میزان سایه اندازی آن را افزایش می دهند، در حالی که دو سمت کوتاه تر شامل دیوارهایی شیب دار می باشند که دید را به سمت فروشگاه های مجاور پوشانده اند. شکلی که توسط سقف ایجاد شده است، به طور موثری پاویون را در برابر باران حفظ می کند، به این صورت که قطرات باران از اطراف آن به پایین می ریزند.

اجرای سازه بامبو ؛ یک قاب بندی سازه ای ابتدایی از ستون های ضخیم بامبو برای لبه های بیرونی صفحات سقف استفاده شده است، همراه با قاب بندی دیگری که شبکه ای را به وجود آورده که پارچه سایبان به آن متصل می شود.

هایپر بامبو با چندین پارتیشن خارجی ساخته شده است – می تواند به طور کامل باز شود یا روی هر چهار طرف بسته شود، یا به طور متناوب در دو جهت مخالف بسته شود تا امکان تهویه وجود داشته باشد و همچنین نور طبیعی نیز وارد پاویون شود. در شب، استفاده از نور مصنوعی باعث درخشش پاویون از طریق صفحات نیمه مات سقف می شود.

هیئت داوران شامل نمایندگان Building Trust International، کارکنان و معماران حرفه ای بامبو و متخصصین دیزاین منظر بود. ظاهرا داوران ” تحت تاثیر سطح درک و تفکر روشن و واضحی قرار گرفتند که در مراحل ساخت طرح به کار رفته است. ”

به گفته David Cole، شریک پایه گذار Building Trust International : ” مسابقه CAMBOO موفقیت بزرگی بود. پروژه برنده سطحی باورنکردنی از تفکر و جزییات را در ساخت و ساز کلی طرح و قابلیت ساخت آن به کار برده بود. دیزاین هایپر بامبو نقشی کلیدی را در موفقیت جشنواره CAMBOO بر عهده داشت و نقطه مرکزی و بنیادی این رویداد بود که یک کانون و پایه مرکزی را برای آن خلق کرد. ”

بامبو اغلب به عنوان یک متریال ضعیف شناخته شده است، اما این تفکر با توجه به استفاده مجدد از آن در پروژه های معاصر در حال تغییر می باشد. در کشورهای در حال توسعه، جایی که تقاضا برای بتن های سبک فولادی بالا می باشد، بامبو به عنوان یک جایگزین احتمالی در نظر گرفته شده است، و راهی جدید را برای متریال های پایدار ایجاد کرده است. اقتباس قدرت کششی بامبو و پتانسیل انحنای آن را می توان در آسمان خراش های هنگ کنگ تا خانه هایی که به زیبایی از بامبو ساخته شده اند دید – یک خروجی جدید از ریشه های بومی.

اجرای سازه بامبو

 

 

اجرای سازه بامبو

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily